2024-01-09, 15:04
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
Kirurgen söver inte, krävs narkosläkare för de

Joho... Om man heter Fredrik Berne och har Klinik34 .)))
Citera
2024-01-09, 16:49
Medlem
Ändå förvånande att detta fallet gäller i Sverige och inte populära kliniken i turkiet...iofs har väl en och annan gått åt där också
Citera
2024-01-09, 19:05
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den rimligaste tolkningen är, att journalisten inte har en susning om, att kirurgen inte är den som söver patienten.

Det kan ha varit en anestesikäkare som har sövt henne. Eller en anestesi/iva sköterska
Citera
2024-01-09, 19:40
Medlem
När man jobbar i vården så inser man att alla ingrepp innebär en risk. Får man då uppleva hur hög risken kan vara av att operera/ göra ingrepp, särskilt ingrepp som inte är motiverat med överlevnad utan av estetiska skäl så blir man mörkrädd hur många blint gör det pga trend/dåligt självförtroende osv.

Visst det här är ett absurt exempel och behöver inte bli så absurt för att ändå orsaka allvarliga/onödiga konsekvenser.

Jag kan förstå vissa estetiska ingrepp där folk fått missbildningar eller skador som dom vill fixa till men.

Sorligt.
Citera
2024-01-09, 20:38
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det kan ha varit en anestesikäkare som har sövt henne. Eller en anestesi/iva sköterska

Tror inte det. Anledningen är som tidigare nämts att kommer ingen koldioxid ut eller saturationen av syret faller då larmar systemen tidigt.
En narkosutbildad personal skulle larmat tidigt. Men ny fanns inte sådan person på plats och pt ådrog sig hjärnskador med hjärtstopp som följd.
Antingen gick narkosläkaren ut och struntade att komma tillbaka eller så fanns ingen narkosläkare på plats.
Att intubera till magen är ett basalt fel som alla lär sig identifiera och omtubera. men ej här. Man har inte kollat att tuben ligger rätt. Det är grundläggande kunskap att kolla tubläget efter intubation vilket här inte skett.
Så grov nonchalans över att blattenarkosläkare haft övertro av sin kunskap eller grov onkunskap av densamma eller annan personal som jobbar på en söndag för att dra in extra kosing på en utländsk patient.
Kommer begära uppgifter från ivo och posta de här!
Citera
2024-01-09, 20:38
Medlem
Personligen skulle jag aldrig låta mig sövas på en klinik utan direkt tillgång till iva-vård.
Jag bodde i ett annat eu-land ett antal år och hade, via min anställning, tillgång till privat vård. Jag fick stora problem med inflammation runt mina visdomständer eftersom det var för trångt i käften för att de skulle kunna ”tränga igenom”. Den privata tandkirurgen ville dra ut dem. I full narkos givetvis. Jag vägrade, pga att det privata ”sjukhuset” inte hade någon iva-avdelning. Han gick med på detta förutsatt att jag inte rörde mig en mm för då skulle jag minsann sövas direkt. Han bedövade ordentligt och jag låg helt still.🤗
Citera
2024-01-10, 06:04
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är ju inte helt omöjligt att tuben av misstag hamnar i matstrupen istället för luftstrupen vid intubation. Men det finns sätt att kontrollera det - man kan ju blåsa ner luft i magen likaväl som i lungorna men man märker ju snabbt på syresättningen att något är fel och man brukar koppla på en kapnograf så att man kan se att personen andas ut koldioxid och hamnar tuben matstrupen så blir det inget koldioxid. Man lyssnar ju också efter intubation så att andningsljud hörs i lungorna när man ventilerar.

Det måste ha varit många rutiner som brustit vid detta ingrepp.

Rätta mig om jag har fel.
Hade de använt larynxmask så hade detta aldrig hänt.Man kan inte komma ned i matstrupen med en larynxmask.

Det verkar som de flesta söver med larynxmask istället för intubation. Enklare och säkrare.
Citera
2024-01-10, 06:07
Avstängd
Ytterligare ett skäl att undvika hudfärgshandikappade läkare.
Citera
2024-01-10, 06:10
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
En "välrennomerad plastikklinik i norra Stockholm", läste jag. En kvalificerad gissning är att detta skett på Akademikliniken.

De opererar inte på en söndag och pt opererades 17 dec och hamnade på IVA samma dag enl aftonbladet.
Så någon annan klinik med profithunger måste det vara.
Citera
2024-01-10, 10:02
Medlem
Narkosläkare är bland dom bästa av läkare och verkligen kunnig inom många områden. Skulle jag få välja läkare ( har träffat många igenom åren, pgr av sjukdomar) Så skulle jag välja just en narkosläkare Då dom jag träffat har varit väldigt kunniga inom stora delar av sjukvård, från sövning till olika sjukdomar mediciner m.m Så även om den bäste kan göra fel! Så låter det konstigt att kvinnan blev sövd av en Narkosläkare. Vid narkoser så brukar både narkosläkare och narkos sjuksköterska vara med och samarbeta För att hela tiden observera patienten. Medan kirurgläkare och övriga sjuksköterskor koncentrerar sig på sitt område/ operation. Men kan tänka mig att en skönhets mottagning inte har så många anställda och på plats vid varje operation, Som på sjukhusen. Det finns alltid en risk vid sövning Därför söver man ogärna vid lättare operationer/ ingrepp/ undersökningar. Fruktansvärt tragiskt detta att mista livet för att vilja göra ett skönhets operation. Förstår att det är behövt vid vissa tillfällen pgr av skador efter olyckor m.m Men då brukar dessa ske på sjukhusen. Att genomgå en operation när man inte behöver det för att åtgärda något man inte är nöjd med. Är att utsätta sig för en stor risk. Undrar om dom informerar Alla inför skönhets operationer Hur farligt och riskfyllt en sövning och operation innebär. När man inte gör den för att överleva eller vara sjuk. Men det är väl pengar i dessa operationer och många skulle kanske välja att avstå? Om Dom kände till riskerna.
Citera
2024-01-10, 10:43
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Rätta mig om jag har fel.
Hade de använt larynxmask så hade detta aldrig hänt.Man kan inte komma ned i matstrupen med en larynxmask.

Det verkar som de flesta söver med larynxmask istället för intubation. Enklare och säkrare.

Det finns ju fördelar och nackdelar med båda alternativet. Med en tub på rätt plats har du luftvägen säkrad helt. Med en larynxmask har du så att säga en mask ner i svalget men det finns andra risker med det. Det finns som jag sa rutiner för att undvika skador vid intubation så som denna.
Citera
2024-01-10, 17:50
Medlem
Det är inte Strandkliniken. Det kan vi bekräfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in