Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-08-07, 01:13
Medlem
polyesterpams avatar
jag misstänker att jag inte är den enda som är sjukt sugen på fet mat när jag är bakis. man undrar ju hur detta kan förklaras - vissa hävdar att kroppen 'behöver' fett och salt, och att man är sugen just därför. jag har hört läkare och näringsexperter hävda att detta påstående inte stämmer. då återstår ju bara frågan - varför är man så sugen på flottig mat när man är bakis? nån som vet?
Citera
2006-08-07, 01:19
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Jag frossar ofta i fet och god mat på bakfyllan för att belöna mig själv efter en hård natt! Jag tänker så här då:
"Åh Daddy, nu har du varit duktig igen...du har varit dyngpackad och ställt till med både det ena och det andra...och knappt något av det minns du heller...det skall firas med kebabpizza och glass!"
Citera
2006-08-07, 01:27
Medlem
Megadeths avatar
en tanke är ju att man bara vill ligga och tycka synd om sig själv för allt man ställt till med dagen innan. hur sugen är man på att stå i köket och joxa när man mår skit!? sen behöver faktiskt kroppen salt dagen efter, då drickat driver ur viktiga salter ur kroppen. så ett glas samarin är ett bra tips för att lindra plågorna lite.
Citera
2006-08-07, 02:20
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
en tanke är ju att man bara vill ligga och tycka synd om sig själv för allt man ställt till med dagen innan. hur sugen är man på att stå i köket och joxa när man mår skit!? sen behöver faktiskt kroppen salt dagen efter, då drickat driver ur viktiga salter ur kroppen. så ett glas samarin är ett bra tips för att lindra plågorna lite.

ja det kanske stämmer med salt. men inte med fett vad jag begriper.
Citera
2006-08-07, 02:29
Medlem
StigAllans avatar
Min bakfyllemiddag, söndag var.
Stek ett paket bacon till knaprighet.
Lägg upp för varmhållning.
Häll baconflott från varmhållningen till stekpannan där kokta potatisar i lagoma bitar ska gotta sig i värmen tillsammans med en klatt smör och diverse kryddor.
Stek till detta ett par ägg, vändstekta eller inte.
Servera med ketchup eller chilisås.
Smaklig måltid.
Om man är eller har varit sjöman så är detta recept en standard söndag frukost.
Citera
2006-08-07, 02:33
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
jag misstänker att jag inte är den enda som är sjukt sugen på fet mat när jag är bakis. man undrar ju hur detta kan förklaras - vissa hävdar att kroppen 'behöver' fett och salt, och att man är sugen just därför. jag har hört läkare och näringsexperter hävda att detta påstående inte stämmer. då återstår ju bara frågan - varför är man så sugen på flottig mat när man är bakis? nån som vet?

Om jag inte helt missminner mig så var det ett inslag om det här i "Brainiac" som går på Discovery. Kanske inte världens mest vetenskapliga program trots att jag tror att dom själva går ut med det. Men måhända kan du hitta nån info i det avsnittet? Minns dessvärre inte vilket det var i ordningen då jag inte följer det slaviskt, men det kanske går att hitta på nån hemsida...nånstans.
Citera
2006-08-07, 11:33
Medlem
Stigallan: låter ungefär som min bakfyllefrukost/middag/whatever fast jag brukar steka amerikanska pannkakor till. Overkill som satan, men gud så gott.

Jag tror att det där med fet och onyttig mat är något som mest "händer", man pallar inte ställa sig och laga mat, så därför köper man en pizza, och då kan man likaväl kräma på med en kebabpizza med extra ost och flått, för man har redan släppt alla andra hämningar.
Citera
2006-08-07, 15:07
Medlem
sicnexs avatar
Fett binder väl alkohol eller hur är det? Man har ju hört historior om folk som satt i sig fett innan festandet just för att kunna dricka mkt.
Citera
2006-08-08, 04:49
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Man krökar, alltså pissar man. Med pisset försvinner för kroppen nödvändiga mineraler, därav suget efter salt sill, ansjovis osv.

Att just fet mat känns extra smarrig, förstår inte jag heller. Jag äter nog till vardags ganska fet mat. Det är just salterna som är viktiga. Kanske kan fettet ta fram smaker som annars inte kan tränga sig igenom bakfyllans ofta pajade relation smaklökar-svalj-nerver-hjärna?
Citera
2006-08-08, 15:11
Medlem
stRs avatar
Salt för att man pissat ur allt, och fett för det används som energi under 60% av maxpuls dvs hela dagen när man är bakis. Puss och kram!
Citera
2006-08-08, 15:38
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam

För mig kan det ibland vara antingen eller. Alltså antingen vill jag ha flottig mat i massor, men det kan också vara att jag bara vill ha vatten... Kanske beror på fyllnadsgraden kvällen innan?

Men visst, en flottig pizza med lite stark sås på är inte att förakta dagen efter!
Citera
2006-08-09, 06:04
Medlem
polyesterpams avatar
nån framförde väl nåt liknande, men jag brukar känna såhär: jag har ändå förstört mig så ohyggligt (under kvällen innan) så jag kan lika väl hålla på en dag till, i form av skitmat. inte speciellt vettig tankegång men så är det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in