2023-12-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det finns ett flertal anhörigföreningar, både fysiskt och digitalt

Inte hittat någon som är seriös och som tar i detta tabubelagda, därav tråden.
Citera
2023-12-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det går ju undvika dessa släktingar. Sedan glömma bort dessa. Du skulle tänkt på detta tidigare, innan du själv blev ett offer. Autister kan som du skriver vara duktiga på jobbet men är också ofta rigida och envisa, vilket inte är några socialt bra egenskaper, utanför arbetslivet.

Du läste inte rubriken korrekt på tråden - att glömma sin familj är inte så lätt om du inte har autism själv och inget självvalt att hamna i dess situationer och alla vet inte att det är autister dom träffat från start, speciellt inte där det är förhållanden från tidigare årtionden , idag är de flesta upplysta om autism.
Citera
2023-12-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Luktar Dunning-Kruger om din posthistorik ända hit.

Snarare som om du själv är autist och inte vill förstå att andra blir drabbade hårt av det.
Citera
2023-12-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du har rätt i den bemärkelsen att anhöriga vuxna inte får så mkt stöd.
Man får som barn och tonåring hjälp av habiliteringen men som vuxen finns det inte så mkt att hämta gällande hur någons autism påverkat dig.
Du får läsa på själv.
Enklaste sättet är att förlåta t ex en förälder för att den inte haft förmåga att ge t ex den omsorg som behövts.
Om relationen fortfarande finns så gör du bäst i att se den andre som autist med bristfälliga förmågor.

Har som en tidigare i tråden läst på ordentligt och följt autisters bloggar och grupper nu i flera år.

Det som jag söker är andra som är/varit i samma situation och som känner lika och efterfrågar hur andra har lyckats deala med det, precis som alla andra som söker sådana gelikar inom andra områden, det är ett tabubelagt område och stötande uppenbarligen för just autister och det är fel att våran sida som anhörig/närstående inte går ventilera just detta ämne - trött på att vi ska vara tysta om detta och lida ensamma.
Citera
2023-12-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Du bryter med dessa personer som inte kan/vill ta ansvar. Det är ditt eget ansvar att gå ifrån det som gör dig illa.

Jag gissar att du känner sorg. Och det är helt okej. Men hur du hanterar det är upp till dig. Känn det du känner. Tillåt dig att vara ledsen.

Det finns inte hjälp att få för vuxna barn till störda föräldrar specifikt. Det är en resa man gör ensam. Privat terapi kan vara en hjälp.

Nu är min familjesituation lite mer komplex än enbart föräldrar med autism, det är även o familjebildning - inte så lätt att bara gå då.

Och ja, mycket sorg och en annan sorg än om personer inte fanns.
Citera
2023-12-18, 19:51
Medlem
Citat:
Du bryter med dessa personer som inte kan/vill ta ansvar. Det är ditt eget ansvar att gå ifrån det som gör dig illa.

Jag gissar att du känner sorg. Och det är helt okej. Men hur du hanterar det är upp till dig. Känn det du känner. Tillåt dig att vara ledsen.

Det finns inte hjälp att få för vuxna barn till störda föräldrar specifikt. Det är en resa man gör ensam. Privat terapi kan vara en hjälp.

Nu är min familjesituation lite mer komplex än enbart föräldrar med autism, det är även i familjebildning - inte så lätt att bara gå då.

Och ja, mycket sorg och en annan sorg än om personer inte fanns - det är därför jag undra hur andra tar sig igenom och lyckas bli ”något” hela igen.
Citera
2023-12-18, 19:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myran914M
Hur gör ni när det inte går fram att autister har även dom ansvar mot sina närstående och dom klarar att upprätthålla det på jobb och sen struntar totalt i sina närmaste och ger fullt utlopp mot dom?

Du måste nog helt enkelt sätta hårt mot hårt. "Det här kräver jag av dig hemma, annars sticker jag!". Säger autisten "Jag kan inte!", så säg bara "Ok, synd!". Säger autisten "Jag vet inte hur man gör!", så har autisten rätt, och då får du be autisten att söka hjälp med det. Det finns massor att hjälp att få.
Citera
2023-12-18, 19:56
Medlem
Citat:
Användaren noll.con.troll har ett par trådar om hennes åldrande föräldrar och egna reaktioner i förhållande till trauman i familjer. Du kan ju kolla in dem för lite fler tips.

Kom ihåg att du som barn inte på något vis är skyldig till att ställa upp för föräldrarna eller andra äldre släktingar. Du har ingen blods-skuld. Ditt ansvar är att leva ett så gott liv som möjligt för dig själv, inte för dem.

Ska kika in och se i dennes trådar, tack.

Inte så lätt att leva ett gott liv pga hur det ser /sett ut och håller inte med dig ang ej hålla ihop familjen, tycker precis tvärtom.
Citera
2023-12-18, 19:58
Avslutad
Citat:
Nu är min familjesituation lite mer komplex än enbart föräldrar med autism, det är även i familjebildning - inte så lätt att bara gå då.

Och ja, mycket sorg och en annan sorg än om personer inte fanns - det är därför jag undra hur andra tar sig igenom och lyckas bli ”något” hela igen.

Du får försöka lösa det praktiska på ett vis som är bäst för dig. Du kanske kan gå ifrån "mentalt"? Ha en bubbla runt dig själv.

Man blir inte hel. Men man lär sig leva med det. Och man slutar ta ansvar för andras problem/störningar etc.

Man förlåter sig själv för att man är en älskande människa.

Det är absolut ingen liten sak att gå ifrån familj. Jag har gjort det. Det var några år sen nu, är fortfarande ledsen men vet också att jag inte levt idag om kontakt fortsatt.

Kom ihåg att förlåtelse och acceptans INTE är synonymt med att tycka dåliga grejer är okej. Det är sig själv man förlåter.
Citera
2023-12-18, 20:02
Avslutad
Citat:
Ska kika in och se i dennes trådar, tack.

Inte så lätt att leva ett gott liv pga hur det ser /sett ut och håller inte med dig ang ej hålla ihop familjen, tycker precis tvärtom.

Okej, men tyvärr har du då ett problem och det kommer bli omöjligt för dig att själv ha det bra. Föräldrar är ansvariga för sina barn och skyldiga att ge förutsättningar till ett gott liv. Barn är aldrig skyldiga att ställa upp bara för att man blivit född.

Fattar att du har ett stort hjärta men du är inte egoist för att du prioriterar eget välmående.
Citera
2023-12-18, 20:20
Medlem
Citat:
Du får försöka lösa det praktiska på ett vis som är bäst för dig. Du kanske kan gå ifrån "mentalt"? Ha en bubbla runt dig själv.

Man blir inte hel. Men man lär sig leva med det. Och man slutar ta ansvar för andras problem/störningar etc.

Man förlåter sig själv för att man är en älskande människa.

Det är absolut ingen liten sak att gå ifrån familj. Jag har gjort det. Det var några år sen nu, är fortfarande ledsen men vet också att jag inte levt idag om kontakt fortsatt.

Kom ihåg att förlåtelse och acceptans INTE är synonymt med att tycka dåliga grejer är okej. Det är sig själv man förlåter.

Jag har förlåtit, både mig själv och dom, lyckas inte bli hel alls ändå och känner tvärtom i saken om att ge upp och det är ett dagens största problem att folk gör just det.

Det som gör allt så komplext är just det att ingen väljer att ha autism och det är inte samma sak att gå in i sådana situationer med vetskap från start som att bli varse med sin egen familj med åren som går.

Finns inte mycket jag inte försökt med och har läst på ordentligt.
Citera
2023-12-18, 20:28
Medlem
Citat:
Okej, men tyvärr har du då ett problem och det kommer bli omöjligt för dig att själv ha det bra. Föräldrar är ansvariga för sina barn och skyldiga att ge förutsättningar till ett gott liv. Barn är aldrig skyldiga att ställa upp bara för att man blivit född.

Fattar att du har ett stort hjärta men du är inte egoist för att du prioriterar eget välmående.

Måendet hänger mycket ihop med familjen oavsett om man är förälder eller barn, det är alldeles för mycket ego-tänk och förlita sig på att ensam är stark numera och det syns överallt.

Följer många olika familje-trådar i olika ämnen och det är skrämmande hur utvecklingen gått och hur folk idag förlitar sig på soc istället för att hålla ihop.

Delar inte alls ego-tänket som florerar och hur kända går ut offentligt och nästan skryter om hur dom bryter med sina föräldrar och familjer och för att sen komma ut i nya uttalanden om hur dom fick sista tiden bla bla bla med de sina på dödsbäddar, skrämmande fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in