2023-12-16, 21:26
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
På den tiden fick man väl bara en varning och en klapp på axeln av snuten. Eller?

Nja, kanske inte. Däremot så skrevs inget om det. Ingen kunde ge sig på Hyland, radio- och tv-legend med 5 miljoner tittare osv. Som att skriva under sin egen dödsdom karriärmässigt, han hade otrolig makt i media. Hans alkoholism blev ju inte allmänt känd förrän efter hans död när hustrun valde att berätta.
Citera
2023-12-16, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Ja, vilket skämt. Enligt alkompassen.se så kommer en man på 80 kg upp 2.86 promille om man dricker 2 flaskor vin på en gång. Det tar 20 timmar innan man är nykter.

Undrar om det stämmer på en man med hög regelbunden alkoholkonsumtion.

Min känsla är att man kan halvera den tiden.
Citera
2023-12-16, 22:58
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Läste rubriken och kom osökt att tänka på en skröna(?) om Lennart Hyland. Även han en "radioprofil" som på sin tid åkte fast för grovt rattfylleri.

Han ska, enligt vissa polisiära källor, blåst smått otroliga 3.14 promille. Blev sedan naturligtvis kallad för "Pi" i dåtidens poliskretsar

Hände det när han var som mest känd?
Citera
2023-12-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
På den tiden fick man väl bara en varning och en klapp på axeln av snuten. Eller?

Ännu längre tillbaka i tiden (vet inte när riktigt), om du orsakade en bilolycka och det visade sig att du hade druckit så sågs det som en förmildrande omständighet.
Citera
2023-12-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Tack! Men jag fattar inte hur jag inte kan hitta rätt bild från Kristallen-galan. Kanske måste gå all-in Svensk Damtidning. Och det tar lite emot…

Kan säga att jag grävt ner mig ORDENTLIGT. Har gått tillbaka varje år till 2011 (vilket framförallt är det året JÖ förekommer på bilder från kristallen) men kan varken hitta den specifika pixlade bilden eller någon bild från kristallen där han förekommer i samma kavaj. Kan förstås vara en intern bild som släpptes just i syfte att den inte skulle identifieras för enkelt, men som sagt hittar inte samma kavajkrage öht.

Har för övrigt insett att det inte är en läderkrage på en blå jacka som det tidigare omtalats, utan en blå kavaj med svart "siden"krage där ljuset får sidenkragen att framstå som läder. Se bildexempel nedan på den typ av kavaj jag pratar om.
https://img01.ztat.net/article/spp-media-p1/26e4039ffb8b4d2484b88c83f0c4924f/55235a26e36a4d32a699f0e12e885364.jpg?imwidth=1800
Citera
2023-12-17, 00:47
Avslutad
Komiker är det väldigt populärt att kalla sig när man inte har en utbildning som man kan försörja sig på.
Citera
2023-12-17, 01:27
Medlem
Kalliss avatar
"Radioprofilen säger även att han druckit två flaskor vin kvällen innan. Men att han kände sig nykter när han satte sig i bilen för att köra."

Tyder på en väldigt långt gången alkoholism, att tröskeln är passerad, till att det även finns typ narkotika med i bilden, om man färdas på väg med ett hjul som i artikeln, innan man stoppas: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/15LBMQ/radioprofil-misstankt-for-grovt-rattfylleri-pa-e4
Senast redigerad av Kallis 2023-12-17 kl. 01:31.
Citera
2023-12-17, 01:37
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Tur han rattade en bilratt annars hade karriären varit över
Du tänker på NRJ och Star FM kollegan... Filmen G som i Gemenskap... Som rattade annat än bilrattar
Citera
2023-12-17, 07:44
Medlem
Radioprofil = Vänsterbliven!
Läste en rapport någonstans för några dagar sedan som handlade om att vänsterblivna är de som mår mest psykiskt dåligt!
Självmedicinerar med alkohol?
Citera
2023-12-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Nja, kanske inte. Däremot så skrevs inget om det. Ingen kunde ge sig på Hyland, radio- och tv-legend med 5 miljoner tittare osv. Som att skriva under sin egen dödsdom karriärmässigt, han hade otrolig makt i media. Hans alkoholism blev ju inte allmänt känd förrän efter hans död när hustrun valde att berätta.

Fast alla i Sverige kände till hans alkoholism även under den tid han var aktiv.
De olika behandlingshemmen (t.ex Holmfors i Norrbotten) visste givetvis vilken "känd gäst" de hade och, detta spreds snabbt i samhället och alla som jobbade med Hyland hade egna historier att berätta om hans problem.
Jag hörde dessa historier i unga år så jag tvivlar på att någon var ovetande om att han hade stora problem. Men tidningarna skrev inte ut hans namn så det fick allmänheten gissa vem det var när han återigen åkte dit för rattfylla. Inte speciellt svårgissat var det
Senast redigerad av DeepBD 2023-12-17 kl. 07:46.
Citera
2023-12-17, 08:29
Medlem
NiccoJs avatar
Om det nu är Jöken som fylle-kört så verkar hans fortsatta beteende märkligt.
Man kan ju anta att han inte nämnt händelsen med ett ord till kollegor o arbetsgivare, utan bara fortsatt som vanligt (alkoholistbeteende). Ifall Mix megapol vetat vad som väntat hade man kunnat fasa ut honom ur programmet lite snyggt innan bomben briserade.
Vill för övrigt minnas att Jakobs mor gick bort under hösten, bosatt i Danmark dit man kan köra på E4an.
Citera
2023-12-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Om det nu är Jöken som fylle-kört så verkar hans fortsatta beteende märkligt.
Man kan ju anta att han inte nämnt händelsen med ett ord till kollegor o arbetsgivare, utan bara fortsatt som vanligt (alkoholistbeteende). Ifall Mix megapol vetat vad som väntat hade man kunnat fasa ut honom ur programmet lite snyggt innan bomben briserade.
Vill för övrigt minnas att Jakobs mor gick bort under hösten, bosatt i Danmark dit man kan köra på E4an.

Morsan gick bort i tidig sommar och hon var inte bosatt i Danmark utan bodde i Stockholmsområdet men var från Danmark.
Det har ju varit känd sedan skilsmässan att alkohol har intagits lite ”regelbundet” och det spottas inte i glaset, han har ju kommit bakfull/lite full till programmet och genomfört det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in