2023-12-07, 10:10
Medlem
Ekofetts avatar
Bra ide. Alla borde ta chansen. Och köp krypto. Tror även att tiden är mogen för nft att komma tillbaka. Fina grejor.
Citera
2023-12-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Hur vet du att jag är luffare och fyllo din sopa? Jag tjänar troligtvis mer i månaden än vad du gör på ett halvår din horunge.

Då är det ju ännu mer ovärt, ju mer du tjänar desto mer hinner du arbeta ihop.
De flesta banker lånar bara ut ca 1-1.5X din årsinkomst i blanco lån om du inte har några andra skulder.

Om du direkt struntar i att betala ett nytaget lån och undanhåller pengarna riskerar du också att bli anmäld för bedrägeri, vilket kan försvåra din ev ansökan om skuldsanering och göra att den drar ut på tiden.

Säg att tar 2st lån på 500 000. Du betalar inte utan väntar med att det förfaller till kronofogden, det tar väl ett par månader ytterligare innan du får utmätnings försök och sen löneutmätning.

Sen får du vänta ytterligare 1 år på att din ansökan om skuldsanering ska behandlas och avslås första gången, sen behandlas och genomgå ev överklaganden. Och sen får du leva i 5 år utan att ens kunna teckna ett telefonabonnemang eller handla någonting på faktura.

Så totalt 6.5-7 år, om du nu har så bra inkomst säg 50k per månad då får du säkert låna någonstans mellan 800k-1.1 miljon utan säkerhet.

Bra mycket enklare om du nu tjänar så bra att bara lägga undan 10-20k per månad under samma period och efter 6år ha dina pengar..
Citera
2023-12-07, 13:42
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Varför tror du att du skulle beviljas flera lån på några hundratusen kronor vardera? Det hela faller redan där.

Tro mig, det funkar. En snubbe på jobbet med gamblingberoende lyckades. Hur vet jag inte, men vi fick se en lista där vi kunde se ett gäng sms-lån, blancolån från banker som man inte ens visste att de existerade, han var fan tom skyldig samtrans några tusingar. Allt som allt drygt 2 millar i skulder till privatpersoner, sms-utlånare och banker. Han spelade upp allt och försvann utomlands utan att betala tillbaka.
Citera
2023-12-07, 15:16
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Asså det beror enbart på hur man förvarar bitcoinsen. Har du förvarat dom på ett korrekt sätt så kan ingen på jorden röra dom utan att tortera dig och få dig att berätta din nyckel.

"Razzlekhan" stal 120 000 bitcoins och FBI+DOJ kunde inte få tag på coinsen förrän dom hittade nycklarna i hennes mans jävla icloud.

Visst är det så. Tänkte bara flika in att fogden har tagit Bitcoins oxå.
Citera
2023-12-07, 16:51
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Tro mig, det funkar. En snubbe på jobbet med gamblingberoende lyckades. Hur vet jag inte, men vi fick se en lista där vi kunde se ett gäng sms-lån, blancolån från banker som man inte ens visste att de existerade, han var fan tom skyldig samtrans några tusingar. Allt som allt drygt 2 millar i skulder till privatpersoner, sms-utlånare och banker. Han spelade upp allt och försvann utomlands utan att betala tillbaka.

Är i liknande situation, vad hände med kollegan? Rätt säker på att personen är helt körd om hen skulle återvända till sverige.

Kommer aldrig några brev eller liknande till nya adressen?
Citera
2023-12-07, 17:18
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Är i liknande situation, vad hände med kollegan? Rätt säker på att personen är helt körd om hen skulle återvända till sverige.

Kommer aldrig några brev eller liknande till nya adressen?

Han var på plats och jobbade lite till och från, kanske typ 2 jobbcykler för att sen försvinna minst lika länge och sen komma tillbaka och så repeat fram tills en gång då han försvann helt utan att komma tillbaka. Han drog tillbaka till hemlandet (som ligger utanför EU) och så hörde vi inte ett knyst från honom på bra länge fram tills han dök upp i en intervju i nån tidning då han var nyanställd på ett sprillans nytt sjukhus. Han pratade om hur det kom sig att han hamnade just där och naturligtvis så ljög han som fan. Han hade sin lön på ca 35k i Sverige, men han gillade minsann inte livet här så han flyttade tillbaka för det sociala livet och för att han har hittat kärleken där. Inte ett ord om att han rymde från skulder på över 2mkr.

Efter det hade vi inte fått veta så mycket fram tills ganska nyligen då vi fick reda på att han har hamnat i fängelset där nere pga bedrägerier, förfalskningar av dokument och annat sånt. Hans nya fruga som han fått barn med har lämnat honom (han har även fru och 2 barn i Sverige som han skiljdes från då det upptäcktes att han tömde alla konton på pengar) och det finns några tungt kriminella personer som vill åt honom eftersom han har lurat dem på pengar.

Han bosatte sig i en hyfsat liten stad där några på jobbet här kommer ifrån och har brett kontaktnät, så så fort han började göra väsen av sig där nere så spred det sig snabbt upp hit bland oss som känner honom.

Så ja, just nu ruttnar han i fängelset där nere och hjälper till med nån syssla. Och ja han lär vara körd om han sätter sin fot i Sverige eller EU så han lär aldrig komma tillbaka.
Citera
2023-12-07, 17:24
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Han var på plats och jobbade lite till och från, kanske typ 2 jobbcykler för att sen försvinna minst lika länge och sen komma tillbaka och så repeat fram tills en gång då han försvann helt utan att komma tillbaka. Han drog tillbaka till hemlandet (som ligger utanför EU) och så hörde vi inte ett knyst från honom på bra länge fram tills han dök upp i en intervju i nån tidning då han var nyanställd på ett sprillans nytt sjukhus. Han pratade om hur det kom sig att han hamnade just där och naturligtvis så ljög han som fan. Han hade sin lön på ca 35k i Sverige, men han gillade minsann inte livet här så han flyttade tillbaka för det sociala livet och för att han har hittat kärleken där. Inte ett ord om att han rymde från skulder på över 2mkr.

Efter det hade vi inte fått veta så mycket fram tills ganska nyligen då vi fick reda på att han har hamnat i fängelset där nere pga bedrägerier, förfalskningar av dokument och annat sånt. Hans nya fruga som han fått barn med har lämnat honom (han har även fru och 2 barn i Sverige som han skiljdes från då det upptäcktes att han tömde alla konton på pengar) och det finns några tungt kriminella personer som vill åt honom eftersom han har lurat dem på pengar.

Han bosatte sig i en hyfsat liten stad där några på jobbet här kommer ifrån och har brett kontaktnät, så så fort han började göra väsen av sig där nere så spred det sig snabbt upp hit bland oss som känner honom.

Så ja, just nu ruttnar han i fängelset där nere och hjälper till med nån syssla. Och ja han lär vara körd om han sätter sin fot i Sverige eller EU så han lär aldrig komma tillbaka.

Kul att jag fick en uppföljning, vilket jäkla elände det där lät som. Att låna pengar av kriminella personer är aldrig något jag hade övervägt, giriga banker däremot..

Jag betalar mina fakturor och ser glad ut, men kommer ta 10 år att bli av med mina spelskulder så tankarna går ju.
Citera
2023-12-07, 17:46
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Kul att jag fick en uppföljning, vilket jäkla elände det där lät som. Att låna pengar av kriminella personer är aldrig något jag hade övervägt, giriga banker däremot..

Nej man brukar normalt inte vilja ha med kriminella personer att göra men han är så djupt beroende och har lurat så mycket folk att han säkert har blivit avtrubbad och tänker därmed inte på vad som skulle kunna hända. Fast å andra sidan så är han redan flera nivåer under bottnarnas botten så även om de är ute efter honom så kan de inte göra ett skit. Vad ska de göra, misshandla eller döda honom? Det kommer inte ge dem deras pengar tillbaka och de riskerar problem i onödan. Eller att han kanske flippar, tänker att han har inget att förlora då han ändå är under botten så han går och gör något dumt tillbaka... just sånt här som är så farligt med människor som är på botten, de har inget att förlora, känner att de har de har nått vägens ände så de kan gå och skjuta upp nån utan att bry sig om konsekvenser.

Citat:
Jag betalar mina fakturor och ser glad ut, men kommer ta 10 år att bli av med mina spelskulder så tankarna går ju.
På tal om det så fick han chansen till skuldsanering. Det var i samband med det vi fick se den där listan med alla hans skulder. Dock så tackade han nej till det i och med han sket i att betala in det han skulle och försvann från landet Fatta vad tungt beroende och hur obrydd man är då...
Citera
2023-12-08, 09:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hur fungerar det om man tar flera lån på låt säga, några hundratusen vardera, och sedan skiter i återbetalningsplanen. Om man köper cryptovaluta så kan inte polisen gör penningbeslag heller. Vad skulle hända i det fallet om man struntar i återbetalningen och sitter på pengarna via cryptovaluta och tvättar crypton senare. Vad blir straffet? Blir man jagad av Ekobrottsmyndigheten livet ut sen?
Den här typen av trådar startas titt som tätt på detta form.

Är du kvar i Sverige så blir du rätt rökt ekonomiskt här, du kommer få utmätningar på både lön och egendom om du nu har någon. Du kommer inte kunna teckna något abonnemang, det blir mycket svårt för dig att få en hyresrätt när du har betalningsanmärkningar och får du en så kommer de vara i ruttnaste huset i bortom all redlighet. Du kommer aldrig kunna ta något på faktura eller avbetalning. Du kommer ha mycket svårt att få ett kreditkort. Du kommer inte kunna hyra bil osv osv.

Även om du försvinner från Sverige så kommer dina skulder inte försvinna. De kommer minst årligen sända ut brev till din senast kända adress och då räknas det som att de försökt nå dig, så inga skulder kommer bara skrivas av för att de inte får fatt på dig.

Kronofogden utmäter inte utomlands men kan så däremot så kan den / de du har skuld till använda sig av internationella inkassobolag.

Tycker inte det verkar jättesmart att straffa ur sig ur det svenska systemet på detta sätt.
Citera
2023-12-08, 17:59
Medlem
Citat:
Givetvis är pengarna för framtiden. En halv miljon som åker ner i fickan bara.

Köper du bra krypto så har ju dina 500k blivit 25mille om 1-2 år också så då kan du ju betala tillbaka lånen sen glassa resten av livet.
Citera
2023-12-13, 20:00
Medlem
Roidberts avatar
Mycket dålig idé om du inte har möjlighet att både leva och arbeta i ett annat land där långivarna inte kan komma åt dig. Alla har inte den möjligheten. Tycker att du ska tänka efter innan du förstör ditt liv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in