Citat:
Ursprungligen postat av
Herr H
Vad är problemet?
Det som varit inofficiellt sedan 50-talet är nu officiellt.
Ex landningsbanan på Frösön förlängdes för länge sedan för att
kunna ta emot bombplan från USA för tankning.
Det är en jädra skillnad på inofficiellt och officiellt. Tidigare var vi en röst i världen, även om vissa vill bagetallisera den. Vi är ett land som bygger egna stridsflygplan, egna ubåtar, egna örlogsfartyg, egna vapensystsem och allt i världsklass. Det är jävlar i mig ingen liten sak och det gav oss respekt i världen. Det fanns en tid när vi hade världens tredje eller fjärde starkaste flygvapen och det i ett land med 1% av världens befolkning. När jag reste i världen på 80, 90 och början av 00-talet så möttes jag med respekt var jag än reste.
Citat:
Ursprungligen postat av
immenhusen
USA har haft tillgång till våra baser i över femtio år, och likaså återfinns kärnvapen på vår mark allt sedan dess. Ryssland vet dessutom detta. De som tror något annat är enbart naiva.
/AI
Som sagt, det är skillnad på inofficiellt och officiellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiefenKing
Bra då kan vi skippa Nato då det finns tillräckligt goda avtal med grannländer, UK, Holland, usa mm. Det räcker mot Ryssen utan att behöva beblanda oss med Turkiet och andra nationer.
+1. Inte ska vi vara beroende av ett land som utpressar oss och inte håller vad de lovar? Hur ser andra länder på oss, vår politik och vårt sätt att bete oss i världen senaste decennierna?
Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
1. Idag är en sorgens dag. Även om det mest handlar om att formalisera vad som redan är beslutat sedan länge.
Alliansfriheten och neutraliteten vi höll hos med under vår storhetstid är övergiven. Vi har inte längre ambitionen att vara ett självständigt land utan nöjer oss med att vara en delstat i EU och en vasallstat på USA:s bakgård.
2. "Sad" så som vår troligen blivande högste befälhavare brukar säga.
Idag minns jag den här texten av Jan Myrdal från 2018 (man måste inte hålla med om allt annat han skrivit för att se att han har rätt just här):
1. Instämmer.
2. Vem åsyftas?
Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Exakt, jag har själv sett de redan förberedda platserna för Nato befäl i våra allra hemligaste bergrum med egna ögon. Det enda som hänt nu är att den svenska allmänheten får veta hur det ligger till. Nato, Svenska Regeringar och framförallt Ryssland har vetat detta länge.
Det är EN sak att vi sannolikt(?) övergav vårt kärnvapenprogram på 50-60-talet mot att leva under USAs kärnvapenparaply, men det som sker nu är mot alla demokratiska principer Sverige haft senaste 200 åren. Jag utgår från att saken inte är utagerad och att ansvariga statskuppen om man nu ska välja att använda det ordet ställs till svars. Lämna 200 år av alliansfrihet utan omfattande debatt med folket och gå i krig mot en kärnvapenmakt i vårt absoluta närområde är så jävla mycket landsförräderi det bara går. Hoppas ryssen inser det och i alla fall skonar det svenska folket.