Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Jag är ense om det mesta men jag tror att RB sneglar mer på FED än de lyssnar på regeringen.
Självfallet sneglar de på FED, och de vill också göra som FED och Powell och ha en mer hökaktig taktik till inflationen. Men tyvärr så är det idag i Sverige staten som bestämmer över riksbanken och dess beslut. Därför har vi ett ytterst pikant problem i Sverige och därav kommer räntan att stå still tills regeringen fattar att det håller inte längre utan de måste säga åt riksbanken att höja räntan.
Men som sagts innan. Någon räntesänkning mitt i stormens öga blir det inte under 2024 så ni som hoppas på det, låt bli.
Skillnaden är att Sveriges riksbank styrs mer eller helt av politikerna medans FED inte gör det.
Som någon annan skrev. Sverige ligger ett år bakom FED (föga förvånande va?) Men det tar lite tid och sedan kommer räntan gå upp igen.
Räntan upp och folk får mindre pengar att shoppa loss resor efter julen. Ja det blir mer uppsägningar och andra problem. Men man måste ta det minst onda av alternativen.