2023-11-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
Skillnaden mellan husägaren och en som hyr är att i värsta fall så har den som hyr inte råd att bo kvar pga höjd hyra, medan den som äger hus/lägenhet kan hamna i en situation där denne måste sälja med stor förlust. Beroende lite på hur mycket man betalat av när det händer så kan man hamna i personlig konkurs om det vill sig illa.
Ja? Naturligtvis kan man bli tvungen att sälja med förlust. Det har hänt förr och kommer att hända igen.

De senaste åren med ständigt stigande bostadspriser är en anomali.
Citera
2023-11-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Riksbanken verkar styras av clowner.

Det var väl rätt uppenbart att noll- och minusränta inte var speciellt klokt.

Nu gör man precis tvärtom.
Dom styrs av inflationsmål, källan till vannet både uppsidan och nedsidan
Citera
2023-11-30, 18:38
Medlem
Frågan är vilken/vilka av de nya småbankerna det är som kommer gå i konkurs. Snart
Citera
2023-11-30, 19:08
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag är ense om det mesta men jag tror att RB sneglar mer på FED än de lyssnar på regeringen.

Självfallet sneglar de på FED, och de vill också göra som FED och Powell och ha en mer hökaktig taktik till inflationen. Men tyvärr så är det idag i Sverige staten som bestämmer över riksbanken och dess beslut. Därför har vi ett ytterst pikant problem i Sverige och därav kommer räntan att stå still tills regeringen fattar att det håller inte längre utan de måste säga åt riksbanken att höja räntan.

Men som sagts innan. Någon räntesänkning mitt i stormens öga blir det inte under 2024 så ni som hoppas på det, låt bli.

Skillnaden är att Sveriges riksbank styrs mer eller helt av politikerna medans FED inte gör det.

Som någon annan skrev. Sverige ligger ett år bakom FED (föga förvånande va?) Men det tar lite tid och sedan kommer räntan gå upp igen.
Räntan upp och folk får mindre pengar att shoppa loss resor efter julen. Ja det blir mer uppsägningar och andra problem. Men man måste ta det minst onda av alternativen.
Citera
2023-11-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Självfallet sneglar de på FED, och de vill också göra som FED och Powell och ha en mer hökaktig taktik till inflationen. Men tyvärr så är det idag i Sverige staten som bestämmer över riksbanken och dess beslut. Därför har vi ett ytterst pikant problem i Sverige och därav kommer räntan att stå still tills regeringen fattar att det håller inte längre utan de måste säga åt riksbanken att höja räntan.

Men som sagts innan. Någon räntesänkning mitt i stormens öga blir det inte under 2024 så ni som hoppas på det, låt bli.

Skillnaden är att Sveriges riksbank styrs mer eller helt av politikerna medans FED inte gör det.

Som någon annan skrev. Sverige ligger ett år bakom FED (föga förvånande va?) Men det tar lite tid och sedan kommer räntan gå upp igen.
Räntan upp och folk får mindre pengar att shoppa loss resor efter julen. Ja det blir mer uppsägningar och andra problem. Men man måste ta det minst onda av alternativen.
Som jag skev tidigare så gick det åt helvete när man inte höjde räntan efter pandemin. Och nu sitter vi med skägget i brevlådan . . . . . .

Arbetslösheten kommer att bli ganska hög, är min tro . .
Citera
2023-11-30, 19:14
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Som jag skev tidigare så gick det åt helvete när man inte höjde räntan efter pandemin. Och nu sitter vi med skägget i brevlådan . . . . . .

Arbetslösheten kommer att bli ganska hög, är min tro . .

Kan bara hålla med dig fullt ut i det du skriver.
Man skulle till och med gått så långt att man gav fan i att ha minusränta från allra första början. Men den frågan kan man ju ta med den gode Ingves som då satt vid spakarna och styrde maskineriet Sverige ner i avgrunden.

Skulle man vara lite konspiratoriskt lagd så kunde man ju nästan undra om våran Riksbank har Sveriges befolknings bästa för ögonen eller de lyder någon annan.

Arbetslösheten kommer som du säger stiga, det är något jag också tror.
Citera
2023-11-30, 19:18
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf

Önsketänkande. Alla fattar att högre räntor bara driver på den inflation vi haft, vilket för övrigt förklarar Riksbankens pliktskyldiga småfjuttade, så nu lär det vara slut på höjningar.

Också intressant att notera besvikelsen hos hyresrättshaveristerna när rikstönten inte höjde räntan. Nästan gråtfärdiga.
Citera
2023-11-30, 19:21
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Önsketänkande. Alla fattar att högre räntor bara driver på den inflation vi haft, vilket för övrigt förklarar Riksbankens pliktskyldiga småfjuttade, så nu lär det vara slut på höjningar.

Också intressant att notera besvikelsen hos hyresrättshaveristerna när rikstönten inte höjde räntan. Nästan gråtfärdiga.

Skulle du inte vilja varas så vänlig att skriva ut några källor där personer resonerar likt du själv gör nu i den fetade texten?

De nationalekonomer jag hört och läst om har inte haft samma recept på sjukdomen inflation som du har.
Till och med våran Finansminister sade exakt det jag har skrivit om för 2 veckor sedan i Agenda.

Riksbanken smufjuttar för de har order uppifrån att låta bli räntan nu.
Citera
2023-11-30, 20:04
Medlem
RadioGaGas avatar
Nästa gång är det bäst att Riksbanken sänker räntan med 1%.
Citera
2023-11-30, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Om vi skulle byga ett nytt miljonprogram med start imorgon skulle ekonomin räddas.

Vilken bra idé. Men varför stanna vid ett nytt miljonprogram..

Låt oss bygga 300 nya miljonprogram. Lär ju behövas.

Sen att 90 procent av barnen som bor där har två utomeuropeiska föräldrar spelar väl ingen roll.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2023-11-30 kl. 20:46.
Citera
2023-11-30, 20:46
Medlem
Kaenkelberries avatar
Äh fortsätt höj räntan som Riksbanken ägnat sig åt under lång tid. Erik Theeden och hans gäng VILL ju att det skall gå dåligt för Sverige och svenskarna så därför är BNP-nedgången och recessionen goda nyheter för riksbanken! Höj på bara och nu har också konkurserna ökat rejält sedan föregående år.
Mer arbetslöshet och högre räntor det är rätta tag!
Citera
2023-11-30, 20:53
Medlem
Man märker det på arbetsplatserna folk berättar om sina gräl man haft med sin partner hemma. Orsaken är väl allt möjligt som tex diagnoser och sämre ekonomi.
Många hushåll är som tickande bomber jag hoppas regeringen kan göra något åt saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in