2024-12-28, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

De fanns förr också men utan diagnos. Samhället ställer andra krav idag. Fler slås ut då det förväntas att vi ska prestera mer.

Förr fanns det 2 åriga praktiska gymnasium för de som inte hängde med. Numera ska alla klara 3 år.

Kan inte låta bli att undra om all skärmtid påverkar de unga till det sämre.
Citera
2024-12-28, 20:11
Medlem
Lekman här, med stort intresse för frågan.

Det finns inget direkt svar på frågan, egentligen. Det är många faktorer som samverkar och det ter sig att folk pekar på deras egna hjärtefrågor som den enskilt viktigaste faktorn.

Jag läste många studier inför en video jag gjorde i ämnet, om "autismifieringen" av samhället som också, i stor mån, överlappar ADHD-diagnosticeringen och blev förvånad över hur få konkreta svar det finns.

Det ter sig märkligt att ADHD fortfarande i stort ses som orsakat främst av biologiska orsaker när andelen ökar så kraftigt. Kanske man bör leta faktorer i förändrade biologiska förutsättningar(?). Enligt exempelvis regionerna, som uppdaterar sin kunskapsbas långsamt, finns det INGA bevis för att psykosociala faktorer orsakar ADHD.

Senaste DSM har dock frångått det biologiska något och anger även barndomstrauman, fysisk och psykisk försummelse eller våld, som ökad risk för och prognostisk faktor till ADHD och det är då det börjar bli intressant, för då börjar vi se att mycket kan bero på föräldrar, skola och samhälle. Det är en extremt känslig fråga, men det verkar som att i de icke-biologiska faktorerna skulle vi kunna minimera ADHD-förekomsten genom relativt enkla åtgärder.

Exempel 1: Störd tarmflora, redan de första månaderna, är mycket vanligare hos barn med ADHD än andra. Samma försämrade tarmflora kan dock finnas hos barn utan ADHD med dålig kosthållning. Många studier har visat att man kan lindra ADHD-symtomen med förändrad kost. Om vi som samhälle skulle underlätta för bättre mat åt barn, såväl hemma som på institutionerna skulle mycket vinnas.

Exempel 2: Störningar i språkcentra är mycket vanligt hos barn med ADHD. Det finns många med liknande störningar som inte har ADHD. Vi vet att barn utvecklar sitt språkcentra vid sagoläsning och samtal med vuxna (med ögonkontakt, inte med blicken ner i telefonen). Om barnet istället får skärm skadas språkcentra.

Exempel 3: Övervikt är vanligt hos de med ADHD (tills de får amfetaminliknande mediciner och istället blir underviktiga). Övervikt orsakas av dålig kost och stillasittande. Att motionera minskar ADHD-symtomen, bland annat pga dopaminet men också av förbättrad tarmfunktion, bland annat.

Det finns otaliga exempel där det ter sig att vi skapar denna ADHD-panidemi genom dåliga val, såväl från föräldrar såsom samhälle. Vilka som samverkar mest eller har störst betydelse kan jag inte avgöra, men skärmar verkar leda till att fler enskilda faktorer aktiveras.

Rädda ditt eget barn genom att läsa sagor, mycket fysisk närvaro, god kost, daglig fysisk aktivitet, känslomässig bekräftelse osv, eller gör det till ett passivt understimulerat fetto och invänta diagnos och medicin så kan du friskriva dig från ansvar, typ.

Edit: Min video om autismifieringen av samhället. https://youtu.be/15CF6O48T4w
Senast redigerad av TheVicMolina 2024-12-28 kl. 20:16. Anledning: La till en länk till min video om ämnet
Citera
2024-12-29, 05:21
Medlem
magnificos avatar
Citat:
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

Alla vaccin barn får, de innehåller kvicksilver som konserveringsmedel, påverkar hjärnan på unga. Vi har även gifter i kranvattnet (som myndigheterna döljer vi har).
Citera
2025-01-17, 07:24
Medlem
"Steg ett, redan i väntrummet, bör vara ett frågebatteri till föräldrarna: Sover barnet ordentligt? Hur många timmar? Har barnet mobilen med sig i sängen? Rör han sig på fritiden, som barn behöver, eller upptas tiden av datorspel? Görs läxorna?
Det kan låta moralistiskt, men enligt Socialstyrelsen är det sannolikt att sådana faktorer medverkar till diagnosfloden."

"Det finns ingen rimlig anledning till att Sverige ska ha så många fler adhd-diagnoser än andra länder. Det är inget fel på svenska barn. Det är omgivningen som måste skärpa sig."

https://www.expressen.se/ledare/ledare-vad-ar-det-for-fel-pa-svenska-barn-egentligen/

Att vänstermedia vågar kränka föräldrar såhär, trodde jag aldrig. Nästan imponerad.
Citera
2025-01-19, 19:38
Medlem
Nattvarelsers avatar
Alltför många människor överdiagnostiseras. Förr i tiden var det bara barn som fick diagnoser och det var uppenbart även utan läkare att de behövde hjälp. De var iögonfallande och kunde inte gå i skolan utan medicinering. Nu får alla livliga eller drömska barn den här diagnosen och behandlas med piller om föräldrarna inte gör motstånd.
Sedan upptäckte läkemedelsindustrin vuxna, de får också en diagnos och piller. Det var likadant för mig, jag var lite drömmande som barn. Jag blev mobbad i skolan på grund av mina glasögon, och när man hela tiden måste vara på sin vakt för att försvara sig är man inte lika fokuserad.
På grund av mina panikattacker gick jag till läkaren och fick diagnosen ADHD och tabletter. De hjälpte såklart, amfetaminet stärkte min självkänsla, jag brydde mig inte om vad andra tyckte om mig och jag kände mig stark. Mitt självtvivel försvann också och jag gjorde färre misstag som en följd av detta.
Men jag blev avtrubbad, nästan sociopatisk. Jag kände inte längre något för andra. Så här i efterhand var det skrämmande.
Det var också illa när effekten av tabletterna avtog på kvällen. Det var då jag lärde mig vad ADHD egentligen är. Jag var så distraherad att jag inte längre vågade gå och shoppa.

Jag förlorade nästan alla mina vänner eftersom jag inte hade något intresse för dem, datorn var absolut tillräckligt för mig, jag behövde inte några levande människor.
Jag slutade ta djävulens grejer och gick till en annan läkare.
Mina diagnoser nu: Ångestsyndrom och posttraumatisk stressstörning, och koncentrationsproblem är normala med PTSD
Citera
2025-01-19, 19:44
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Det är sjukt hur lätt det är att diagnostisera barn, och att läkemedelsbolagen vill göra barnen beroende av narkotika.
Citera
2025-03-25, 15:32
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Det är sjukt hur lätt det är att diagnostisera barn, och att läkemedelsbolagen vill göra barnen beroende av narkotika.

Vi har skolplikt i Sverige, alla barn måste gå i skola utan undantag, klarar de inte av långa stillasittande dagar i skolan så medicineras de med uppåttjack, ju mer outhärdlig man gör skolan ju fler barn medicineras från tidig ålder, och läkemedelsbolagen vill ha återkommande livslånga kunder, det är där de stora pengarna finns. Vi har även en mer och mer utarmad arbetsmarknad där föräldrarna antagligen har mindre tid än för 15 år sedan att lägga på uppfostran av barnen. Detta relegeras då till skolan i en ökande omfattning.

Problemet med starka opiater som i opioid-krisens USA är att patienten ofta dör av behandlingen. De skrev ut dem som godis i många år och tjänade mångmiljard-belopp, men med hundratusentals döda, bland dem många barn och unga, är det oundvikligt att det förr eller senare kommer en motreaktion. Dödsrisken för uppåt-tjack är betydligt lägre

Samtidigt går framgångsrika människor och kändisar ut i media och gör diagnoserna "sexiga", om världens rikaste och populäraste människor har diverse diagnoser blir det naturligtvis åtråvärt för alla medelklass-familjer som hoppas om att göra en klassresa, det har befästs som en hög status-markör
Senast redigerad av KoVaK 2025-03-25 kl. 15:44.
Citera
2025-03-25, 15:47
Medlem
Citat:

Vad tycker ni andra?

----
Jag tror det också handlar om cocktaileffekten. Barnen blir förgiftade redan i mammas mage - i tillägg till alla anledningar du listat upp.

Att Sverige ligger 3a på utskrivning av amfetaminpreparat till barn är inte så konstigt;
Vi har en offentlig finansierad dåligt fungerande vård där psykiatri varit sorgebarnet i generationer- detta med enorma mängder mänskligt lidande som effekt.

Istället för att hjälpa en människa med grundproblemet skriver man ut piller som i bästa fall har någon typ av hjälpsam effekt. Oftast inte.

Sverige borde se på Norge och Danmark för inspiration, men den typen av resurser finns inte i Sverige längre. Hellre bygger man Northvolt och accepterar överdödlighet i självmord.

Ni får det samhälle ni förtjänar 😁
Citera
2025-03-30, 10:30
Medlem
Ensamstående morsor med feministiska teorier kring pojkar eller ren slapphet i uppfostran för dom kan inte disciplinera en pojke likaså alla lärarinnor idag dom förstår inte pojkar och lekfullhet klassar dom som "bråkar bara lyssnar inte" därav går dom till en läkare som klassar han som ADHD för han är arg för att han inte har en pappa och blir intalad att hans pappa inte älskar honom och lämnat dom när allt är en lögn och hon bär vårdanden och manipulerat situationen totalt pga normalt bråk i slutet av äktenskapet.

Instängda i trånga lägenheter med skärmar överallt som enda hobby tills det blir beroendeframkallande, dålig kost, ingen fadersgestalt alltså inga goda råd fostrar en framtida barnsoldat kanske eller i alla fall missbrukare som bär trauman.
Citera
2025-04-06, 21:24
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVicMolina
Lekman här, med stort intresse för frågan.

Det finns inget direkt svar på frågan, egentligen. Det är många faktorer som samverkar och det ter sig att folk pekar på deras egna hjärtefrågor som den enskilt viktigaste faktorn.

Jag läste många studier inför en video jag gjorde i ämnet, om "autismifieringen" av samhället som också, i stor mån, överlappar ADHD-diagnosticeringen och blev förvånad över hur få konkreta svar det finns.

Det ter sig märkligt att ADHD fortfarande i stort ses som orsakat främst av biologiska orsaker när andelen ökar så kraftigt. Kanske man bör leta faktorer i förändrade biologiska förutsättningar(?). Enligt exempelvis regionerna, som uppdaterar sin kunskapsbas långsamt, finns det INGA bevis för att psykosociala faktorer orsakar ADHD.

Senaste DSM har dock frångått det biologiska något och anger även barndomstrauman, fysisk och psykisk försummelse eller våld, som ökad risk för och prognostisk faktor till ADHD och det är då det börjar bli intressant, för då börjar vi se att mycket kan bero på föräldrar, skola och samhälle. Det är en extremt känslig fråga, men det verkar som att i de icke-biologiska faktorerna skulle vi kunna minimera ADHD-förekomsten genom relativt enkla åtgärder.

Exempel 1: Störd tarmflora, redan de första månaderna, är mycket vanligare hos barn med ADHD än andra. Samma försämrade tarmflora kan dock finnas hos barn utan ADHD med dålig kosthållning. Många studier har visat att man kan lindra ADHD-symtomen med förändrad kost. Om vi som samhälle skulle underlätta för bättre mat åt barn, såväl hemma som på institutionerna skulle mycket vinnas.

Exempel 2: Störningar i språkcentra är mycket vanligt hos barn med ADHD. Det finns många med liknande störningar som inte har ADHD. Vi vet att barn utvecklar sitt språkcentra vid sagoläsning och samtal med vuxna (med ögonkontakt, inte med blicken ner i telefonen). Om barnet istället får skärm skadas språkcentra.

Exempel 3: Övervikt är vanligt hos de med ADHD (tills de får amfetaminliknande mediciner och istället blir underviktiga). Övervikt orsakas av dålig kost och stillasittande. Att motionera minskar ADHD-symtomen, bland annat pga dopaminet men också av förbättrad tarmfunktion, bland annat.

Det finns otaliga exempel där det ter sig att vi skapar denna ADHD-panidemi genom dåliga val, såväl från föräldrar såsom samhälle. Vilka som samverkar mest eller har störst betydelse kan jag inte avgöra, men skärmar verkar leda till att fler enskilda faktorer aktiveras.

Rädda ditt eget barn genom att läsa sagor, mycket fysisk närvaro, god kost, daglig fysisk aktivitet, känslomässig bekräftelse osv, eller gör det till ett passivt understimulerat fetto och invänta diagnos och medicin så kan du friskriva dig från ansvar, typ.

Edit: Min video om autismifieringen av samhället. https://youtu.be/15CF6O48T4w

Ökningen beror på samma anledning som ökningen av autism. Innan 1980-1982 så fanns det inga sådana här diagnoser.
Klart att det blir en större och större ökning genom åren om det går att få dessa diagnoser. Det är ganska logiskt egentligen.

ADHD och autism var lika vanligt för 100 år sedan, 300 år sedan och 3000 år sedan.

Med det sagt så kan det vara vissa miljöfaktorer som har gjort att det finns lite fler med åtminstone ADHD idag jämfört med hur det tidigare har varit. Det kan jag köpa.
Citera
2025-04-07, 13:32
Medlem
En psykolog jag följer på youtube "healthygamerGG", eller något sådant, hävdar att ADHD idag är en av de mest fel-diagnostiserade störningarna. Både vad gäller över diagnostisering samt under diagnostisering. De med faktiskt adhd försvinner i vimlet av alla barn som blir fel-diagnostiserade.

Mina egna teorier:
Barn som inte är anpassade till att sitta still vid en bänk 8h om dagen får ADHD-stämpel. Förr var de tvungna att lära sig anpassa sig, med diverse andra problem som följd (alkoholism, missbruk, skolk, o.s.v.), men idag daltas det med dem i stället. Att hyperaktivitet har ökat tror jag mycket har att göra med dagens teknologi samhälle. Generation skärm-knarkare. De får inte ordentligt utlopp för sin energi så, i stället blir det skärmknarkande där belöningssystemet ballar ur. Det måste hända något nytt hela tiden, hjärnan är så van vid alla dopaminkickar så den är i ständig panik. Typ.

Likaså brist på disciplin hemifrån, då föräldrarna också skärm-knarkar. Jag tror att i framtiden kommer man studera historia och fråga sig hur kunde en hel värld börja knarka teknologi på det sätt vi gör idag.

Det vore intressant att läsa ordentligt forskning på ämnet. Får göra det när tiden räcker till.
Citera
2025-04-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedSunshine
En psykolog jag följer på youtube "healthygamerGG", eller något sådant, hävdar att ADHD idag är en av de mest fel-diagnostiserade störningarna. Både vad gäller över diagnostisering samt under diagnostisering. De med faktiskt adhd försvinner i vimlet av alla barn som blir fel-diagnostiserade.

Mina egna teorier:
Barn som inte är anpassade till att sitta still vid en bänk 8h om dagen får ADHD-stämpel. Förr var de tvungna att lära sig anpassa sig, med diverse andra problem som följd (alkoholism, missbruk, skolk, o.s.v.), men idag daltas det med dem i stället. Att hyperaktivitet har ökat tror jag mycket har att göra med dagens teknologi samhälle. Generation skärm-knarkare. De får inte ordentligt utlopp för sin energi så, i stället blir det skärmknarkande där belöningssystemet ballar ur. Det måste hända något nytt hela tiden, hjärnan är så van vid alla dopaminkickar så den är i ständig panik. Typ.

Likaså brist på disciplin hemifrån, då föräldrarna också skärm-knarkar. Jag tror att i framtiden kommer man studera historia och fråga sig hur kunde en hel värld börja knarka teknologi på det sätt vi gör idag.

Det vore intressant att läsa ordentligt forskning på ämnet. Får göra det när tiden räcker till.

Klart att det har med skärmanvändningen och göra. Diagnosticeringen av ADHD började öka lavinartat under 2012-2013 i takt med att sociala medier gjorde intåg i våra mobiltelefoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in