2023-11-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Min MacBook har inga fläktar, vad skall man med fläktar till i en dator?

Det borde väl vara fullständigt uppenbart….? För att det kan behövas kylning av processor och grafikkort på datorer som har mer kraftfulla sådana och när dessa körs med högre belastning.

En MacBook (en Air förmodar jag…?) har förvisso en kraftfull processor (om det är en M1/2) men den är samtidigt extremt strömsnål vilket gör att den inte utvecklar så jäkla mycket värme ens vid hårdare belastning. Därför kan man göra dessa laptops utan kylfläkt och de klarar normal drift, och om de belastas hårt längre stunder så kan man hejda värmeutvecklingen genom att ”throttla” processorn, alltså temporärt begränsa dess prestanda.
Citera
2023-11-26, 12:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det borde väl vara fullständigt uppenbart….? För att det kan behövas kylning av processor och grafikkort på datorer som har mer kraftfulla sådana och när dessa körs med högre belastning.

En MacBook (en Air förmodar jag…?) har förvisso en kraftfull processor (om det är en M1/2) men den är samtidigt extremt strömsnål vilket gör att den inte utvecklar så jäkla mycket värme ens vid hårdare belastning. Därför kan man göra dessa laptops utan kylfläkt och de klarar normal drift, och om de belastas hårt längre stunder så kan man hejda värmeutvecklingen genom att ”throttla” processorn, alltså temporärt begränsa dess prestanda.

Precis varför köper man datorer med så usla processorer att dom behöver aktiv kylning?
Citera
2023-11-26, 13:14
Medlem
Citat:
Precis varför köper man datorer med så usla processorer att dom behöver aktiv kylning?

Det är inte så enkelt…. betänk att även Apples MacBook Pro M1/2/3 har kylfläktar, dubbla på 16”
Citera
2023-11-26, 13:30
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Hej!
Ni som använder era laptops från sängen, hur gör ni för att inte förstöra fläktarna innuti ? Har ni tips på något laptop ställ eller bord som man kan ha i sängen medan man använder datorn.
Jag kommer främst spela med datorn och skulle vara trevligt att göra det från sängen.

En sånhär tycker jag verkar var optimalt men vet ej om det funkar
https://www.clasohlson.com/se/Vikbart-laptopst%C3%A4ll,-Deltaco-DELO-0200/p/38-8939?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA04arBhAkEiwAuNOsIq dTxk3BF1hbit9BZyvWk2DJLhw5DshaRLOmlWw5wbRYkRrmUPQS oRoCwScQAvD_BwE

Själv har jag flera laptops, varav en av mina datorer är en fläktlös Windows dator, så för min del är det inga problem alls att använda den i sängen.. med över 16 timmars batteritid så jag behöver inte ha laddaren inkopplad en en gång.. (Windows 11 on ARM)
Citera
2023-11-26, 14:15
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Så en kylplatta i sängen eller frukostbord, vilken är bäst för laptopens välmående ?

Kolla hur varm datorn normalt är, jag kör open hardware monitor.
Utan platta skulle jag ligga på uppått 100 grader vid topbelastning.
Idag ligger jag på 50 grader och utan min platta hade jag legat på minst 70 grader.
Det beror som sagt på vad du har för dator och fläktar i den.
Citera
2023-11-26, 14:30
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:

Varför har inte alla råd att köpa en superdator?

Citera
2023-11-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Varför har inte alla råd att köpa en superdator?

Ja du jag har precis fixat en asus tud a15 men jag vet ej hur man ser hur varm gpu och cpu blir.
Citera
2023-11-26, 15:15
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ja du jag har precis fixat en asus tud a15 men jag vet ej hur man ser hur varm gpu och cpu blir.

Jag kör denna på min laptop

https://openhardwaremonitor.org/

nu 37 grader och max denna session var 67 grader.

GPU mäter den inte.

Kanske finns sensorer i datorer som mäter sånt men kring såna program för du googla.

En laptop och GPU... tja då är det en dyr dator och då ska väl fläktarna funka tänker man.
Citera
2023-11-26, 15:59
Medlem
Banditas avatar
Jag har tagit en av barnens böcker i beslag så att den får agera laptopunderlägg när jag sitter i sängen. Boken är ungefär lika stor som laptopen och fungerar ypperligt som underlägg. Gör dock mest skolarbete med bärbara datorn under dagtid när bokens egentliga ägare är i skolan, på kvällen får ungen tillbaka den
då jag använder min stationära till sådant som inte rör plugg.
Citera
2023-11-26, 20:04
Medlem
nittinies avatar
Jag använder inte sånt i sängen men jag förstår vad du menar.
Den enda estetiskt sett godtagbara lösningen är vajerupphängning i taket
med block och talja i miniformat.
Citera
2023-11-26, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ha den på en bricka av något slag.

Sätt med dubbelhäftande tejp fast en plastskärbräda med rätt mått på undersidan. Så har jag. De på datorn fabriksditsatta fötterna fungerar som distanser så utrymmet mellan datorn och brädan är c:a 1cm. Luft men inget damm (nästan). En "bordsyta" före bordsytan. Perfekt kompromiss.
Skulle många gånger hellre köra en kylplatta för 300kr så får man något som är bekvämare och bättre plus att man slipper dedikera en skärbräda till det ändamålet
Citera
2023-11-26, 22:36
Medlem
Citat:
Hej!
Ni som använder era laptops från sängen, hur gör ni för att inte förstöra fläktarna innuti ? Har ni tips på något laptop ställ eller bord som man kan ha i sängen medan man använder datorn.
Jag kommer främst spela med datorn och skulle vara trevligt att göra det från sängen.

En sånhär tycker jag verkar var optimalt men vet ej om det funkar
https://www.clasohlson.com/se/Vikbart-laptopst%C3%A4ll,-Deltaco-DELO-0200/p/38-8939?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA04arBhAkEiwAuNOsIq dTxk3BF1hbit9BZyvWk2DJLhw5DshaRLOmlWw5wbRYkRrmUPQS oRoCwScQAvD_BwE

Ställ den på en bricka eller en stor bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in