2023-11-26, 12:44
Medlem
Rodrigos avatar
Mellan 13 och 19 år spelade det väldigt stor roll vad man bar. Men sen släpper det där allt eftersom, kanske kommer tillbaka i ny tappning under en 40 eller 50 årskris dock.
Citera
2023-11-26, 13:08
Avslutad
När jag var ung var det viktigt att man hade "rätt" jacka, byxor, skor.
Nu är det vikigt att det är dyrt och rätt. Det är i stor del ett importerat fenomen.
Citera
2023-11-26, 14:44
Medlem
Att sätta på sig rätt jacka är en baggis när det är 5 minus eller mer. Problemet uppstår vid 0-5 grader plus. Det blir lätt för varmt. Avskyr när det blir för varmt. Då funkar inte täckjackan
Citera
2023-11-26, 15:09
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du riskerar bara att dra till dig uppmärksamhet från kriminella om du har dyra kläder.
Exakt. Förut hade jag en varm och funktionell jacka. Sedan köpte jag en dyr jacka (många år sedan nu, planen är att jag ska ha den tills jag dör). Men nu känner jag bara att det är jobbigt med min dyra jacka, jag vågar inte lämna den någonstans utom synhåll för den är stöldbegärlig och att ha dessa plagg om man är ute själv om kvällen gör att man funkar som en magnet för kriminellt slödder. Jag gjorde mig av med jackan jag hade innan, tyvärr. Nu saknar jag den ofta, önskar jag hade kvar den
Citera
2023-11-26, 15:10
Medlem
dialektikers avatar
Bara invandrare som går omkring med märkeskläder numera.
Själv vill jag ha en jacka av hyfsad kvalitet, som Haglöfs, Helly Hansen eller dylikt.
Alltså vinterjackor kring 4000-5000.
De där jättevarma Fjällrävenjackorna ser man ju ut som en uppblåst ballong i, plus att priset är uppåt 10000.
Canada Goose jackor bäres enkom av gängkriminella numera. Det är bra att de utmärker sig med sina uniformer.
Citera
2023-11-26, 15:19
Medlem
godboys avatar
Man köper och bär den jacka man håller sig varm i och trivs i. Sen om den har ett märke eller om den är "märkeslös" från Ullared spelar ingen som helst roll. Ingen som är normal i huvudet bryr sig om vilken jacka någon annan har.
Citera
2023-11-26, 15:46
Medlem
Computerzs avatar
Har en Fjällräven Greenland Winter Jacket. Kostar 4 000 kr, grymt skön och varm. Svårt att tro en Moncler, Parajumpers eller Armani för 20 000 kr skulle vara så mycket bättre.
Citera
2023-11-26, 15:48
Medlem
PingPongZongs avatar
Tröja 90 så behövs ingen jacka. Bara en långärmad tröja över den. Den får ju faktiskt inte ens bäras som yttersta plagg. Om man nu vill följa reglementet . Alltid packad högt upp i stridspackningen när det är kallt.
Citera
2023-11-26, 16:07
Medlem
Banditas avatar
Brukar du själv lägga mycket vikt vid vad andra har på sig för märken?

Jag bor i norra delarna av landet, och har under åren haft allt ifrån en för den säsongen lite mer "moderiktig" och mer påkostad jacka, till en parkas jag hittade på second hand för 30 spänn. Jackan jag har i år gick på 600 spänn på Vero Moda.

En vinterjacka skall primärt hålla en varm, matcha ens behov och vara bekväm, och tycker man att den är snygg också så är det ju bara klar bonus. Vad den kostar eller om det är ett märkesplagg är fullständigt oväsentligt.
Citera
2023-11-26, 16:32
Medlem
jag har 2 st rejäla vinter jackor från didriksons tror jag betalade 350 kr st på tradera
är jag wt eller gäng kriminell?
Citera
2023-11-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Exakt. Förut hade jag en varm och funktionell jacka. Sedan köpte jag en dyr jacka (många år sedan nu, planen är att jag ska ha den tills jag dör). Men nu känner jag bara att det är jobbigt med min dyra jacka, jag vågar inte lämna den någonstans utom synhåll för den är stöldbegärlig och att ha dessa plagg om man är ute själv om kvällen gör att man funkar som en magnet för kriminellt slödder. Jag gjorde mig av med jackan jag hade innan, tyvärr. Nu saknar jag den ofta, önskar jag hade kvar den

Vilket bra land sverige är!

Hur fan kan ni bo där? Jag hade i och för sig inga problem när jag var där i sommras. Körde hyrd Ferrari och hade alltid min Day-Date på armen.

Men ni är rädda att ha en dyr jacka på er! Fy fan. Heja sverige.
Citera
2023-11-26, 17:44
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag har en vinterjacka från J-Lindberg som kostade drygt 8000kr när den kom ut. Jag har haft den i sju år - och den håller mig fortfarande varm. Får jag mer blickar på stan? Nej. Syns märket? Ja. Men ingen bryr sig i stort sett. Jag tror snarare att folk hade kollat om det var en unik designer som till exempel Versace, Gucci, LV, Moncler. Sånna där parajumpers för 10.000 har ju alla nu förtiden så det spelar ingen roll. Om man vill få uppmärksamhet måste man kunna klä plaggen efter varandra dessutom. Har man fet jacka ska man ha feta byxor och har man det måste man ha feta dojjor också, går ju inte hand i hand med ett par skor från Ica maxi till dyr jacka o dyra byxor.

Frågar du mig så bryr jag mig inte, den som kollar efter märken och sådära mår 100% dåligt själv. Nästa gång köper jag absolut inte en jacka för 8000kr. Köpte den när jag var yngre och man ville passa in. Sånt är bara viktigt hos ungdomar. Skiter fullständigt i vad jag har på mig för märken, så länge de är linjära färgmässigt och går ihop så är jag nöjd.

Jag vet om att en jacka för 1500-2000 hade hållit minst lika länge då man endast använder den 3-4 månader om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in