Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Mhm.
I alla butiker jag handlar gör man nr 1 redan, 50% sänkning när BF-datumet börjar närma sig.
Efter det datumet FÅR affärerna inte längre sälja dem som mat! De kan heller inte ge gamla charkprodukter till hemlösa eller andra utsatta grupper, pga risken att någon blir magsjuk. Affärerna har fortfarande ansvaret. Detta trodde jag att du visste redan.
Antigen har du svårt att förstå vad du läser, eller också försöker du förvanska det jag skrivit. Jag har INTE påstått att någon ska äta något efter bäst före datum, om vi bortser från grisarna då.
Jag skrev:
Citat:
I första hand borde dom säljas ut till ett lägre pris när bäst före datum närmar sig, alternativt skänkas till någon välgörenhetsverksamhet för t ex hemlösa.
Här där jag bor har dessutom dom flesta (läs ALLA vad jag vet) gått över till 30% sänkning vilket rimligtvis ökar mängden som kastas jämfört med 50%, då kampanjvaror med lång tid kvar på "bäst före datum" kan handlas för i stort sett samma pris.
Citat:
Du tycker att butikerna själva borde sortera sitt eget avfall. Jaa du. Du är duktig. Du fattar bara inte vad det innebär. För det gör jag. Dyrare mat åt oss alla, färre sopjobb åt de som idag har dessa.
Det är bara dina åsikter, tills du presenterar en trovärdig källa på att maten skulle bli mycket dyrare eller att jobb skulle försvinna bara för att butiker och grossister sorterar sitt avfall.
Jag tror inte på dig, och skulle du har lite rätt så är det ändå värt något att avfall källsorteras i högre utsträckning så att så mycket som möjligt går att återanvända. Konkurrens mellan olika butiker kommer att ta hand om den eventuella prisökningen, folk har redan ändrat beteende och handlar i stor utsträckning där dom får mest för pengarna.
Citat:
Åter till topicfrågan då! Vad händer hos de anställda på t ex Ragn-Sells som idag står heltidsanställda på sopbandet och sorterar sopor från t ex COOP, Hemköp, etc?
Tror du missat vad "topicfrågan" är. Men du kan väl läsa första inlägget en gång till kanske.
Där står bl a "
Citat:
Jag tänker att butikerna garanterat kommer använda detta som svepskäl till att hissa priserna"