2023-11-17, 05:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja. satt o frös i min lägenhet när ja fick en snille blixt. tjejens hår tork e på 1800 watt så de borde väl va ett effektivt sätt o värma upp sov rummet? de e 13 grader där just nu o skulle vilja ha minst 18-19 grader. rummet e på 12 kvadrat. dock har de gått åt fanders förr när ja fått snille blixtar så tänkte ställa några frågor om nån kunnig vet?

kommer de funka?

finns de chans till brand?

finns de risk att hår torken pajjar efter flera timmars användning?

va kommer de kosta i el räkning?

tack =)

Ja det blir nog dyrt och kan resultera i brand.
Här är saker som funkar bättre: Nästan gratis.

* inköp vattenflaska på hälsokostaffär. De i gummi. Fyll med hett - obs ej kokande - vatten. Lägg i sängen. Håller ett par timmar. Kostnad engångs ca 180:-

* sätt i pluggen i de handfat/vaskar som finns. Fyll på med hett vatten. När värmen ebbat ut i rummet är vattnet kallt. Gratis eller åtminstone väldigt billigt.

* köp värmeljus 100% stearin eller så mycket som möjligt, minst 2h ska de gärna brinna..
Skaffa snygga värmeljushållare i mysiga färger som passar inredningen, t ex enfärgade. IKEA brukar ha i klart glas för billig peng.

Preppa med värmeljus från din butik. Ha ett lager hemma.
Obs uppehåll dig i det rum du har tänt i och stäng gärna dörrar till andra rum om det är riktigt kallt.
Klart värt småpengarna!

* sätt på ugnen 200 grader. När lampan slocknat öppnar du luckan.
OBS väldigt dyrt sätt värma lgh. Tickar på på elräkningen! Ej att rekommendera!

* köp elfilt till sängen. Kopplas in m kontakt. Obs ej säkert, det har hänt att de börjar brinna. Dyrt på elräkningen också. Dåligt förslag faktiskt!

* jogga på stället en stund eller dammsug o städa = gratis värme

*** Bästa knepet: ylle-långkalsonger, yllestrumpor, ylletröja, tofflor, extra lager på lager. Vi är i vintern nu! Alltid redo!

Varsågoda!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-11-17 kl. 05:56. Anledning: Småfel
Citera
2023-11-17, 06:26
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tack då slapp jag skriva det. Nästan allt blir värme så fläkta på.
Skulle vilja hävda allt? När luften åker runt så blir det friktion som alstrar värme.
Citera
2023-11-17, 07:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
kommer de funka?
Ja hur långt är ett snöre?
Har du en lägenhet som är mindre än ett studentrum så kanske.

Citat:
Under förutsättning att din hårtorken inte är specialdesignad för Rapunzel, är den knappast dimmensionerad för flera timmars användning.
I bästa fall bara går den sönder, i värsta fall överhettas den.
Som nämnts tidigare i tråden är en värmefläkt ett bättre alternativ.
Citat:
Mycket

Du har inget badkar?
I så fall kan du alltid fylla badkaret med varmvatten och värma upp lägenheten på så vis.

Du har inte tillgång till AC?
Du kanske kan köra din AC baklänges och använda den som värmepump.
Senast redigerad av borriz 2023-11-17 kl. 07:46.
Citera
2023-11-17, 08:28
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, ett oljefyllt element är ett bättre alternativ. Men det är inte ett dugg effektivare.

Och räknar vi på energiinnehållet i ett element så inser vi att det handlar om cirka 0,1 kWh som det kan hålla i oljan. Eller några minuters användning.

Intressant, trodde faktiskt det var bättre värmelagring än så.
Nu har jag ignorerat direktverkande el sedan länge men det här var lärorikt
Citera
2023-11-17, 08:31
Medlem
Citat:
tja. satt o frös i min lägenhet när ja fick en snille blixt. tjejens hår tork e på 1800 watt så de borde väl va ett effektivt sätt o värma upp sov rummet? de e 13 grader där just nu o skulle vilja ha minst 18-19 grader. rummet e på 12 kvadrat. dock har de gått åt fanders förr när ja fått snille blixtar så tänkte ställa några frågor om nån kunnig vet?

kommer de funka?

tack =)
Ett tips är att du går om skolan och lär dig svenska särskrivningar är så tragiskt. När du ändå lär dig svenska ta en kurs i fysik. Du kommer aldrig att kunna värma ett rum med en hårfön eftersom det går åt för mycket värme att värma upp ett rum än en hårfön klarar av att producera. Eftersom du uppenbarligen har dålig isolering kommer värmen att försvinna snabbare än du hinner värma rummet.
Ger dig ett ännu bättre tips stoppa något brännbart i en papperskorg och sätt eld på innehållet. Då får du och tjejen dessutom en mysig brasa. Vad kan gå fel?
Citera
2023-11-17, 08:34
Medlem
Citat:
men de måste ju va samma värme utdelning om båda e på 1800 watt? =)

Ja. El är el. Det spelar i princip ingen roll om du värmer huset med en hårtork, ugn eller ett element. Jag skulle dock föredra någon som låter mindre. Ett litet element kostar väl typ 200 spänn.

350. Har ett sånt
https://www.jemfix.se/oljeradiator-mini-500w/7130/9044258/
Citera
2023-11-17, 08:39
Medlem
Såna här trådar hade blivit lite kortare om folk gått grundskolan och lärt sig energiprincipen.
Citera
2023-11-17, 08:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Effektiviteten på en hårtork och ett oljefyllt element är exakt lika hög - 100 procent av energin som förbrukas omvandlas till värme.

Ok, möjligen kan man ta bort kanske 1 procent från hårtorken då fläkten kräver några watt den också.

Även fläktens energiförbrukning blir värme i slutänden.
Citera
2023-11-17, 09:26
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
ugnen e en bit bort från sov rummet :P iofs skulle man kunna bygga nån sorts trumma från ugnen till sov rummet men de känns krångligt :P
Du verkar göra allt jävligt svårt för dig själv. Köp en värmefläkt bara för typ 200 spänn!
Citera
2023-11-17, 10:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Såna här trådar hade blivit lite kortare om folk gått grundskolan och lärt sig energiprincipen.
Menar du att det inte går att värma upp saker med hårtork?
Citera
2023-11-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Menar du att det inte går att värma upp saker med hårtork?

Nej.. ?
Citera
2023-11-17, 10:15
Medlem
Själv tycker jag att det är mysigt med ett kallt sovrum. Duntäcken och extra yllefiltar gör att det blir varmt och skönt. På landet där värmen är avstängd om ingen är där, brukar jag använda en elektrisk kudde några timmar för att värma upp sängen innan jag lägger mig för kalla bomullslakan är verkligen jättekalla. Under kriget brukade min farmor ha yllefiltar närmast kroppen för de är inte lika kalla som bomull.

Det finns rätt mycket fakta som saknas. Vem äger lägenheten? Vem betalar elektriciteten? Det finns lägenheter där elen ingår i hyran.

Vad är det för uppvärmning i kåken? Finns det ett element? Är elementet varmt? Vanligast är vattenburen värme och då kan det vara vettigt att lufta elementet. Är det ett elektriskt element så kan det vara så att lägenheten har så kallad kallhyra och då bestämmer man själv värme och kostnad (det kan vara dyrt som f-n).

Som folk mycket riktigt påpekat i tråden kan det vara så att fönstret är dåligt isolerat. Där finns det också en hoper alternativ. 1. Ringa hyresvärden och klaga. 2. Fixa tätning på egen hand, återkommer till detta.

Först måste man fundera på vem som betalar för elen. Om det är du själv skulle jag rekommendera att du fixar extra isolering över fönstret. En yllefilt som spikas fast i fönsterkarmen eller ett par ihoptejpade transparenta plastsäckar fasttejpat över fönstret. Viktigt är att hela fönstret måste täckas över, men inte elementet under fönstret.

Om det nu är så att man vill testa att värma upp rummet med något elektriskt så skulle jag:

Testa hårtorksvarianten genom att hänga upp hårtorken från taket ca 1,5 meter upp från golvet. Om det finns olika lägen på värme skulle jag börja med värme på halv fart och fläkten på full fart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in