Citat:
En värmepump utnyttjar en värmeskillnad. Men du har rätt, när Skaparen gör räkenskaperna för hela universum kommer fusk att upptäckas. Men det funkar ändå, när man bara tittar på hur mycket ström som går åt och hur varmt det blir i bostaden.
Samma snubbe som du ignorerade angående glödlampor har du nu en chans att ignorera igen. Men för den som vill förstå principen värmepump kan jag tipsa om klippet nedan.
Technology Connections- Heat Pumps: the Future of Home Heating
https://www.youtube.com/watch?v=7J52mDjZzto
Samma snubbe som du ignorerade angående glödlampor har du nu en chans att ignorera igen. Men för den som vill förstå principen värmepump kan jag tipsa om klippet nedan.
Technology Connections- Heat Pumps: the Future of Home Heating
https://www.youtube.com/watch?v=7J52mDjZzto
Citat:
Du menar alltså att värmepumpar inte fungerar? På riktigt, det är din ståndpunkt? Värmepumpen är en bluff, som trots teoretisk förklaring och trots mätning av driftsatt anläggning visar på att användbar värmeenergi överstiger tillförd elenergi så är det en bluff?
Du har fått länkar till relevant information skickad till dig, man kan bara leda en häst till vattnet.
Du har fått länkar till relevant information skickad till dig, man kan bara leda en häst till vattnet.
Okej nu kör vi lite slutledande förklaringar här. Problemet här är att en del av er gör såhär Watt=värme. Det är fel. Watt=arbete. Sedan går det omvandla arbete till värme med små förluster, därav menar vissa slarvigt att watt är likadant som värme.
Kommer du ihåg vad jag sa om om kraftverket som omvändla värme till elektrisk energi?! Verkningsgraden där var ungefär 1/3. Känner du igen siffran där =) 1 in ger 3 ut säger Nibesäljaren. Så hur fungerar värmepumpen då? Den har vänt på processen.
Fast du kan aldrig någonsin påstå 1kw in 3 kw ut eller verkningsgrad på 300-500%.
Det du säger då är 1000W=3000W. Så är det inte. Det är inte 1000W= 1000W värmeenergi heller. Det finns alltid förluster.
Jag vet t.o.m att på en del värmpumpar så kan man se mätning i elektrisk energi och sedan omvandlar dom det som att det ser ut som det kommer ut mer W i värme än vad som går in.
Ja det måste kännas helt underbart för dom som invensterat massa pengar att ta en titt på en sådan display. Det vet tillverkarna. Därför har dom valt att illusterara det helt felaktigt

Ungefär som när du köper en dyr sportbil som skyltar med massa hk.
Watt är arbete. Inte värme. Försök få in detta. Annars går det aldrig komma vidare i den här diskussion eller andra liknande diskussioner.