2023-11-25, 20:53
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
En värmepump utnyttjar en värmeskillnad. Men du har rätt, när Skaparen gör räkenskaperna för hela universum kommer fusk att upptäckas. Men det funkar ändå, när man bara tittar på hur mycket ström som går åt och hur varmt det blir i bostaden.

Samma snubbe som du ignorerade angående glödlampor har du nu en chans att ignorera igen. Men för den som vill förstå principen värmepump kan jag tipsa om klippet nedan.

Technology Connections- Heat Pumps: the Future of Home Heating
https://www.youtube.com/watch?v=7J52mDjZzto

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du menar alltså att värmepumpar inte fungerar? På riktigt, det är din ståndpunkt? Värmepumpen är en bluff, som trots teoretisk förklaring och trots mätning av driftsatt anläggning visar på att användbar värmeenergi överstiger tillförd elenergi så är det en bluff?

Du har fått länkar till relevant information skickad till dig, man kan bara leda en häst till vattnet.

Okej nu kör vi lite slutledande förklaringar här. Problemet här är att en del av er gör såhär Watt=värme. Det är fel. Watt=arbete. Sedan går det omvandla arbete till värme med små förluster, därav menar vissa slarvigt att watt är likadant som värme.

Kommer du ihåg vad jag sa om om kraftverket som omvändla värme till elektrisk energi?! Verkningsgraden där var ungefär 1/3. Känner du igen siffran där =) 1 in ger 3 ut säger Nibesäljaren. Så hur fungerar värmepumpen då? Den har vänt på processen.

Fast du kan aldrig någonsin påstå 1kw in 3 kw ut eller verkningsgrad på 300-500%.

Det du säger då är 1000W=3000W. Så är det inte. Det är inte 1000W= 1000W värmeenergi heller. Det finns alltid förluster.

Jag vet t.o.m att på en del värmpumpar så kan man se mätning i elektrisk energi och sedan omvandlar dom det som att det ser ut som det kommer ut mer W i värme än vad som går in.

Ja det måste kännas helt underbart för dom som invensterat massa pengar att ta en titt på en sådan display. Det vet tillverkarna. Därför har dom valt att illusterara det helt felaktigt

Ungefär som när du köper en dyr sportbil som skyltar med massa hk.

Watt är arbete. Inte värme. Försök få in detta. Annars går det aldrig komma vidare i den här diskussion eller andra liknande diskussioner.
Citera
2023-11-25, 21:01
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Watt är arbete. Inte värme. Försök få in detta. Annars går det aldrig komma vidare i den här diskussion eller andra liknande diskussioner.
Det är inte detta som diskuteras. Alla är överens om detta.

Problemet verkar vara att du hakar upp dig på semantiken. Men "verkningsgrad" man man definiera på olika sätt. När det gäller uppvärmning av ett hus är det detta man tittar på. Att en watt är en watt är sant ändå, även fast man kan jämföra effektiviteten i att värma med direktverkande el och med hjälp av en värmepump. Inga fysiklagar har brutits, hedersord.
Citera
2023-11-25, 21:17
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Det är inte detta som diskuteras. Alla är överens om detta.

Problemet verkar vara att du hakar upp dig på semantiken. Men "verkningsgrad" man man definiera på olika sätt. När det gäller uppvärmning av ett hus är det detta man tittar på. Att en watt är en watt är sant ändå, även fast man kan jämföra effektiviteten i att värma med direktverkande el och med hjälp av en värmepump. Inga fysiklagar har brutits, hedersord.

Han den där 300 procentaren fattar inte riktigt att om han ska räkna med procent. Så får han räkna med 100% är slutprodukten (värmet) och sedan köra processen baklänges. Gentemot ett kraftverk som producerar elektrisk energi.

Jag kan ta ett exempel rakt av här. Det är kallt ute nu. Jag har enbart givare på utsidan huset. Den har ingen aning om hur varmt det är i huset. Jag har tänt kaminen här nu. Nu går energibehovet ned rejält för värmepannan. Hur?? Värmepannan kör på som inget hänt. Elementen är lika varma som innan jag tände brasan.

Blir en mumsig lördagsgåta detta för Er och 300 procentaren.

Ni får en hint att det sitter en cirkulationspump på värmepannan som pumpar runt vattnet. Det har även göra med delta på utgående vatten och inkommande vatten.
Citera
2023-11-25, 21:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag vet t.o.m att på en del värmpumpar så kan man se mätning i elektrisk energi och sedan omvandlar dom det som att det ser ut som det kommer ut mer W i värme än vad som går in.

Ja det måste kännas helt underbart för dom som invensterat massa pengar att ta en titt på en sådan display. Det vet tillverkarna. Därför har dom valt att illusterara det helt felaktigt

Jag tittar inte på någon inbyggd display. Jag jag ett flertal större anläggningar där jag har energimätare på matande grupp, och värmemängdsmätare på min värmebärande krets. Dessa är inte installerade av värmepumptillverkaren. Elenergin mäts genom att mäta spänning och ström över tid, värmemängden genom att mäta flöde och dT över tid. I båda fallen är energienheten Watt/tidsenhet. Output > Input i dessa fall. Slutsatsen är att vi får ut mer värme ur dessa anläggningar än vi får i anläggningar med direktverkande el.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-11-25 kl. 21:25.
Citera
2023-11-25, 21:23
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag kan ta ett exempel rakt av här. Det är kallt ute nu. Jag har enbart givare på utsidan huset. Den har ingen aning om hur varmt det är i huset. Jag har tänt kaminen här nu. Nu går energibehovet ned rejält för värmepannan. Hur?? Värmepannan kör på som inget hänt. Elementen är lika varma som innan jag tände brasan.

Blir en mumsig lördagsgåta detta för Er och 300 procentaren.

Ni får en hint att det sitter en cirkulationspump på värmepannan som pumpar runt vattnet. Det har även göra med delta på utgående vatten och inkommande vatten.

Om du värmer upp din returledning när du reglerar temperatur på tillopp kommer din värmekällas behov att minska för att värma upp nämnda retur till börvärde. Du kommer också få varmare i huset för du har ökat mängden tillförd värme.

På inget sätt skulle det förklara varför en värmepump inte fungerar.
Citera
2023-11-25, 21:35
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Om du värmer upp din returledning när du reglerar temperatur på tillopp kommer din värmekällas behov att minska för att värma upp nämnda retur till börvärde. Du kommer också få varmare i huset för du har ökat mängden tillförd värme.

På inget sätt skulle det förklara varför en värmepump inte fungerar.

Ja det är deltat mellan in och utgående vatten som kräver arbete (W). Krymper jag deltat så minskar även energiförbrukningen även om elementen är lika varma som förut. Värmet för elementen kommer inte behöva avge lika mycket värme som innan pga av min brasa.

Den kunde du ju, fast du kan fortfarande inte acceptera att din värmepump inte kan skapa energi ur tomma intet.

Watt är arbete. Om du för in 1000W i din värmepump så får du inte ut 3000W i någon form. Acceptera det. I annat fall tycker jag att du ska skicka tillbaka det på elnätet så blir du ekonomiskt oberoende.

Det är många som försökt skapa en evighetsmaskin fast alltid kommit fram till samma slutsats. Det går inte skapa energi ur tomma intet. Fast du hänger kvar vid att din pump fortfarande ger mer ut än vad som pumpas in?!
Citera
2023-11-25, 21:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ja det är deltat mellan in och utgående vatten som kräver arbete (W). Krymper jag deltat så minskar även energiförbrukningen även om elementen är lika varma som förut. Värmet för elementen kommer inte behöva avge lika mycket värme som innan pga av min brasa.

Den kunde du ju, fast du kan fortfarande inte acceptera att din värmepump inte kan skapa energi ur tomma intet.

Watt är arbete. Om du för in 1000W i din värmepump så får du inte ut 3000W i någon form. Acceptera det. I annat fall tycker jag att du ska skicka tillbaka det på elnätet så blir du ekonomiskt oberoende.

Det är många som försökt skapa en evighetsmaskin fast alltid kommit fram till samma slutsats. Det går inte skapa energi ur tomma intet. Fast du hänger kvar vid att din pump fortfarande ger mer ut än vad som pumpas in?!

Det här börjar bli fjantigt. Du vägrar läsa det som länkats, som i detalj förklarar precis hur en värmepump fungerar och ändå fortsätter du att tjata om att värmepumpar skapar energi ur tomma intet (det gör de inte). Du har alltså precis all information du behöver, två knapptryck bort.

Det är pissenkelt att verifiera detta. Du kan jämföra värmemängd på värmekretsen på en anläggning med en värmepump med en anläggning som har en elpanna. Samtidigt mäter du tillförd elenergi. Då ser du, svart på vitt, att värmepumpen levererar mer värme till samma elförbrukning. Helt utan magi. Trots att verkningsgraden på direktverkande elvärme är nära 100%.

Det är ingen evighetsmaskin, du får inte ut elenergi som kan driva värmepumpen. Du får ut värme. Skulle du bygga en värmepump som kan leverera tillräckligt höga temperaturer för att driva en ångturbin så skulle verkningsgraden gå långt under 100%.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-11-25 kl. 21:48.
Citera
2023-11-25, 21:51
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Det här börjar bli fjantigt. Du vägrar läsa det som länkats, som i detalj förklarar precis hur en värmepump fungerar och ändå fortsätter du att tjata om att värmepumpar skapar energi ur tomma intet (det gör de inte). Du har alltså precis all information du behöver, två knapptryck bort.

Det är pissenkelt att verifiera detta. Du kan jämföra värmemängd på värmekretsen på en anläggning med en värmepump med en anläggning som har en elpanna. Samtidigt mäter du tillförd elenergi. Då ser du, svart på vitt, att värmepumpen levererar mer värme till samma elförbrukning. Helt utan magi.

Jag vet mycket väl hur en värmepump fungerar. Fast du verkar vara i sådan extas så du börjar bli helt irrationell och hänger kvar vid din inlärda fras som värmepumpsförsäljaren hjärntvättade dig med.

Vad skrev jag för ett par inlägg sedan?! Vad kommer det där uttrycket ifrån "1kw in 3kw ut". Vad jämför dom med där? Vad drar 2-3 gånger så mycket energi för uppvärmingen gentemot värmepumpen?!

Det är inte det att din värmpepump skapar energi från tomma intet. Den omvandlar bara arbete(watt) till uppvärming på ett effektivare sätt än vad direktverkande el gör.

Jag tror inte jag kan vara tydligare och komma med mer lättförstårliga exempel än vad jag gjort. Kanske bäst att du får leva kvar i din Gudomliga evighetsmaskin som inte bara lyckats göra 1=1 (omöjligt det med pga av förluster) utan 1=3. Outstandning.
Citera
2023-11-25, 21:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag tror inte jag kan vara tydligare och komma med mer lättförstårliga exempel än vad jag gjort.
Jag förstår fortfarande inte oljan i elementet och termostaten jämfört med hårtorken. Du skulle inte kunna ta den en gång till?
Citera
2023-11-25, 22:01
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag vet mycket väl hur en värmepump fungerar. Fast du verkar vara i sådan extas så du börjar bli helt irrationell och hänger kvar vid din inlärda fras som värmepumpsförsäljaren hjärntvättade dig med.

Vad skrev jag för ett par inlägg sedan?! Vad kommer det där uttrycket ifrån "1kw in 3kw ut". Vad jämför dom med där? Vad drar 2-3 gånger så mycket energi för uppvärmingen gentemot värmepumpen?!

Det är inte det att din värmpepump skapar energi från tomma intet. Den omvandlar bara arbete(watt) till uppvärming på ett effektivare sätt än vad direktverkande el gör.

Jag tror inte jag kan vara tydligare och komma med mer lättförstårliga exempel än vad jag gjort. Kanske bäst att du får leva kvar i din Gudomliga evighetsmaskin som inte bara lyckats göra 1=1 (omöjligt det med pga av förluster) utan 1=3. Outstandning.

Värme är en form av energi som mäts i Joule eller Watt/sekund. Jag använder 1Wh från min elleverantör för att genom min värmepump producera 3Wh värme som skickas ut på mitt värmesystem. Vad i detta är det du inte accepterar? Jag har aldrig påstått att jag får ut 3Wh elenergi som jag kan sälja tillbaka. Jag kan inte driva en motor med den energi jag får ut. Jag får ut värme, som mäts i W/sekund. Jag jämför vad jag köpt från min elleverantör med det jag producerar i mitt värmesystem.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-11-25 kl. 22:05.
Citera
2023-11-25, 22:07
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte oljan i elementet och termostaten jämfört med hårtorken. Du skulle inte kunna ta den en gång till?

Värmeutbytet med omgivningen. Tänk på mina element nu. Ett direktverkande element har enbart luften att lagra värmet i. Luft är väldigt dålig på att lagra värmeenergi i. I ett oljeelement så lagras värmet i oljan som det sedan utbyter med omgivningen.

Det gör att elradiatorn går på full fräs eller vad man nu ställt in det på hela tiden. Medan oljeelementet bibehåller värmen och kommer dra mindre energi. Handlar det om ett element är det inte så revoltionerande. Däremot när du kopplar samman alla element till gemensam panna så börjar energikostaden gå ner. Bästa hade vara att köra olja istället för vatten i elementen också. Fast det gör man inte av olika skäl. Kopplar du sedan in en värmpepump så blir uppvärmingen ännu mer effektiv.
Citera
2023-11-25, 22:15
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Värme är en form av energi som mäts i Joule eller Watt/sekund. Jag använder 1Wh från min elleverantör för att genom min värmepump producera 3Wh värme som skickas ut på mitt värmesystem. Vad i detta är det du inte accepterar? Jag har aldrig påstått att jag får ut 3Wh elenergi som jag kan sälja tillbaka. Jag kan inte driva en motor med den energi jag får ut. Jag får ut värme, som mäts i W/sekund. Jag jämför vad jag köpt från min elleverantör med det jag producerar i mitt värmesystem.

Energi kan bara omvandlas. Energi kan inte skapas. Punkt slut. Du kan inte omvandla i detta fall 1000W elektrisk energi till någon annan form och få ut 3 gånger så mycket energi. Fundera lite på det hela så brukar det gå in.

Går det inte ritkigt in så ska du göra såhär! Som du har hört har man öppnat så privatpersoner kan bli elproducenter och skicka tillbaka överskottsenergi tillbaka på elnätet.

Du ringer till din elleverantör och berättar det du säger till mig nu. Att du har en "apparat" som gör om 1kw in till 3kw ut. Du vill skicka tillbaka detta på elnätet och få betalt.

Jag kan säga såhär. Du är inte den första som ringer upp och berättar detta om sin värmepump för ellbolaget och knappast den sista. Då kommer dom börjar fnissa och försöka förklara för dig med.
Då är det viktigt att du står på dig och hävdar din lagliga rätt att du minsann får köra tillbaka energi på nätet. Ring på måndag kl 8. Sedan återkommer du till tråden och berättar hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in