Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-11-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90876rfg
Tror vi har olika mått på att vara upplyst, P.D Ouspensky återberättar om 4 vägar var av en kan användas i ett västerländsk samhället. Fakirens (enligt traditionell definition), yogins och munkens samt då "the fourth way"... Jag ser mig inte som helt upplyst på något sett men i jfr med andra i min ålder (30-40) så, hyffsat iaf.

Jag har många gånger önskat att jag vore psykopat för att slippa känslor men förlikat mig med att jag "inte kan för att jag inte är" och det är inte heller i längden något att eftersträva.

För mig är upplysning att du når inre frid och stillhet och äri harmoni med dig själv och din omvärld, lite som en jesulärunge, eller kanske bara det. Att bli som jesus. Eller buddha om det är det du vill.

Att vara teoretisk lärd är bra, men för mig är dwt inte upplysning, mer som en lärd man.

Hade kanske en kvinna som följde efter mig, sånt är heller inte kul
Senast redigerad av Alva-zin 2023-11-25 kl. 16:27.
Citera
2023-11-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
För mig är upplysning att du når inre frid och stillhet och äri harmoni med dig själv och din omvärld, lite som en jesulärunge, eller kanske bara det. Att bli som jesus. Eller buddha om det är det du vill.

Att vara teoretisk lärd är bra, men för mig är dwt inte upplysning, mer som en lärd man.

Hade kanske en kvinna som följde efter mig, sånt är heller inte kul

Upplysning för mig har jag redan beskrivit. Jag kan tillägga att det innebär att man är "en hel" integritet kommer från latin det och betyder detsamma. Det innebär för mig att förkasta alla olika roller en person kan ha i ett samhälle och så långt som möjligt vara en och samma person. Jfr. t.ex. arbetsliv och privatliv och fundera kring om det ens är möjligt.
Citera
2023-11-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder

Vill du veta om någon är psykopat eller ej så bör du undersöka förhållanden av relevans. Något om att vara praktiskt rationell. Men det kan vara lite knepigt (omöjligt?) eftersom du inte har tillgång till någon annans mentala tillstånd, utöver det så kan psykopater vara lite extra luriga. "Two-faced."

Tack!

Hur blir det då med en någorlunda slug och upplyst psykopat eller annan personlighetsstörning som borderline, narcissism och övriga i den "mörka triangeln" jfr. kvinnor som kan vara lite sluga i sin störning eller högt uppsatta personer i näringsliv etc. Vissa av dessa egenskaper eftersträvas av samhället i någon mån.
Citera
2023-11-26, 22:44
Medlem
Buddha är ingen psykopat.
Citera
2023-11-26, 22:51
Medlem
"Psykopat" är väl bara en eufemism för "kriminell"? I de fall då ingen tillgänglig, lagstadgad och godkänd diagnos passar!
Citera
2023-11-29, 02:44
Medlem
Förlåt, jag sa fel. Buddha är ju Ett med allting, så tekiskt sätt är han en psykopat också. Lmao
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in