Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Absolut! Ge mig några år bara. Jag behöver min doktorstitel bara. 👍🏻
Så här förstår jag det.
För att beräkna sannolikheten att något ska hända i kvantteori så behöver man summera alla sätt som det kan ske på. Dvs om du skjuter två partiklar på varandra och vill beräkna sannolikheten att få ut två andra partiklar, så måste du summera sannolikheterna för alla sätt detta kan ske på. Det finns oändligt många sätt men med olika knep kan man få det att konvergera till en specifik sannolikhet. Problemet är att man även behöver inkludera partiklar som är
off-shell, s.k. virtuella partiklar.
Metoden med amplituhedronen är att man istället funnit ett geometriskt objekt vars volym motsvarar sannolikheten för processen, när man beräknar denna volym så behöver man inte bry sig om processer som inkluderar virtuella partiklar och beräkningarna blir därmed mycket enklare.
När jag läser på wikipedia ser jag nu att det handlar om twistor-matematik, något som togs fram av b.la. Roger Penrose och möjligen Hawking. Jag är inte alls insatt i vad en twistor är, men resultaten är ju spännande. På wikipedia skrivs det följande:
The geometric nature of the theory suggests in turn that the nature of the universe, in both classical relativistic spacetime and quantum mechanics, may be described with geometry.[7]
Edward Witten described the work as "very unexpected" and said that "it is difficult to guess what will happen or what the lessons will turn out to be".[5]