2023-11-13, 20:10
Medlem
Ett av de fysiska symptomen på ångest är ju en tråkig mage, dålig aptit o s v.
Där är ingefära bra. Det hjälper inte mot de psykiska svårigheterna men det lindrar lite av symptomen.
Citera
2023-11-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Receptfria alternativ som finns är väl bara hälsokostpreparat som jag inte själv testat. Melatonin funkar fint för mig att somna på i perioder jag har svårt att sova. Jag tar också magnesium precis innan jag lägger mig och blir naturligt trött på det.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns 5mg Melatonin Orion Pharma receptfritt. Tänkt att använda i max en vecka, egentligen när man har problem med jetlag, men går bra att använda vid alla sömnstörningar

Det finns ju sömnpreparat som inte är beroendeframkallande - kanske borde du prata med din läkare om dina problem? Att inte kunna sova kan tippa över dig i ditt mående.
Melatonin är bra för att somna ja, men jag har inga problem att somna. Mitt problem är att jag vaknar upp på natten.

Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Johannesört enligt rekommenderad dos. Upplevde att det fungerade för mig, att jag fick mindre oro/stress och bättre aptit.
Ska kolla upp detta.
Citera
2023-11-13, 21:06
Medlem
Tratten52s avatar
Systembolaget har många olika sorters antidepressiv medicin
Citera
2023-11-13, 21:15
Medlem
Johannesört kan vara värt att prova, det har forskats på det och fungerar lika bra som antidepressiva, men du slipper biverkningarna:
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/johannesort-lika-effektivt-som-antidepressiva-lakemedel/

Magnesium finns i olika sorter, om du googlar. Kan också hjälpa mot sömn och oro. Men testa dos hemma, kan ge lös mage nästa dag.
Citera
2023-11-13, 21:45
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leechme
Melatonin är bra för att somna ja, men jag har inga problem att somna. Mitt problem är att jag vaknar upp på natten.

Ska kolla upp detta.

Om melatonin funkar för dig så kolla upp cirkadin. Det är melatonin men med förlångsammad utsläppning så att man har effekt längre tid av det. Det är dock receptbelagt tror jag.
Citera
2023-11-13, 22:03
Medlem
Några användare har skrivit alkohol hoppas de trollar. Alkohol är det värsta du kan dämpa din ångest med, det blir en ond spiral och när fyllan lagt sig får du en käftsmäll av verkligheten vilket för de flesta åsamkar ännu mera ångest. Så om du inte tänkt bli alkis på heltid och förstöra dina organ m.m. så är i alla fall mitt råd att hålla dig riktigt långt borta från vin & sprit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in