Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, fast det är ändå så att barnlösa par brukar försöka att få ett gemensamt, biologiskt barn först - med alla medel. Sedan, när de inser att det inte går, så börjar de se sig om efter andra metoder som t.ex. äggdonation, spermiedonation, embryodonation eller adoption. Och först DÅ försöker de tänka om, och intala sig att det genetiska inte är så viktigt. Eller - detta är i alla fall MIN erfarenhet, av människor jag känt som varit i den situationen.
...och likaså åt andra hållet. Barnen kan ha haft det bra i sina adoptiv- eller fosterfamiljer, eller med sin styvfar. Men förr eller senare kommer frågorna ändå, och då kan det bli JÄTTEVIKTIGT att få träffa sina riktiga föräldrar om det fortfarande är möjligt. Detta vet lagstiftaren om, och därför tillåts inte anonyma donatorer i Sverige.
Ja alltså jag har alltså ansett att ett biologiskt barn är viktigast men därefter kommer en annans ägg.
För mig är det mannen som är en icke-fråga. Jag är inte intresserad av män med barn eftersom mitt liv inte går ut på att städa andras misslyckanden eller att en man inte levererar till mig.
Däremot är det inte som så att du har rätt. Otroligt många män är redo att ta hand om andras barn eftersom de i första hand har en drivkraft mot kvinnor/sex. Vi kvinnor drivs av moderinstinkter.
Biologiskt sätt är mäns anknytning till barn mycket flexibel vilket inte gäller hur anknytningen till kvinnor är.
Om jag skulle få välja mellan att få ett biologiskt barn och gå singel för resten av livet skulle jag utan tvekan välja att få ett barn. Män skulle välja att få en kvinna. Ironiskt nog.
Män har lätt för att överge sina egna barn för att få sex av en kvinna utanför familjen. Av samma skäl har de inte samma biologiska drift att få egna biologiska barn. Då är det mer deras självupptagenhet som styr och de kan likaväl ordna dem endast som donatorer.