2024-09-05, 15:42
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
mm, ungefär som att fuska och printa egna bitcoin hemma.

Går ju absolut ha det så att man printar kod som på något sätt är verfierad av banken och unik för just dig.

Skriver du ut koden på en fredag och alla banker och betalsystem går ner under helgen, så kommer du ändå kunna betala med koden då den inte kommer kräva något internet för att funka.

Men tänk lite nu... det måste väl finnas nåt sätt att komma runt detta? Det heter ju trots allt digitala KONTANTER, de ska kunna användas precis som kontanter när systemet slocknar.
Citera
2024-09-05, 15:44
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är trevligt med nya idéer.
Det skulle bli som en sedel - eller en check.
Förr i tiden hade man checkblock och skrev ut en summa på checken. Och så signerade man. Och det var precis som en resecheck - ett giltigt betalmedel. Varje person var (är) precis som en bank och kunde ge ut pengar.
Det blev mycket lurendrejerier. Folk kunde skriva ut checker som de inte hade teckning för.
Man kunde även överföra en check till en tredje person, genom att sätta sin egen signatur på baksidan.
Självklart blev det mycket fusk.
Hur tror du din idé skulle stå sig - Om det var så lätt att skriva ut en papperslapp med lite QR-kod? Den som tar emot en sådan "check" måste ju ha en kodläsare som är uppkopplad till nätet. - Blir det någon skillnad mot swish?

Hur löser vi det här problemet?
Citera
2024-09-05, 15:46
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
TS - Sämsta fucking idén ever!

Det kommer gå att hacka. Det kommer gå att sänka systemet med Ddos, det kommer att komma kloner på QR-koden som fejkar eller höjer värdet.

Gamlingar kommer inte förstå hur man går till väga, detta utsätter dem för risk för bedragare. Olika utsatta grupper i samhället kommer att gå samma öde till mötes.

Det kommer att gå att filma QR-koden innan användaren hunnit göra sin transaktion och därmed använda pengarna i egna syften.

Vad händer om det blir strömavbrott? Kan ingen handla längre då?

Vad händer om du har QR-koden på din mobil och batteriet dör?

Alltså jag kan komma upp med typ tio scenarier till men du borde fatta av det jag skrivit att det kommer bli ohållbart.

Jadu... vad händer om jag har 100 spänn i plånboken och tappar plånboken? Då får jag ju skaffa nya pengar.

Och vad händer om jag inte kan visa ett giltigt färdbevis på tåget pga död mobil? Då får jag böter. Sånt är livet. Shit happens.
Citera
2024-09-05, 15:48
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kan vi inte ha analoga kontanter? Varje belopp motsvaras av ett ljud som man kan antingen spela in på kassetband, eller om man är duktig, minnas och framföra själv. Ju högre belopp desto mer komplext ljud och musik.

Kan nästan lova dig att detta redan finns, i någon kultur någonstans i universum.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in