Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-31, 15:20
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Svenskar anser sig för fina för att bli busschaufförer. Det är samma med lastbilschaufförer där det också är en stor brist på arbetskraft.

Invandrare har bevisligen en bättre attityd till arbete och bättre arbetsmoral än t ex arbetslösa svenskar. De tar jobben som finns och som ställer relativt få krav på förkunskaper eller utbildning utan att lipa över att behöva flytta eller jobba kvällar och helger.

Det är därför Sverige skulle stanna utan invandrare. Vår egen arbetskraftsreserv är värdelös, inkompetent och lat.

Nej, det där stämmer inte. Arbetslösheten är bevisligen större i den invandrade gruppen.

Visst finns det många invandrare med bra attityd och arbetsmoral, men samtidigt har kostnaderna för till exempel fordonsreparation för bussbolagen ökat lavinartat i takt med ökningen av invandrande chaufförer. Inkompetens beror det på.

Sverige skulle självklart inte stanna mer än tillfälligt. Vi är kända för vår arbetsmoral, det kan inte riktigt sägas om vår invandrande population från Mellanöstern och Afrika.
Senast redigerad av SwampDogg 2023-10-31 kl. 15:24.
Citera
2023-10-31, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Nej, det där stämmer inte. Arbetslösheten är bevisligen större i den invandrade gruppen.

Visst finns det många invandrare med bra attityd och arbetsmoral, men samtidigt har kostnaderna för till exempel fordonsreparation för bussbolagen ökat lavinartat i takt med ökningen av invandrande chaufförer. Inkompetens beror det på.

Sverige skulle självklart inte stanna mer än tillfälligt. Vi är kända för vår arbetsmoral, det kan inte riktigt sägas om vår invandrande population från Mellanöstern och Afrika.

Arbetslösheten är högre i invandrargruppen av andra anledningar. Svenskar har sällan något att skylla på, de behärskar språket, fått fri skolgång i minst 9 år och de flesta har haft svenskt körkort och kört på svenska vägar i åratal.

Om de verkligen har velat ha jobb som busschaufförer hade de haft en rejäl konkurrensfördel kontra invandrarna. Att det är så många invandrare som tar jobben istället säger mig bara att svenskarna antingen är lata, snobbiga eller inkompetenta.
Citera
2023-10-31, 16:10
Medlem
goofers avatar
Jag tror sanningen är mera att det fattas 8000 bussförare i Sverige och närmare 100.000 bussförare i Europa närmsta åren.

Få Svenskar vill sitta och snurra runt på samma linje dag efter dag för samma lön som en lokalvårdare får.

Turistbussar är ett annat skrå där det krävs erfarenhet, service och att kunna tala svenska och föra sig.
Dessutom behöver man kunna köra på ett förtroendeingivande sätt vilket de flesta mena/negrer inte klarar, därför är de fast i linjetrafik.

Undantag finns alltid men det är väldigt glest med mörkhyade (negrer) i turistbussar men andra länningar har klarat sig bättre och kör bra, åtminstone de jag åkt med.
Citera
2023-10-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satilamannen
Nej, Göteborg, Malmö , Uppsala , Linköping eller vilken annan lite större stad i Sverige..

Ok. Trist utveckling. I mindre städer i t.ex. Skaraborg, typ Mariestad, så kan du fortfarande se svenska busschaufförer. Man hajar till!
Citera
2023-10-31, 17:19
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
En faktor är att åtminstone i afrikansk kultur är det väldigt viktigt med att ha fin klädsel och se väldigt viktig ut. Eftersom de kan ha svårt att få ett traditionellt kostymnisse-jobb är istället busschafför ett bra alternativ, då de ofta har skjorta, slips, och kanske en mörk väst eller jacka att dra över.

Haha jo jag har sett några sköna exempel på det, kostyminköp på secondhand.. iklädd kostym på ett skräpigt McDonalds, kostym när de går till soc.
Det såg jävligt förvirrat ut.
Citera
2023-10-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satilamannen
Varför är det då bara "svennar" som hämtar sopor ?
Tungt, slitigt, skitigt..

Men BRA betalt, bra arbetstider mm och man slipper chefer och galna resenärer/kunder.

Det är lite svårare att ta lastbilskort jämfört med taxi. Mer plugg/Mer fakta att hålla reda på. Sen måste man göra om visa prov plus läkarintyg vart femte år.

Sen är jobbet i sig svårare än att hitta till en adress och säga hej till en kund. Som sopbilskörare kan det vara rätt mycket att hålla reda på. Nycklarna i näven kan ha ett värde på många miljoner i en del fall så man har den biten också.
Senast redigerad av Brodrude 2023-10-31 kl. 19:06.
Citera
2023-10-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Arbetslösheten är högre i invandrargruppen av andra anledningar. Svenskar har sällan något att skylla på, de behärskar språket, fått fri skolgång i minst 9 år och de flesta har haft svenskt körkort och kört på svenska vägar i åratal.

Om de verkligen har velat ha jobb som busschaufförer hade de haft en rejäl konkurrensfördel kontra invandrarna. Att det är så många invandrare som tar jobben istället säger mig bara att svenskarna antingen är lata, snobbiga eller inkompetenta.

kan du förklara för mig varför jag ska säga upp mig från ett jobb 7-16 där jag tjänar tio tusen mer i månaden. Till nått där den störta delen arbetstid är när alla vill vara lediga på kvällar och mitt i natten på helgerna och inte ens med den OBn och med den risken att man ska stå ut med massa fyllon som inte vill betala. Jag ska alltså bråka med ett fyllo som inte vill bete sig.

Man kan inte göra karriär som bussförare och det är väldigt många företagare inom Bussbranshen som fuskar och kör med fulspel mot sina anställda. Allt är sämst.

Jag håller nu på att utbilda mig inom bristyrke där jag kan göra karriär och har jag tur så kan jag få mig en position där jag tjänar fem gånger en bussförares lön. Jag kan bli blåst på tiotusen spänn men kommer ändå tjäna långt bättre än alla som kör Buss

Jag har en vän som kör buss så jag vet precis hur det är och vad det går ut på.
Senast redigerad av Brodrude 2023-10-31 kl. 19:21.
Citera
2023-11-09, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Precis som med att köra taxi så krävs det inte ett jävla uns av skicklighet för att köra buss. Stanna bussjäveln när någon ringer klockan. Klart. Repetera i 8 timmar... Jag undrar hur självmordsbenägenheten ser ut hos bussförare? Folk som har svenska språket är högre utbildade och gör mer givande saker.

Du kan inte köra buss dock så... lol.
Citera
2023-11-09, 08:38
Medlem
GertBennys avatar
När det kommer till just lågstatusjobb så tror jag det helt enkelt är så att många etniska svenskar är för fina för dessa. Därför tillfaller dessa jobb mer och mer de araber, öststatare, juggar och andra mörkermän som faktiskt vill arbeta i Sverige.

Vi har en extremt stor och uteslutande vit medelklass i Sverige som verkar ha sina egna social koder, beteende och liknade. Jag har svårt att tro att någon ur denna grupp vill riskera en pinsam tystnad under någon parmiddag eller släktträff när man berättar att man fått jobb som busschaufför, städare etc. Undantag finns naturligt vis!

Sen varför skulle medelklass akademikern jobba med sådana jobb om det inte verkligen behövs? Har du en utbildning på 5 år plus det stora, sociala skyddsnätet som finns i Sverige så har jag svårt att föreställa mig att en arbetslös akademiker går och städar toaletter eller kör buss.

Sen har vi då svensk arbetarklass men även här finns det ett litet förakt mot just lågstatusjobb, jobbiga och tunga jobb och allt vad man nu kan kategoriserar in under denna term. Kanske skitjobb är en bättre term?

Det är bara och kolla på tunga, skitiga och dålig jobb inom byggbranschen. Ställningsbyggare, riv och sanerare, byggstäd etc består idag till stor del av öststatare. Det är få svenskar som vill jobba med detta och liknade mönster kan väl ses med just Busschaufförer, Taxi och liknade. Bärplockare är en annan yrkesgren som jag har svårt att se svenskar jobba med.

Jag tror allt ovanför främst gäller den yngre generation av svenskar dock. Det finns många äldre svenska män som kör buss har jag sett. Jag tror fan aldrig jag sett en svensk i typ 20 - 25 år åldern köra buss. Nu åker jag sällan buss men jag tror att unga svenskar inom transport mer kör lastbil och liknade?
Citera
2023-11-09, 09:27
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Dåligt betalt, dyr utbildning som dessa får betald av AMS. Bussbolagen får sedan 80% av lönen täckt av AMS, som arbetsmarknadsåtgärd. En vanlig svensk kan inte konkurera om den typen av jobb, ens om man skulle vilja.
Som skandinav och busschaffis så får man inrikta sig andra typer av uppdrag som långkörningar ned på kontinenten med turister och sånt.

Det där stämmer inte överhuvudtaget. 80% betald lön från arbetsförmedlingen som även heter särskilt anställningsstöd får alla som varit arbetslösa längre än 1år då man räknas som långtidsarbetslös, gäller såväl invandrare som svenskar. Förövrigt är det 80% betald lön upp till 18K nånting. Överskottet över 18k och 20% av 18k betalas av arbetsgivaren.

Jag hade själv denna sorts åtgärd när jag var strax över 20år och var långtidsarbetslös för en jäkla massa år sedan.

Särskilt anställningsstöd som denna åtgärd heter är inte a-kassa grundande för den delen.
Citera
2023-11-10, 00:03
Medlem
Grontarskonts avatar
Krävs liten utbildning som man kan få hos arbetsgivaren. Inte så bra betalt och dåliga arbetstider!
Citera
2023-11-10, 08:37
Medlem
Svenskar vill inte ha lågstatusjobb. Det är så det blir när folket blir bekväma i ett land.

Svenskar vill sitta och hoppa direkt upp till kvalificerade jobb.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in