Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-08, 12:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
Det finns uppgifter om att SEALs är inblandade i belägringen av Gaza:

https://www.mirror.co.uk/news/us-news/israel-war-delta-force-seal-31158194

Vad är deras uppgift må tro?
Deras uppgift står ju på första raden i artikeln du länkar till:
Citat:
Delta Force and SEAL Team Six deployed to save hostages abducted by Hamas
Citera
2023-11-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Det stämmer, men man har inte rätt till att bomba vårdlöst-allt från sjukhus till annat, oskyldiga dör oavsett om Hamas använder dom som sköld, Israel har ingen rätt att massivt bomba med flyg. Inget land har rätt att mörda oskyldiga människor, gör man en mark operation så visst, men inte massbomba hejvillt med flyg

Klart man inte får bomba hej vilt. Det gör inte Israel. Då hade ingenting av Gaza funnits kvar.

Sen får man bomba civila i vissa fall. Det beror på proportionalitetsprincipen och avsikten.

Jag tar ett extremfall som exempel. Allt är bättre om det är vitt eller svart. Antag att Hamas har fått i kärnvapen. De sätter upp avfyringsrampen i Gaza största sjukhus. Då får Israel bomba. Det finns inga tabeller som säger exakt vad man får göra eller inte. Man ska också säga att Israel har talat om att civila ska evakuera. Varken Hizbollah och Hamas sa till 2-3 veckor i förväg att israelerna skulle evakuera.

Israel har några problem. De har problem när det gäller avsikten. När Nethanyau mfl går ut och säger saker från bibeln och hänvisar till folkmord så blir det problematiskt. Den mest ökända är ju ministern som sa att Israel kunde använda kärnvapen i Gaza.

När det gäller mänskliga sköldar och deras död, så är det Hamas som begår krigsbrotten inte Israel.

Vi vet att Hamas begår brott. Begår Israel krigsbrott. Det får man utreda.

Personligen räknar jag med 50 000 civila palestinier. Det beror det sätt Hamas slåss på och det mål Israel har satt upp.

Det hemska är att Hamas är glad när det dör en massa civila palestinier - helst barn. Det finns ingen bättre propaganda. De har sagt att de är inte skyldiga att skydda sin befolkning. Bara genom att säga så har man förlorat all legitimitet att styra Gaza.
Citera
2023-11-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Hur kan du säga så? Jag påpekar att enligt internationell rätt har Israel ingen befogenhet att kolonisera eller kontrollera Palestina och dess territorium. Jag betonar vikten av att alla världens ledare följer internationell rätt, som de alla har undertecknat, för att undvika laglöshet och kaos. För närvarande ockuperar Israel, palestinsk mark och har erövrat den med våld. Den 7 oktober började Palestina försvarar sig enligt internationella lagar och slå tillbaka mot ockupationsmakten. Vill även betona att de har alla medel till sig att uppnå detta återigen enligt internationell rätt, ingen kan fördöma det om man inte står på förtryckarna sida. Det borde vara självklart, eller hur?

Det är lika absurd som om turkiska invandrare plötsligt började ockuperade svensk mark med stöd från NATO-landet Turkiet. Låt oss säga det går 75 år och äntligen börjar svenskarnas motståndsrörelse VIKINGAR slå tillbaka och slakta 1400 turkiska ockupationsmakt medborgare. Skulle ni vara glada då om ockupations makten Nya Turkiet med stöd av USA kommer in och jämnar Sveriges sista koncentrationsläger/öppen fängelse med tusentals etniska svenskar och barn??

Hur skulle man som en moraliskt och civiliserad människa stå upp för sådant barbariskt?

Man slår inte tillbaka och försvarar sig genom ett extremt grovt terrordåd din jävla dåre.
Palestinierna och Hamas är lurendrejare och har levt gott på att vara professionella offer och tagit emot biståndspengar sen 70-talet. Dom har utvecklat sitt terrornätverk med tunnlar rejält sen 2005 och slussat ut pengar till ledningen utomlands. Dom är råttor som ska dränkas.
Redan som liten grabb så förstod jag vad dessa psykopater sysslar med, det var självmordsbombare mot Israels skolbussar, ambulanser och restauranger m.m. Samtidigt som man alltid drog offerkortet när man bara var vidriga blodtörstiga terrorister.
Tyvär så bor jag i ett land som Sverige fyllt med Hamasvurmare i form av araber, diverse blattar, vänsterpacket, nazister, kändisar och korkade politiker. Snacka om att det behövs en rejäl utrensning.
Citera
2023-11-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Skrämmande retorik. Låter väldigt lik narrativet som förts av västmakterna i samband med Ukrainakriget - Denna kampen för vi inte själva, de måste stoppas annars står Europa på tur.
Varför i hela fridens skulle Hamas, Hezbollah eller Iran försöka ge sig på Europa? Finns det någon frisk människa med sina sinnen i ordning som tror på det? Likaså dumhuvuden som vill gjuta skräck i oss i Sverige att "Ryssen kommer och tar oss"

Det handlar om terrorism. Inte specifikt Hamas.

Men det är väl inget som bekymrar medelsvensson, Sverige har ju alltid varit tryggt.
Citera
2023-11-08, 13:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Eller hur. Har du sett någon saudier eller egyptier vifta med ockupationsmaktens flagga, den vit blåa?

Jag brände faktiskt en idag vid busshållplatsen.

Ockupationsmakten
Det är så jävla roligt att ni spelat bingo om vad ni ska kalla saker och ting så att människor ska tro det händer något onskefullt.

Berätta för mig - vem styrde Gaza innan 1967?

I verkligheten så ser vi massor med Gazabor som flyr Hamas med hjälp av Israels säkrade evakueringsgata.

Varför behövs den? För dina terroristkompisar skjurer civila som vill fly norra Gaza.

Äckligare sällskap får man leta efter. Palestinier som inte stöttar Hamas har redan flyttat på sig. Stämmer ganska bra med 1 miljon som flyttat på sig och 10% som hellre tar en raket i bröstet för att få bli propaganda till väst.

Bränn du en liten flagga du tuffing medan man flyttar på terroristerna. Snart får vi alla se kommandocentert från Al-Shifa och då ryker all support det landet haft någonsin
Citera
2023-11-08, 13:47
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Det stämmer, men man har inte rätt till att bomba vårdlöst-allt från sjukhus till annat, oskyldiga dör oavsett om Hamas använder dom som sköld, Israel har ingen rätt att massivt bomba med flyg. Inget land har rätt att mörda oskyldiga människor, gör man en mark operation så visst, men inte massbomba hejvillt med flyg

Man får lov att bomba militära mål helt fritt.

Varför är det ingen som läser geneve konventionen? Står klart och tydligt att civila sköldar inte betyder att man ska sluta bomba. Det är ett totalt oacceptabelt trick från Hamas för att spela på människors samvete men i den hårda världen så är det fritt fram att köra på när terroristerna gjort sig skyldiga till denna krigsförbrytelsen.

Jag bärjat faktiskt hata mesiga jävla svensson som backar direkt det bli lite jobbigt.

Israel och omvärlden har en skyldighet att gå in och ta bort Hamas från all makt. Vi är inget annat än medbrottslingar om vi låter dem fortsätta mörda civila för deras sjuka perversation om att få mörda judar.

Frihet har alltid haft ett högt pris.
Citera
2023-11-08, 13:52
Medlem
Citat:
Terrorstaten är ansvarig för sitt eget fördärv, med tusentals civilas lidande och död, och Hamas, som är en motståndsrörelse, kämpar för att skydda egna landområden och sbefolkning.
Hamas är ansvariga över alla som dött i gaza dom startade kriget.
Hoppas kriget håller igång ett tag bara man små myser lite när man ser alla fräcka bomb filmer från gaza 😂 bombad i gaza😂
Citera
2023-11-08, 13:58
Medlem
ThinkRightlys avatar
Var ser man videomaterial från kriget?
Som jämförelse så finns det ju mycket av Ukrainakriget.
Citera
2023-11-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ockupationsmakten
Det är så jävla roligt att ni spelat bingo om vad ni ska kalla saker och ting så att människor ska tro det händer något onskefullt.

Berätta för mig - vem styrde Gaza innan 1967?

I verkligheten så ser vi massor med Gazabor som flyr Hamas med hjälp av Israels säkrade evakueringsgata.

Varför behövs den? För dina terroristkompisar skjurer civila som vill fly norra Gaza.

Äckligare sällskap får man leta efter. Palestinier som inte stöttar Hamas har redan flyttat på sig. Stämmer ganska bra med 1 miljon som flyttat på sig och 10% som hellre tar en raket i bröstet för att få bli propaganda till väst.

Bränn du en liten flagga du tuffing medan man flyttar på terroristerna. Snart får vi alla se kommandocentert från Al-Shifa och då ryker all support det landet haft någonsin

Gaza ockuperades först av britterna efter det osmanska rikets fall, sedan ockuperades av Egypten innan det ockuperades av Israel, en ockupation som fortfarande pågår sedan 1967.

Det finns inget kommandocenter under al-Shifa-sjukhuset och judesvinen har mött hårt motstånd; varför SEALs behöver hjälpa dem.

Jag känner mig bekväm med att bränna den vitblåa terroristflaggan och kommer att fortsätta göra det.
Citera
2023-11-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Var ser man videomaterial från kriget?
Som jämförelse så finns det ju mycket av Ukrainakriget.

Gå in här: Video på kommandoenheter från Palestinska motståndsrörelsen i markstrider med judesvinen:
https://en.mehrnews.com/news/208078/VIDEO-Fierce-clashes-btw-Qassam-fighters-Zionist-army
Citera
2023-11-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Man får lov att bomba militära mål helt fritt.

Varför är det ingen som läser geneve konventionen? Står klart och tydligt att civila sköldar inte betyder att man ska sluta bomba. Det är ett totalt oacceptabelt trick från Hamas för att spela på människors samvete men i den hårda världen så är det fritt fram att köra på när terroristerna gjort sig skyldiga till denna krigsförbrytelsen.

Jag bärjat faktiskt hata mesiga jävla svensson som backar direkt det bli lite jobbigt.

Israel och omvärlden har en skyldighet att gå in och ta bort Hamas från all makt. Vi är inget annat än medbrottslingar om vi låter dem fortsätta mörda civila för deras sjuka perversation om att få mörda judar.

Frihet har alltid haft ett högt pris.

Nej det får man inte. Precis som man får bomba militära mål så är det inte helt fritt. Det finns proportionalitetsprincipen.

Till ex skulle världen bli väldigt ledsna och den som hade givit order till att spränga ett helt sjukhus för att det finns en Hamas prickskytt där troligen dömas.

Men om Hamas hade avfyrningsramper med massförstörelsevapen på samma sjukhus så hade samma befälhavare troligen klarat sig.

Det finns inga exakta tabeller på vad som är proportionerligt och inte. Det stora problemet för Israel är nog avsikten. Nethanyau mfl har sagt saker som gör att det går att tolkas att det finns avsikt till folkmord. På samma sätt kan man försvara Israel att de försöker varna de civila. Det gör inte Hizbollah och Hamas.

Däremot skulle inte jag vilja vara palestinsk man mellan 16-55 år i Gaza City. Det kommer troligen bli en free fire zone där på alla män. De kommer räknas som Hamas. Och finns jag i tunnlarna och är civil palestinier får man nog räkna med att man räknas som Hamas vare kön och ålder.
Citera
2023-11-08, 14:20
Medlem
USA ger inte bara vapen till Israel, utan är också engagerad i kriget i Gaza där Seal och Delta finns i Gaza.

Kanske är det dags för Hizbollah, som har kapacitet att sänka de amerikanska hangarfartygen, som tydligen ligger utanför Gaza att agera?
Senast redigerad av Paul.Honecker 2023-11-08 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in