Citat:
Ursprungligen postat av
Hinku
"Som neutral"
Jo tjena kompis.
Man firar eftersom man blivit bestulna sitt land och sin värdighet i generationer även innan 1948 då jude terrorstaten fick sitt erkännande.
Finns saker jag skulle fira om det skedde här i Sverige med, utan att säga exakt vad det skulle vara.
Historiskt kan man välja vilken epok man vill, ibland härskade judarna, ibland araber och på senare tid kom muslimer in. Där kommer vi inte fram till någon bra lösning om vilka som har "rätt" till landet.
Araberna har inte blivit bestulna på något land, israelerna lyckades erövra land i ett framgångsrikt försvar när många arabländer försökte förinta Israel i sexdagarskriget. Israel har inte anfallit och aktivt ockuperat land, det blev en effekt av framgångsrikt försvar.
Jag tycker dock inte att Israel har varit en bra granne till de marker de vann i sitt försvar.
--de arabiska grannländerna, som i de föregående krigen, hade målsättningen att förinta den judiska statsbildningen. Ytterligare 11 muslimska länder bidrog med trupper till den arabiska sidan... fast Israel vann och tog bland annat gaza som en garanti för att slippa fler angrepp, kanske gjorde de fel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexdagarskriget
Åren innan kriget attackerades israeliska städer och byar nära Syrien regelbundet, israeliska trupper angrep byn as-Suma på Västbanken och i början av 1967 ökade spänningarna vid gränsen mellan länderna. Syrien fick med sig Egypten och en rad andra arabstater och en militär uppladdning mot Israel påbörjades. I maj började egyptiska trupper marschera genom Sinaiöknen mot den israeliska gränsen, ockuperade en internationell fartygsvägoch hotade med att eliminera Israel. I början av juni 1967 bestämde sig därför den israeliska ledningen för att slå till först.
Jag är inget stort fan av Israel men i detta fall har väl Israel rätt?