2023-10-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
... Kom till mig så ska jag ge vila åt alla er som arbetar hårt och stapplar under tunga bördor. Gå in under mina villkor och låt mig undervisa er! Jag är mild och ödmjuk. Hos mig finner ni det som ger ert liv ro och vila, och jag tvingar inga tunga bördor på er....
Underbart.
Citera
2023-10-26, 23:10
Avslutad
Citat:
Bevisa det.
Eftersom om en gud skulle finnas så kan han inte i alla lägen i all evighet vara 100% säker på att inte göra fel. Någon gång in evigheten gör även en fulländad gud fel och det evig livet i paradiset fattar eld.
Men bevisa du att två rosa massagestavar inte kretsar i omloppsbana runt Andromedagalaxen...
Citera
2023-10-26, 23:11
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Hur går det ihop med att de som tror på Jesus ska ha evigt liv?

Är helvetet i en evighet evig död? Men kan man hamna där om man tror på honom? Oavsett vilka val man gör? Som jag förstår det har inte tro på Jesus med vilka val man gör. Det vet jag eftersom jag själv inte är perfekt trots att jag har tro.

Känner mig förresten ganska död inombords, länge sen man hade "liv" trots tro.

"Helvetet" är väl i evigt lidande?
Senast redigerad av Kackotopi 2023-10-26 kl. 23:22. Anledning: Lade till en youtube-länk till en låt som referens.
Citera
2023-10-26, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WcPrestige
Eftersom om en gud skulle finnas så kan han inte i alla lägen i all evighet vara 100% säker på att inte göra fel. Någon gång in evigheten gör även en fulländad gud fel och det evig livet i paradiset fattar eld.
Men bevisa du att två rosa massagestavar inte kretsar i omloppsbana runt Andromedagalaxen...

Jag kan inte bevisa det men mest för at jag inte har telescop i någon storlek.

Det är omöjligt att bevisa att Gud finns eller inte finns, alltså har du bara en tro.

En tro på att han inte finns.
Citera
2023-10-26, 23:19
Avslutad
Citat:
Jag kan inte bevisa det men mest för at jag inte har telescop i någon storlek.
Det är omöjligt att bevisa att Gud finns eller inte finns, alltså har du bara en tro. En tro på att han inte finns.
Jag har inte ens en tro på att gud inte finns då en sådan existens inte är med i någon formel för vad jag "beräknar". Så längt som något kan bevisas så kan gud, enligt så som beskrivs, bevisas inte finnas genom en lång rad motsägelsefulla påståenden som inte går ihop.
Citera
2023-10-26, 23:28
Avslutad
Citat:
Jag har inte ens en tro på att gud inte finns då en sådan existens inte är med i någon formel för vad jag "beräknar". Så längt som något kan bevisas så kan gud, enligt så som beskrivs, bevisas inte finnas genom en lång rad motsägelsefulla påståenden som inte går ihop.
Frågan är ju då varför det ska bevisas. (eller motbevisas)

Dom flesta som tror på Gud gör ju det för att dom har en innre längan, sedan börjar söka, oftast utanför sig själv efter någoat, en mening med livet till exempel. Efter sökande så hittar dom sig själva och samtidigt Gud...av en slump...på samma ställe.
Citera
2023-10-26, 23:49
Avslutad
Citat:
Dom flesta som tror på Gud gör ju det för att dom har en inre längan, sedan börjar söka, oftast utanför sig själv efter något, en mening med livet till exempel. Efter sökande så hittar dom sig själva och samtidigt Gud...av en slump...på samma ställe.
Ok visst, folk söker och längtar efter mening eller något större än dem själva men det är ju i så fall knappast sanningen de söker. Visa mig bara ett verifierat bevis på att något övernaturligt någonsin har hänt så kanske jag omvärderar saken...
Citera
2023-10-27, 00:16
Avslutad
Citat:
Ok visst, folk söker och längtar efter mening eller något större än dem själva men det är ju i så fall knappast sanningen de söker. Visa mig bara ett verifierat bevis på att något övernaturligt någonsin har hänt så kanske jag omvärderar saken...

Men det räcker ju knappast att se, eller hur, det måste ju hända dig själv
Citera
2023-10-27, 03:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Är helvetet i en evighet evig död? Men kan man hamna där om man tror på honom? Oavsett vilka val man gör? Som jag förstår det har inte tro på Jesus med vilka val man gör. Det vet jag eftersom jag själv inte är perfekt trots att jag har tro.

Det ursprungliga eviga gamla testamäntet sa så här:
Dina befallningar skall jag aldrig glömma, du skänker mig liv genom dem. Jag är din, rädda mig, ty jag fördjupar mig i dina befallningar. De gudlösa väntar på att förgöra mig, men jag vill ge akt på dina lagbud. Jag har sett att allting har ett slut, men dina bud är utan gränser. Vad jag älskar din lag! Jag begrundar den dagen lång.
Psaltaren 119:92-97

Han håller mina bud och följer mina stadgar och lever efter dem. En sådan man är rättfärdig. Han skall leva, säger Herren Gud. Hes 18:9

Har du den inställningen då vandrar du på Guds väg.

Rättfärdiggörelse genom tro är en trosföreställning som saknar stöd i Gamla eviga testamentet.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-10-27 kl. 03:44.
Citera
2023-10-27, 05:04
Avslutad
Citat:
Men det räcker ju knappast att se, eller hur, det måste ju hända dig själv
Det är klart att om jag möts av något som får mig att tro, vilket jag inte kan rå över ska hända eller inte, så blir det subjektiv sanning för mig men inte en objektiv sanning för oss båda eller andra.
Citera
2023-10-27, 06:41
Medlem
jesus ar solen, solen ar mer an bara dagsljus och varm temperatur, den starker oss pa ett djupare plan med fantastiska resultat....men sinnet maste vara oppet for det, detta var naturlig for den ursprungliga manniskan.....men nagot hande, och fortsatte handa, en annan kraft som blockerar oss...men manniskan har potential att hitta tillbaka.

i.o.m manniskan skiftade till en agrarisk levnad blev sammhallen storre och hierarkiska klass strukturer med det. De i toppen har alltid forstatt for att fortsatta vara i topp maste ljuset morkas for manniskan bade fysiskt som spirituellt.
Senast redigerad av Kirev 2023-10-27 kl. 06:44.
Citera
2023-10-27, 08:09
Medlem
Citat:

För att helvetet är en efterkonstruktion. I bibeln står väl att de övrigas själar bara "kasseras" dvs att man just bara försvinner när man dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in