2023-10-27, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Och tillägg, inflationen dundrar ner i samma fart som den kom upp. Som de flesta trodde.

Fel.
Citera
2023-10-27, 17:26
Medlem
ekerilars avatar
Jag har mitt bolån hos Nordea. Visst har räntan stigit, men den är fortfarande lägre än den var när jag tog lånet en gång i tiden.
Citera
2023-10-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Att vi är nära toppen eller ha peakat är nog de flesta överens om.

När inte en de som sätter styrräntan ser ett år längre fram, är det lite lustigt att bankerna tror sig veta att styrräntan ska ner.
Citera
2023-11-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
När inte en de som sätter styrräntan ser ett år längre fram, är det lite lustigt att bankerna tror sig veta att styrräntan ska ner.

Jag förstår inte varför prognosmakare så sällan använder nån ordentlig metodik? T.ex.

- När man ger en prognos, ha alltid en modell. T.ex. normalfördelning med standardavvikelse. Eller nån annan lämplig fördelning baserat på vad man håller på med.
- Följ alltid upp och för statistik på faktiskt utfall. Om utfallets fördelning skiljer sig från modellen på ett statistiskt säkerställt sätt: korrigera modellen. Eller förkasta modellen som defekt och sluta gör prognoser.
Citera
2023-11-12, 13:28
Medlem
Som totalt ekonomisk idiot så fattar jag som vanligt ingenting.

Redan rubriken förvirrar mig.. höga boräntor? Om vi har en styrränta lång under inflationen så har vi väl jättelåg ränta, det betyder väl att någon gör en förust på att låna ut pengarna..

Om jag hade lånat ut en miljon till Kalle för 5 procent ränta när pengarna tappar 10 procent i värde så hade det känts som en väldigt dålig affär.

Bankerna gör ju inte förlusten för dom tar väl bara mellanskillnaden på vad dom själva får betala så vem får ta förlusten? Staten? betyder det alltså att vi subventionerar lånen?
Kanske inte så konstigt att kronan rasar i värde isåfall.

Fast som sagt jag är en ekonomisk idiot och fattar inte ett skit om alla fina makroekonomiska modeller och teorier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in