2023-10-22, 17:12
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Givetvis, men det du beskriver kallas förtroendearbetstid och då kan du aldrig få ersättning för övertid eller obekväm arbetstid. Jag föredrar att arbetsdagen har viss struktur ändå.
Nej det är inte förtroendearbetstid där jag jobbar. Jobbar vi över så får vi betalt för det. Men det relevanta är som sagt vad man levererar, inte hur många timmar man sitter av.
Citera
2023-10-22, 17:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Nej det är inte förtroendearbetstid där jag jobbar. Jobbar vi över så får vi betalt för det. Men det relevanta är som sagt vad man levererar, inte hur många timmar man sitter av.

Jag förstår. Du skrev först att du kommer och går som du vill, vilket jag tolkade som att du inte har nån fastställd arbetstid och då går det förstås inte att jobba över.
Citera
2023-10-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
nyligen börjat på en ny arbetsplats och här verkar folk komma och gå lite som de vill. Jag är en person som kan acceptera att man går 10-15 minuter tidigare ibland upp till 30 om man har ett riktigt bra skäl och det är lugnt på arbetet.

Men det ska vara med undantag än regeln så att säga. Brukar personligen se lite att man ger och tar. Är oftast tidigt till jobbet 10-15 min så för mig jämnar det ut sig.

Men på mitt nya ställe är det extremt . Jobbar på med omsorg visst det är hyfsat lugnt men folk går 1-2 timmar tidigare. Hur skulle ni hantera den situationen och vilka tider tycker ni är okej?

Vill inte gå och skvallra för chefen det första jag gör. Men samtidigt tycker jag att det inte heller är acceptabelt. Vore enklare om typ 1-2 personer gör så,då skulle man enklare kunna "konfrontera " men nu känns det som majoriteten av arbetsgruppen kör denna taktik .

Arbetsplatsen överlag känns lite små rörig och folk verkar köra lite sitt egna race. Gillar ordning och struktur så detta känns frustrerande , vill inte ses som en bitterfitta men vill ändå ha ordning och reda på jobbet.

så hur skulle ni göra ? Hur tidigt /sent kan man gå/komma till jobbet tycker ni? Har ni lyckats fixa liknande problem på er nuvarande eller tidigare arbetsplats ?

Jobbar du på Samhall eller...?
Vad är det för jävla arbetsplats där folk går två timmar tidigare...och hur kan din chef inte märka något, är ni helt ensamma på stället med chefen på annan ort eller vad?

Sjukt konstigt, men för att svara på din fråga så kan jag väl tycka att det är ok att gå 5-10 min tidigare om man checkar med kollegorna att det är okej, och som du säger kanske komma in till jobbet några minuter tidigare en annan dag för att jämna ut det.
Citera
2023-10-22, 17:27
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag förstår. Du skrev först att du kommer och går som du vill, vilket jag tolkade som att du inte har nån fastställd arbetstid och då går det förstås inte att jobba över.
Jag gissar att det finns ett samband mellan att ju svårare det är att mäta någons produktivitet i jobbet desto mer går man på meningslösheter som hur många timmar man har varit där. Sedan att man kanske har fikat bort två av åtta timmar och surfat bort två till kvittar generellt om kulturen är sådan att man stirrar sig blind på vid vilket klockslag någon kommer och när personen går. Det finns väl för övrigt diverse studier som visar att folk tenderar att vara produktiva ca 6 snarare än 8 arbetade timmar, så två timmar sumpas generellt även om man är där i åtta timmar.
Citera
2023-10-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ja då när jag jobbat och de har gått är jag helt ensam fram tills natten kommer.

Om något händer när du är ensam med brukarna, så har du ryggen fri. Skulden faller på de som smitit iväg trots att de har betalt för att vara på arbetsplatsen!

All heder till dej som har ansvarskänsla! Förstår dock att du inte vill skvallra - jobbig sits..
Citera
2023-10-22, 18:11
Medlem
Kottkompotts avatar
Jobbar som personlig assistent, har 26-timmarspass.

Vi jobbar dubbelskift drygt två timmar varje morgon.
Personligen tycker jag det är helt okej att den andra går så fort allt är färdigt som "egentligen" kanske skulle gjorts kvällen innan i bästa fall, och brukaren är upplockad ur sängen med morgonhygienen fixad, tar dryga halvtimmen om de kortare morgnarna om allt går smidigt.
Disk undanplockad och lite fingjort i köket.
Morgnarna då lite mer omfattande hygien sköts tar det närmare 1,5 timme.

Men nu har vi fått mer formella regler att så får vi inte göra.
Så nu får man i bästa fall gå kanske tio minuter tidigare, då det är underförstått personalen sinsemellan att det ändå är ganska okej.
Tidigare kunde det vara över en timme tidigare.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-10-22 kl. 18:13.
Citera
2023-10-22, 18:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ta upp det med arbetsgivaren så att dom kan sparka dom arbetsskygga slashasarna. Det finns nog folk med arbetsmoral att anställa ännu idag, även om det går utför.

Noll minuter är ok, går man tidigare av nån anledning så tar man igen det en annan dag. Lata människor ska inte premieras.
Citera
2023-10-22, 18:21
Medlem
Symptms avatar
Citat:
nyligen börjat på en ny arbetsplats och här verkar folk komma och gå lite som de vill. Jag är en person som kan acceptera att man går 10-15 minuter tidigare ibland upp till 30 om man har ett riktigt bra skäl och det är lugnt på arbetet.

Men det ska vara med undantag än regeln så att säga. Brukar personligen se lite att man ger och tar. Är oftast tidigt till jobbet 10-15 min så för mig jämnar det ut sig.

Men på mitt nya ställe är det extremt . Jobbar på med omsorg visst det är hyfsat lugnt men folk går 1-2 timmar tidigare. Hur skulle ni hantera den situationen och vilka tider tycker ni är okej?

Vill inte gå och skvallra för chefen det första jag gör. Men samtidigt tycker jag att det inte heller är acceptabelt. Vore enklare om typ 1-2 personer gör så,då skulle man enklare kunna "konfrontera " men nu känns det som majoriteten av arbetsgruppen kör denna taktik .

Arbetsplatsen överlag känns lite små rörig och folk verkar köra lite sitt egna race. Gillar ordning och struktur så detta känns frustrerande , vill inte ses som en bitterfitta men vill ändå ha ordning och reda på jobbet.

så hur skulle ni göra ? Hur tidigt /sent kan man gå/komma till jobbet tycker ni? Har ni lyckats fixa liknande problem på er nuvarande eller tidigare arbetsplats ?

du kommer bli utfryst, byt jobb eller acceptera
Citera
Medlem
f30malmos avatar
15-20 minuter.

Men personligen går jag gärna en timma tidigare om jag får chansen.
Citera
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Nej har vi ej

som sagt 10-15 min har jag inga problem med men 1-2 timmar tycker jag är oacceptabelt

jobbat där en kort stund har provanställning några månader. så får se hur jag känner sen

gruppboende , såklart att det är drygt att sitta av klockan , men känns som folk gör sig bekväma och skyndar på vissa arbetsuppgifter eller "slarvar " för att gå hem tidigare .

är ju cheferna som fixar med sånt. Vet ej hur mkt de vet om problemet , som sagt vill ju inte göra mig ovän med majoriteten det första jag gör heller.

Ni har inga arbetssysslor som kan utföras hemifrån? Alltså om det är administrativa uppgifter.

Jag har en del administrativa grejer som jag hellre tar på kvällarna. Så jag går ofta vid 3. Min chef är införstådd med det och det fungerar jättebra.
Citera
2023-10-22, 19:04
Medlem
Vad som är acceptabelt beror lite på från arbete till arbete tycker jag. Vad kulturen säger, alla är olika.

Absolut inga problem att ofta smita iväg 15-20 minuter tidigare. Jag brukar ofta göra det.

På min arbetsplats har vi flextid, så jag brukar komma in senare men ändå tidigare än resten av mina kollegor och dessutom gå tidigare. Eftersom att de inte vet när jag kom, så är det ju inte heller någon som kan säga något om jag går tidigare eftersom att jag lika gärna hade kunnat komma in så pass "tidigare" ändå att det blir +-0.
Citera
2023-10-22, 19:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Jag gissar att det finns ett samband mellan att ju svårare det är att mäta någons produktivitet i jobbet desto mer går man på meningslösheter som hur många timmar man har varit där. Sedan att man kanske har fikat bort två av åtta timmar och surfat bort två till kvittar generellt om kulturen är sådan att man stirrar sig blind på vid vilket klockslag någon kommer och när personen går. Det finns väl för övrigt diverse studier som visar att folk tenderar att vara produktiva ca 6 snarare än 8 arbetade timmar, så två timmar sumpas generellt även om man är där i åtta timmar.

Den där två timmars fikan kan dock ha resulterat i ett värdefullt nätverkande med kollegor som gett nya idéer och tar arbetet framåt, så det behöver inte ha varit meningslöst. Att jobba "produktivt" i sex timmar som en robot och sen skynda från jobbet låter inte som en sund arbetssituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in