2023-11-16, 10:15
Medlem
526s avatar
Hjälp mig med argument till varför Israel ska vara på Västbanken!

Jag är för Israel och hatar Islamaraberna - men har ärligt svårt att argumentera mot palestina-kramarna varför Israel har rätt att ta västbanken?

Gaza och Hamas är en sak - men känns svårt med resten.
Citera
2023-11-16, 10:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hjälp mig med argument till varför Israel ska vara på Västbanken!

Jag är för Israel och hatar Islamaraberna - men har ärligt svårt att argumentera mot palestina-kramarna varför Israel har rätt att ta västbanken?

Gaza och Hamas är en sak - men känns svårt med resten.

För att det är Judéen och Samarien. Delar av s k Västbanken är Judéen, som är orsaken till att judar kallas för judar. Det mesta av de judiska arkeologiska bevisen är i detta område. Judarna är ursprungsbefolkning där. Antalet orter i området som har arabiska namn är så få att det går att räkna på några fingrar. Alla andra ortnamn är på hebreiska eller arameiska.
Citera
2023-11-16, 11:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
För att det är Judéen och Samarien. Delar av s k Västbanken är Judéen, som är orsaken till att judar kallas för judar. Det mesta av de judiska arkeologiska bevisen är i detta område. Judarna är ursprungsbefolkning där. Antalet orter i området som har arabiska namn är så få att det går att räkna på några fingrar. Alla andra ortnamn är på hebreiska eller arameiska.

Har araberna drivit bort judar från mellanöstern i modern tid?
Citera
2023-11-16, 11:08
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Sedan 1948 så har över 99% av judarna fördrivits från arabländer. Räknas det?
Citera
2023-11-16, 11:39
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte

Ca en miljon judar har fördrivits från arabländerna och Iran efter 1948. Det är fler än vad antalet palestinier påstås ha blivit fördrivna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world
Citera
2023-11-16, 12:11
Medlem
526s avatar
Citat:

Citat:
Ca en miljon judar har fördrivits från arabländerna och Iran efter 1948. Det är fler än vad antalet palestinier påstås ha blivit fördrivna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world

Ok, bra.
Men är det så att Israel har betett sig dåligt på Västbanken? Och vad rättfärdigar det i såfall?
Citera
2023-11-16, 12:43
Medlem
Citat:

Israelerna kan inte tillåta att arabländerna kör fram sina kanoner på promenadavstånd från Israels parlament. 1967 års gräns ligger mitt inne i Israel-Palestina-området. Västbanken ligger geografiskt högre än resten av Israel, du kan bokstavligen se Tel Aviv därifrån. Det finns ingen möjlighet för Israel att försvara landet om arabländerna har fritt blås så tätt inpå. Därför kommer Israel aldrig gå med på att släppa kontrollen över Västbanken.
Citera
2023-11-16, 13:21
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ok, bra.
Men är det så att Israel har betett sig dåligt på Västbanken? Och vad rättfärdigar det i såfall?
Jag vet för lite om Israels beteenden vare sig här eller där. Vad jag vet har båda sidorna betett sig som rövhål historiskt, men enligt mig så faller all historik i skuggan av ett av världens största terrordåd som Hamas genomförde den 7 oktober och där horder av så kallat 'civila palestinier' också gav sig in och utförde ren och skär terror mot civila Israeler (och utlänningar).
Citera
2023-11-16, 17:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Israelerna kan inte tillåta att arabländerna kör fram sina kanoner på promenadavstånd från Israels parlament. 1967 års gräns ligger mitt inne i Israel-Palestina-området. Västbanken ligger geografiskt högre än resten av Israel, du kan bokstavligen se Tel Aviv därifrån. Det finns ingen möjlighet för Israel att försvara landet om arabländerna har fritt blås så tätt inpå. Därför kommer Israel aldrig gå med på att släppa kontrollen över Västbanken.
Det låter logiskt, men hur skulle västbanken delas om det var en tvåstatslösning? För Israel vill ju ha en sån?

Citat:
Jag vet för lite om Israels beteenden vare sig här eller där. Vad jag vet har båda sidorna betett sig som rövhål historiskt, men enligt mig så faller all historik i skuggan av ett av världens största terrordåd som Hamas genomförde den 7 oktober och där horder av så kallat 'civila palestinier' också gav sig in och utförde ren och skär terror mot civila Israeler (och utlänningar).
Vad var det som civila araber från Gaza gjorde?
Citera
2023-11-16, 17:22
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Det låter logiskt, men hur skulle västbanken delas om det var en tvåstatslösning? För Israel vill ju ha en sån?

Vad var det som civila araber från Gaza gjorde?
De vällde in i horder i samband med Hamas. De våldtog, torterade, lemlästade och stal.
Artiklar gör gällande att Hamas-soldater i större frekvens angripit IDF och att det främst är de civila som varit barbarer.
Vi får förstås dock invänta rättsprocesser för att veta mer detaljer.
Men - Shani - du vet tjejen som man våldtog och torterade ihjäl - bitar av hennes huvud hittades och det skall ha separerats från kroppen av civila.
Citera
2023-11-17, 12:06
Medlem
Citat:

Det finns ingen stark opinion i Israel för att en sån ska implementeras i närtid. Även om vänsterpolitiker sitter vid makten måste de ta fajten med militären och kunna svara på hur landet ska kunna försvaras.
Citera
2023-11-17, 19:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det finns ingen stark opinion i Israel för att en sån ska implementeras i närtid. Även om vänsterpolitiker sitter vid makten måste de ta fajten med militären och kunna svara på hur landet ska kunna försvaras.

Så om jag fattar det så är problemet att militären inte litar på att araberna kommer vara fredliga även om det blir en tvåstat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in