Citat:
Ursprungligen postat av
ConvoPost
Det var inte särskilt väl uttryckt av mig när jag skrev att jag har stor respekt för slöjan som maktmedel, men jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka det bättre. Jag gör ett försök.
Igår var jag och handlade i ett köpcentrum. Jag mötte en äldre kvinna med slöja som kom emot mig och mumlade på ett språk jag inte förstår. Jag fick känslan av att hon upplevde haram i köpcentrumet. Men det kan också vara mina fördomar om varför hon mumlade. Som sagt förstår jag inte alla språk som talas i Sverige. Efter det köade jag i en affär bakom en yngre kvinna i slöja. Hon köpte fina underkläder.
När jag kommit hem tänkte jag på detta, att ha slöja i Sverige idag är inte begränsande för alla. Inte i denna situation för denna unga kvinna som kan visa vilka underkläder hon kommer att bära öppet i en affär, men på grund av hennes relation till Gud kan hon inte visa sitt hår i samma affär.
Jag har respekt både för att kvinnor vill bära slöjan och har goda argument för det, och "respekt för slöjan som maktmedel". Då. menar jag rädsla för att en dag själv tvingas ta på mig en slöja jag absolut inte vill ha på mig för att en man säger det. Som i Iran. Slöjan som maktmedel.
Som jag ser det är slöjan ett maktmedel som en religion använder för att kontrollera kvinnors sexualitet. Det är den oavsett om kvinnan själv vill bära den eller ej. Det är därför jag önskar att alla kvinnor tog av sig slöjan, på samma sätt som jag önskar att inga kvinnor gjorde brutala skönhetsingrepp. Det senare gör dock både män och kvinnor, så jämförelsen haltar, men jag gjorde den jämförelsen eftersom både slöja och skönhetsingrepp bärs av kvinnor och görs av kvinnor för mäns skull. Det är strukturellt. Det en kvinna gör påverkar alltså alla andra kvinnor.
Om jag väljer att skriva på Flashback intensivt under en period så påverkar det andra kvinnor på Flashback (även om jag blivit kallad både broder och grabben). Om din mamma invandrade till Sverige och säger att du ska bära slöja så påverkar det andra kvinnor i Sverige. Om du reser till Brasilien för att få den rätta formen på din röv, överlever den farliga operationen och sedan kommer hem till Sverige och går runt och visar röven i ett köpcentrum där alla sorters kvinnor handlar sina underkläder så påverkar det andra kvinnor.
I Sverige har vi stor individuell frihet som kvinnor. Det är tack vare feminismen. Just eftersom vi är så fria glömmer vi ibland hur våra val styrs av vad män vill.
Hoppas att jag har förklarat min ståndpunkt bättre nu.
Nej, tydligheten uteblir. Stora delar i din vägg av text är snömos.
Jag känner inte respekt för slöjan som maktmedel, jag ser männen som rädda, svaga och kontrollerande och kvinnorna som fega, svaga, för bekväma och inkapabla att skapa förändring. Jag uppfattar att slöjbärande kvinnor i Sverige inte önskar en förändring tillräckligt mycket för att skapa den. Realiteten är beviset.
Vi kan fastna vid att prata om
vad saker (exempelvis slöjor)
representerar och
anledningar till att det är så. Eller så kan vi zooma ut och prata om vad som leder till förändring och vem/vilka som behöver genomföra den.
Enligt mig leder
insikt, vilja, mod och
handling till förändring.
Bägge kvinnorna i köpcentret är klart begränsade av sina slöjor/sin religion. Varje dag gör de valet att fortsätta så.
Hur växer jämställdhet fram i kulturer? Ur människors vilja och mod att förändra, ur välavvägda handlingar och outsinlig energi. Ur mobilisering av resurser, planering och så vidare. Right?
Kvinnor bär slöja i Sverige idag för att de fortsätter att bära slöja i Sverige idag.
Vill en grupp få till en förändring, behöver gruppen genomdriva förändringen. Att vänta brukar funka dåligt.
"Just eftersom vi är så fria glömmer vi ibland hur våra val styrs av vad män vill."
Hur menar du att dina val
styrs av vad män vill - ge gärna exempel?
Och försök att tala för dig själv. Jag gör mina egna val - vare sig det gäller skönhetsoperationer, män, karriärval, ordval, pensionsval, kilo på vågen, klackhöjd, smink - eller avsaknaden av smink.