2023-12-03, 13:01
Medlem
Inom några månader kommer Google genomföra en förändring som kan göra det betydligt svårare för utvecklarna av reklamblockerare att hänga med när Youtube ändrar sin kod för att upptäcka dem.
"Då kommer Google nämligen släppa en uppdatering av Chrome som avslutar stödet för Manifest V2-tillägg och tvingar utvecklare att använda Manifest V3. Det innebär bland annat att varje uppdatering av ett tillägg måste genomgå en säkerhetsrevision ungefär som för mobilapplikationer på App Store och Google Play‑butiken. Google skulle sedan kunna dra ut på dessa kontroller, och det blir svårt för utvecklarna av reklamblockerare att bevisa att just deras tillägg hålls tillbaka som ett vapen i kampen om Youtube-reklam."
https://www.techspot.com/news/101039-google-reveals-next-step-war-adblockers-slower-extension.html
Citera
2023-12-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Inom några månader kommer Google genomföra en förändring som kan göra det betydligt svårare för utvecklarna av reklamblockerare att hänga med när Youtube ändrar sin kod för att upptäcka dem.
"Då kommer Google nämligen släppa en uppdatering av Chrome som avslutar stödet för Manifest V2-tillägg och tvingar utvecklare att använda Manifest V3. Det innebär bland annat att varje uppdatering av ett tillägg måste genomgå en säkerhetsrevision ungefär som för mobilapplikationer på App Store och Google Play‑butiken. Google skulle sedan kunna dra ut på dessa kontroller, och det blir svårt för utvecklarna av reklamblockerare att bevisa att just deras tillägg hålls tillbaka som ett vapen i kampen om Youtube-reklam."
https://www.techspot.com/news/101039-google-reveals-next-step-war-adblockers-slower-extension.html

Det är tur att ingen vettig människa använder Chrome eller IE då. Att sedan lägga in 40 minuters reklam, plus influenserns egna skitreklam på 3 minuter, i en 60 minuters video är bedrägeri. Inte ens på betaltv har vi så många minuters reklam, där har vi bara 20 minuters reklam under ett programavsnitt på 50 minuter.
Citera
2023-12-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är tur att ingen vettig människa använder Chrome
Chrome har en marknadsandel på 54,6% i november 2023.
Det lär förhoppningsvis minska rejält framöver.
Senast redigerad av Nypan-sr 2023-12-03 kl. 17:03.
Citera
2023-12-04, 06:01
Medlem
mattias_rs avatar
Håller med som flera i denna tråd säger använd Brave, har funkat för mig i flera år utan några ad blocker addons.

"Google's upcoming Manifest V3 update for extensions has the potential to break many ad blockers.

But Manifest V3 will not prevent Brave from blocking ads. We built ad blocking into the browser itself so it will not be affected by Google changing its rules for extensions."

https://twitter.com/brave/status/1574822798299729925
Citera
2023-12-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Firefox adblock fungerar fint
Fungerade också bra för mig men sen började youtube posta meddelanden om att jag måste stänga av adblock, vilket jag också gjorde ett tag. Reklamtiden samt frekvensen på reklamen har blivit hundra gånger värre än tidigare så tröttnade på skiten och slog på adblock igen. Nu får jag inte längre meddelanden från youtube så gissar adblock uppdaterat sin kod??
Någon annan här som upplevt samma sak?

Firefox med adblock alltså.
Citera
2023-12-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Fungerade också bra för mig men sen började youtube posta meddelanden om att jag måste stänga av adblock, vilket jag också gjorde ett tag. Reklamtiden samt frekvensen på reklamen har blivit hundra gånger värre än tidigare så tröttnade på skiten och slog på adblock igen. Nu får jag inte längre meddelanden från youtube så gissar adblock uppdaterat sin kod??
Någon annan här som upplevt samma sak?

Firefox med adblock alltså.
Hela den här tråden har folk i samma sits som du.
Citera
2023-12-06, 18:38
Medlem
Nu funkar inte adblock med Brave för mig...
Citera
2023-12-06, 19:51
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
uBlock med firefox funkar inte heller nu.
Bara om videon är inbäddad så funkar det.
Citera
2023-12-06, 20:22
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Nu funkar det igen efter att ha rensat cache och uppdaterat typ 3000 gånger.
Det kommer nog bli jobbigt framöver.
Citera
2023-12-06, 21:07
Medlem
kanblikuls avatar
nån mer än jag som fick kalla handen av youtube nu 21:00?
adblock origin och firefox här...
Citera
2023-12-06, 21:56
Medlem
Brave funkar inte heller just nu.
FreeTube däremot funkar bra som vanligt.
Citera
2023-12-06, 22:09
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Brave funkar inte heller just nu.
FreeTube däremot funkar bra som vanligt.

vafan, trodde det va en youtube sida med inbyggd adblock XD
du fick mig iaf XD
VARNING PORRSIDA!!!!

Man får väl sova och imorgon är nog adblock fixat igen, som det brukar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in