2006-08-03, 16:29
Medlem
OM Forsmark fått härdsmälta, hur stort område av Svealand hade blivit kontaminerat? Hade ex Västerås, Södertälje och Eskilstuna klarat sig eller hade även de behövt evakueras? Hur lång tid hade man haft på sig för att försvinna från området?

Framförallt, hade Sverige klarat av att evakuera nästan 25% av sin befolkning?
Citera
2006-08-03, 16:39
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> NMT

/Mod
Citera
2006-08-03, 17:00
Medlem
tapirs avatar
Det beror på vindarna. Och Sverige hade nog haft stora problem att evakuera med dagens försvarsmakt, det hade nog varit lättare back in the 80's.
Citera
2006-08-03, 17:08
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Diskuteras redan i http://www.flashback.org/showthread.php?t=355451 .
Eller snarare där diskuteras hur orealistiska dina frågor är.
Edit: Hoppsan den här tråden var i PoI när jag öppnade den.
Citera
2006-08-03, 17:25
Medlem
#OM Forsmark fått härdsmälta#

det är inte möjligt sanolikheten är cirka miljonen gångr större att ingalina i lettland exploderar,,
det finns aldelens för många säkerhets utrustningar i den svenska kärnkrafts industrin,, det största hotet är troligen onsinta muslimer som på ett eller annat sätt vill göra sig hördat
Citera
2006-08-03, 19:00
Medlem
Vintersömns avatar
Min gissning är att ungefär lika mycket skulle bli kontaminerat som i Three Mile Island... Inte speciellt mycket med andra ord.
Citera
2006-08-03, 19:43
Avslutad
Det är väl många faktorer som spelar in.

Med en härdsmälta menas ju att själva härden (själva reaktorn-inneslutningen) smälter. I fallet Tjernobyl, så exploderade toppen av reaktorn, och en massa Cesium-137 o massa annat skit spreds ut, och som tapir säger, det beror på vindarna, hur mycket skit som sprids ut.

Men om Forsmark hade råkat ut för en olycka typ den i Tjernobyl, o vindarna hade blåsit sydväst... Då hade jag inte velat bo i Uppsala, Enköping, Västerås, Eskilstuna, m.m. Stockholm hade ev. klarat sig om vindarna blåste åt "rätt" håll.
Citera
2006-08-03, 20:04
Medlem
a4swes avatar
Citat:
det är inte möjligt sanolikheten är cirka miljonen gångr större att ingalina i lettland exploderar,,
det finns aldelens för många säkerhets utrustningar i den svenska kärnkrafts industrin,, det största hotet är troligen onsinta muslimer som på ett eller annat sätt vill göra sig hördat

Alltså är det omöjligt att även Ingalina exploderar, om jag förstår dig rätt...
Citera
2006-08-03, 20:23
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
[...]Med en härdsmälta menas ju att själva härden (själva reaktorn-inneslutningen) smälter.[...]

Nope. Härden och inneslutningen är två totalt skilda saker. Härden är det klyvbara materialet som ligger i en reaktortank som i sin tur står i inneslutningen.

Om delar av (eller hela) härden skulle smälta skulle detta inte nödvändigtvis leda till att inneslutningen smälter. Jämför gärna med Three Mile Island-incidenten. Där smälte till exempel delar av härden, medan inneslutnigen var totalt opåverkad då det inte ens gick hål på reaktortanken.
Citera
2006-08-03, 21:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Men om Forsmark hade råkat ut för en olycka typ den i Tjernobyl, o vindarna hade blåsit sydväst... Då hade jag inte velat bo i Uppsala, Enköping, Västerås, Eskilstuna, m.m. Stockholm hade ev. klarat sig om vindarna blåste åt "rätt" håll.
Kruxet är väl att det i princip skulle kräva att man byggde om Forsmark rätt rejält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in