Citat:
Ursprungligen postat av
mus-lim
Uttrycket med Netanyahu och ”dödandet” bör ses i kontexten av att jag vände mig till en islamist, däri språket.
Håller med om exakt allt du skrivit ovan utom möjligen det att ”Natanyahu inte dödar någon avsiktligt”. Men jag tror du menade ”någon civil avsiktligt”.
IDFs agerande kan
inte ses i termer för folkmord just för att avsikten inte är utrotning av Palestinier, inte än i alla fall. Vad jag vet är IDF extremt försiktiga just för att det är så extremt känsligt med civila offer i den här konflikten. En bra beskrivning av IDFs tillvägagångssätt ger överstelöjtnant Anders Ekholm i Aftonbladet-TV 6/12. Det var ett tag sedan men håller än. Det kan sammanfattas som:
Man är distinktiv i sitt val av mål. Man bekämpar terroristmål och inte civila som är vid sidan av. Man avväger varje insats utifrån krigets lagar och folkrätten. De vapen man använder är precisionsvapen. Man bombar inte som man gjorde under WW2. Så långt så har IDF väldigt hög precision. Det har israelerna varit extremt duktiga på under det här kriget, hur illa det än ser ut, ska sägas. Däremot vapenlasten är extremt trubbig, när den detonerar. Effekten varierar beroende på målets och grannbebyggelsens beskaffenhet och markförhållanden. Det är ca 2 civila per en krigare som dör, vilket jämförelsevis är en väldigt låg siffra. Att oskyldiga förolyckas beror främst på att Hamas byter skepnad och gömmer sig bland civila. Militärt är IDF mycket framgångsrika men Hamas äger narrativet, det vill säga vinner media kriget. Det kan man se i omvärldens reaktioner. Men israeler har knappat in och är kanske uppe i jämnhöjd till och med.
https://tv.aftonbladet.se/video/363101/krigsrapporten-israel-har-tagit-sig-soederut-har-gatt-in-i-khan-yunis
Tack. Jag behövde ditt klargörande. Jag hade missat det inlägg du besvarade.
Omvärldens reaktion är märklig. Det verkar krylla av folk som hatar mer än de älskar och bryr sig om sitt eget liv, sin familj och de länder de lever i. Det man häpnar över är hur destruktiva folk kan bli!
Vi har folk i Sverige om väljer sida, där de tror att något bra kommer från att stödja Putin eller de olika terroristorganisationerna som vill skada den fria världen.
Anders Ekholm är en röst i ett mörker av begreppsförvirring. Men det verkar som Hamas- och palistinavurmare är kunskapsresistenta. De snickrar ihop en egen folkrätt om hur de vill att det ska vara i deras påhittade konstiga värld. Det blir en idiotisk tolkning av folkrätt, långt ifrån de konventioner i den gällande internationella rätten. Det är så långt man kan komma ifrån den gällande doktrin vi alla har att förhålla sig till när man lipar över civilbefolkningen på Gaza.
Varje förnuftig människa vet att anfaller man ett grannland kommer folk att dö, eftersom det är så det är i krig. Därför är vi i Sverige rädda för ryssarna och hoppas på att ett medlemskap i Nato kommer avskräcka Putin från att kriga mot oss.
Krig är vidrigt. Människor dör. Egendom förstörs. Vi har politiker i Sverige, som direkt eller indirekt stödjer terrorism genom att erkänna Palestina som stat, trots att det erkännandet strider mot folkrätten. Nu vill de hitta en väg att ändå vara relevanta politiskt, och babblar på om tvåstatslösning, när vi alla vet att det kommer inte att ske.
Det finns många korkade människor i väst som tror att just de själva kommer bli skonade i krig med Ryssland eller en islamistisk terrororganisation, när vi alla såg hur urskiljningslös massakern och kidnappningen den 7 oktober var.