2023-12-29, 08:27
Avstängd
Yahya Sinwar planerade massmordet 7 oktober. Han har lett Gaza sedan 2017. En hjärntvättad och livsfarlig man.

Sinwar är ansvarig för de 1200 människors liv som krossades 7 oktober samt de personer som dött iGaza. Det är Sinwar som bär ansvaret för att tunnlar finns under sjukhus, skolor och moskeer. Att barn indoktrineras till att bli islamister. Att civila används som mänskliga sköldar. Han är en ledare för en mördarsekt och Gazaborna är dess medlemmar.

Lyssna på vad han sagt de senaste 6 åren. En hatisk retorik mot judar som Gazaborna indoktrineras i. En radikaliseringsprocess som pågått egentligen sedan 2007.

https://www.memri.org/tv/yahya-sinwar-in-his-own-words
Senast redigerad av TenBagger69 2023-12-29 kl. 08:59.
Citera
2023-12-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mus-lim
Uttrycket med Netanyahu och ”dödandet” bör ses i kontexten av att jag vände mig till en islamist, däri språket.

Håller med om exakt allt du skrivit ovan utom möjligen det att ”Natanyahu inte dödar någon avsiktligt”. Men jag tror du menade ”någon civil avsiktligt”.

IDFs agerande kan inte ses i termer för folkmord just för att avsikten inte är utrotning av Palestinier, inte än i alla fall. Vad jag vet är IDF extremt försiktiga just för att det är så extremt känsligt med civila offer i den här konflikten. En bra beskrivning av IDFs tillvägagångssätt ger överstelöjtnant Anders Ekholm i Aftonbladet-TV 6/12. Det var ett tag sedan men håller än. Det kan sammanfattas som:

Man är distinktiv i sitt val av mål. Man bekämpar terroristmål och inte civila som är vid sidan av. Man avväger varje insats utifrån krigets lagar och folkrätten. De vapen man använder är precisionsvapen. Man bombar inte som man gjorde under WW2. Så långt så har IDF väldigt hög precision. Det har israelerna varit extremt duktiga på under det här kriget, hur illa det än ser ut, ska sägas. Däremot vapenlasten är extremt trubbig, när den detonerar. Effekten varierar beroende på målets och grannbebyggelsens beskaffenhet och markförhållanden. Det är ca 2 civila per en krigare som dör, vilket jämförelsevis är en väldigt låg siffra. Att oskyldiga förolyckas beror främst på att Hamas byter skepnad och gömmer sig bland civila. Militärt är IDF mycket framgångsrika men Hamas äger narrativet, det vill säga vinner media kriget. Det kan man se i omvärldens reaktioner. Men israeler har knappat in och är kanske uppe i jämnhöjd till och med.

https://tv.aftonbladet.se/video/363101/krigsrapporten-israel-har-tagit-sig-soederut-har-gatt-in-i-khan-yunis

Tack. Jag behövde ditt klargörande. Jag hade missat det inlägg du besvarade.

Omvärldens reaktion är märklig. Det verkar krylla av folk som hatar mer än de älskar och bryr sig om sitt eget liv, sin familj och de länder de lever i. Det man häpnar över är hur destruktiva folk kan bli!

Vi har folk i Sverige om väljer sida, där de tror att något bra kommer från att stödja Putin eller de olika terroristorganisationerna som vill skada den fria världen.

Anders Ekholm är en röst i ett mörker av begreppsförvirring. Men det verkar som Hamas- och palistinavurmare är kunskapsresistenta. De snickrar ihop en egen folkrätt om hur de vill att det ska vara i deras påhittade konstiga värld. Det blir en idiotisk tolkning av folkrätt, långt ifrån de konventioner i den gällande internationella rätten. Det är så långt man kan komma ifrån den gällande doktrin vi alla har att förhålla sig till när man lipar över civilbefolkningen på Gaza.

Varje förnuftig människa vet att anfaller man ett grannland kommer folk att dö, eftersom det är så det är i krig. Därför är vi i Sverige rädda för ryssarna och hoppas på att ett medlemskap i Nato kommer avskräcka Putin från att kriga mot oss.

Krig är vidrigt. Människor dör. Egendom förstörs. Vi har politiker i Sverige, som direkt eller indirekt stödjer terrorism genom att erkänna Palestina som stat, trots att det erkännandet strider mot folkrätten. Nu vill de hitta en väg att ändå vara relevanta politiskt, och babblar på om tvåstatslösning, när vi alla vet att det kommer inte att ske.

Det finns många korkade människor i väst som tror att just de själva kommer bli skonade i krig med Ryssland eller en islamistisk terrororganisation, när vi alla såg hur urskiljningslös massakern och kidnappningen den 7 oktober var.
Citera
2023-12-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De får sin info från Hamas. Så man kan lika gärna strunta i dessa och fråga hamas direkt.
I tidigare konflikter har det inte varit på den här nivån. Att räkna döda efter en missil slagit ner i ett hus som vedergällning ä'r en sak. Att räkna döda under pågående flygräder är en helt annan.
Hamas siffror är fantasifoster.

Det tror jag inte att de får längre. Då man inte ljugit i tidigare konflikter och det finns israeliska källor som säger att siffrorna ska vara högre. Fel kan det säkert bli. Det beror mer de kaos som är på Gaza. Samt man inte känner till förlusterna i tunnlarna och sprängda hus. Dessutom om vi tittar på tidigare konflikter och ration mellan döda civila och hamasterrorister bör vi räkna med 50 000- 60000 döda för att slå ut Hamas. Plus Israel säger själva att de dödar en hammasterrorist per två döda civila. Då har det dött mellan 7 000 - 11 000 terrorister med de siffror Palestinierna presenterar.

Sedan tills vi har andra källor så får vi även använda av det vi har.
Citera
2023-12-29, 11:17
Medlem
Döda och skadade Gaza

Soldater israeliska (Döda) 168

Soldater israeliska (Skadade) Totalt: 921 Svårt 206 mellan 340 lätt 375

Civila palestinier 21 320+

Skadade 55 603+

Saknade 7000+

Källor IDF+Al Jazzera

Minst 25-30 gisslan döda men flera av dem dödades 7:e okt och kropparna kidnappades. (Israelisk TV).
Citera
2023-12-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
På vilket sätt visar mitt svar det?

Den objektiva historiebeskrivningen där en motståndsgrupp ersattes av en annan skulle alltså visa att Hamas "måste utrotas".?

Tror du att motstånd mot ockupation och förtryck upphör för att man slår ut motståndsgrupper?
Har du gått ut grundskolan?

När man krossar Terrorister tenderar "försvar" att försvinna eftersom det inte längre finns något att försvara sig emot eftersom hotet den ena parten hade emot sig är borta.
Citera
2023-12-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det tror jag inte att de får längre. Då man inte ljugit i tidigare konflikter och det finns israeliska källor som säger att siffrorna ska vara högre. Fel kan det säkert bli. Det beror mer de kaos som är på Gaza. Samt man inte känner till förlusterna i tunnlarna och sprängda hus. Dessutom om vi tittar på tidigare konflikter och ration mellan döda civila och hamasterrorister bör vi räkna med 50 000- 60000 döda för att slå ut Hamas. Plus Israel säger själva att de dödar en hammasterrorist per två döda civila. Då har det dött mellan 7 000 - 11 000 terrorister med de siffror Palestinierna presenterar.

Sedan tills vi har andra källor så får vi även använda av det vi har.

De israelsika "källorna" går på hamas siffror. Varför? För de inte har några egna. Det är helt omöjligt att veta hur många som ligger i rasmassor tills man sökt igenom rasmassan.
Citera
2023-12-29, 11:33
Medlem
Citat:
De israelsika "källorna" går på hamas siffror. Varför? För de inte har några egna. Det är helt omöjligt att veta hur många som ligger i rasmassor tills man sökt igenom rasmassan.

Israelerna går på egna beräkningar. Det är därför de har presenterat tidigare högre förluster. Klart Israel gör egna beräkningar. De har en utmärkt och väl fungerande BDA. Hamas har en mycket sämre icke fungerande BDA angående Israel.
Citera
2023-12-29, 11:53
Medlem
Citat:
När man krossar Terrorister tenderar "försvar" att försvinna eftersom det inte längre finns något att försvara sig emot eftersom hotet den ena parten hade emot sig är borta.

Och så växer en ny generation upp och fortsätter motståndet.... och blir "terrorstämplade "

Kan du visa på något historiskt exempel där motstånd mot förtryck upphört genom att slå ut den aktuella motståndsrörelsen utan att förtrycket upphört ellet befolkningen utrotats?
Citera
2023-12-29, 13:32
Medlem
borgir82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Yahya Sinwar planerade massmordet 7 oktober. Han har lett Gaza sedan 2017. En hjärntvättad och livsfarlig man.

Sinwar är ansvarig för de 1200 människors liv som krossades 7 oktober samt de personer som dött iGaza. Det är Sinwar som bär ansvaret för att tunnlar finns under sjukhus, skolor och moskeer. Att barn indoktrineras till att bli islamister. Att civila används som mänskliga sköldar. Han är en ledare för en mördarsekt och Gazaborna är dess medlemmar.

Lyssna på vad han sagt de senaste 6 åren. En hatisk retorik mot judar som Gazaborna indoktrineras i. En radikaliseringsprocess som pågått egentligen sedan 2007.

https://www.memri.org/tv/yahya-sinwar-in-his-own-words

Muslimer har alltid hatat judar, dom får judehatet med modersmjölken. Sen spelar det ingen roll om det är araber, palestinier, turkar, sunni, shia, somalier, pakistanier, tjetjener eller afghaner. Deras judehat är så extremt och fanatiskt att det får en person som David Duke att nästan framstå som sympatisk i jämförelse. Milt uttryckt. Själv har jag aldrig träffat på en enda muslim under mitt liv som inte hatat judar.
Senast redigerad av borgir82 2023-12-29 kl. 13:37.
Citera
2023-12-29, 13:40
Medlem
Erik Östs avatar
Varför ska vi bry oss om en terrororganisation (hamas) som bara överlever p.g.a mänskliga okunniga ovetande sköldar för att uppnå sina politiska mål när de vill att befolkningen ska stanna kvar i Gaza som skydd? Eller har de kanske det palestinska folket med sig t.o.m?

https://omni.se/efter-israels-varning-hamas-sager-at-gazabor-att-stanna/a/Xb1e2W

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamas

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_to_Gaza_(Sweden)

Varför är muslimer alltid vänster?

Varför förlorar alltid vänstern till slut när pengarna tar slut?

Frågorna är många!

Eller rättare sagt , hur mycket har judar eller muslimer tillfört vårt samhälle?

För mig är svaret solklart! Vad är era problem?

Jag skiter i vilken folkgrupp var där först i cp-landet för tusentals år sedan.Det är historia bara!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-12-29 kl. 14:37.
Citera
2023-12-29, 15:03
Medlem
Nu verkar fler länder bli inblandade. Indien är jvl sura på Houthis och sänder 3 jagare* till Röda havet. De har även med Pakistan(!) sänt fartyg till Arabiska havet. De är också sura på Iran. Så fler länder riskerar att bli inblandade i konflikten.

* Tre indiska jagare är ungefär lika bra som en amerikansk att skydda fartygen i röda havet.

Jag undrar kommer Israel slå mot Libanon. Jag tror det är större chans att någon slår mot Houthis. Det finns många länder som är arga. Japan, Indien, USA, Israel, EU, Egypten mm. Även kineserna borde vara sura. Världen kommer vara tvungen att lära Houthis en läxa.

https://www.youtube.com/shorts/JABa3hoDe9A
Citera
2023-12-29, 16:32
Medlem
stayboosteds avatar
En ny utredning från NY Times har släppts angående Hamas mass-våldtäkter den 7:e Oktober som diskuterats här tidigare:

https://www.nytimes.com/2023/12/28/world/middleeast/oct-7-attacks-hamas-israel-sexual-violence.html?mwgrp=a-mbar&unlocked_article_code=1.Jk0.ARS8.5J8w37G8tDjK &smid=re-share

"The Times viewed photographs of one woman’s corpse that emergency responders discovered in the rubble of a besieged kibbutz with dozens of nails driven into her thighs and groin."

"The Times also viewed a video, provided by the Israeli military, showing two dead Israeli soldiers at a base near Gaza who appeared to have been shot directly in their vaginas."

Near the highway, he said, he found the body of a young woman, on her stomach, no pants or underwear, legs spread apart. He said her vagina area appeared to have been sliced open, “as if someone tore her apart.”

Sen har vi långa, detaljerade vitnessmål om olika incidenter från flera perspektiv. Verkar handla om hundratals våldtäkter. Jag klarade dock inte av att läsa hela
Senast redigerad av stayboosted 2023-12-29 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in