Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Sjukhuset:
Detonationen tycks vara mycket stor. 80 procent av sjukhuset tycks ha förstörts. 4000 personer hade samlats på området och 300 har enligt uppgift strukit med (dessa siffror kan stiga med det tredubbla, vad det lider).
Enligt de filmer jag sett är explosionen klart mycket kraftigare än vad Hamas olika Qassam-raketer skulle kunna orsaka i sig själva. Men den är också kraftigare än vad israeliska flygvapnets största bomber, GBU-31 och GBU-54, skulle kunna åstadkomma i sig själva, som jag ser det.
Allt eftersom avskjutningsplatser och lager för Qassam-raketer har slagits ut, tillsammans med vapendepåer, i samband med den tio dagar långa flygkampanjen, har förråd och personal flyttas till de tunnelsystem som Hamas låtit konstruera under sjukhusen för särskilt viktiga funktioner.
Kan man tänka sig att något sådant improviserat ammunitionsförråd har träffats av en Qassam-raket, som kommit på avvägar eller av en israelisk JDAM?
Då ammunitionsförråd ryker så brukar det bli mer av sekundära detonationer i följd då allt inte har exakt samma brinntid och effekter förvaras på olika sätt med olika förslutningar som ger olika tid för reaktion.
Jag säger varken bu eller bä om exakt vad som orsakat detta.
Men:
JDAM låter och ser ur precis så där då den verkar.
98% av Hamas raketarsenal har inte den verkan som den här
R-160 är vad vi känner till den kraftfullaste raketen som Hamas enligt uppgift ska ha i sin arsenal och även använt. Vette fan om den heller är kraftfull nog att smälla av på detta sätt.