Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Sluta larva dig, palestinierna skriker ju det på torgen i Sverige, senast nu på Sergels torg. Krossa sionismen betyder ju att det inte skall finnas en judisk stat. Och samma med från floden till havet. Med din logik är 100 % av palestinierna i Sverige Hamas eller andra islamister.
Nej de är inte (nödvändigtvis) Hamas, men de är definitivt inte företrädare för Palestina, som råkar vara ett slags pseudostat, lika lite som jag är företrädare för Sverige eller du är företrädare för den stat du nu råkar tillhöra (osäker på om du är svensk eller ej, med anledning av ditt användarnamn och din avatar, du får ursäkta).
Hade frågan gällt vad palestinierna vill så är det en annan sak som nog är mer svårbesvarad eftersom gallupläget i Mellanöstern lär vara sisådär. Du kan förstås ställa den frågan och försöka besvara den om du kan, men det var inte så frågan jag besvarade ställdes.
Jag tycker inte distinktionen mellan vad som uttrycks av en stat i politik och uttalanden av dess regering och vad som uttrycks av partier, grupperingar eller individer i den staten är svår att förstå. Jag kan inte heller se att det är svårt att begripa motsvarande distinktioner när det gäller en pseudostat som Palestina. Vad Palestina tycker uttalas av den som företräder Palestina, vilket är den Palestinska Myndigheten som kontrolleras av Fatah/PLO i enlighet med val på Västbanken 2021. Vad Sverige tycker avgörs av den svenska regeringen och inte av enskilda svenskar eller grupper av svenskar som t.ex. de, enligt egen utsago, svenska personer som också deltog vid Sergels Torg men som företrädare för NMR .