2023-10-05, 23:07
Medlem
Neroxxs avatar
Vad spelar det egentligen för roll för en TS ifall en tråd är rapporterad? Det har ingen inverkan mer än att en mod får en notifikation. Det säger inget om trådens kvalité eller värde. Om det skulle vara ett problem för mods däremot så är det väl en sak men för oss vanliga användare finns det ingen som helst relevans. För en RP är inte att likställa med ett regelbrott, dvs trådstarter eller inlägg som blivit rapporterade behöver inte ha begått ett regelbrott för det är upp till mod att avgöra.

Så kontentan är att en trådstart eller inlägg kan ha hur många rapporter som helst utan att det bryter mot reglerna, eftersom vi användare inte får notifikationer om eventuella rapporteringar så är inte detta ett problem för oss. Detta ligger isåfall hos mods som kan se dessa rapporteringar och kan se (förutsätter att de kan se) hur användare rapporterar.

Tänker att det kan vara svårt att sätta dit någon för missbruk av rapportering, eftersom vi användare uppmanas att rapportera inlägg som "vi anser" bryta mot reglerna eller vara förstörande. Just det med att "vi anser" gör att det nog är svårt att kunna fälla någon för missbruk. Såvida inte användaren ENDAST riktar in sig på en annan användare.
Citera
2023-10-05, 23:47
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Postade ett svarsinlägg på sida 4 i en egen tråd, för några timmar sedan, och klickar nu på rapportera:

Börjar det kanske vara på tapeten att rapportspammarna varnas/stängs av? Hur kommer det sig att detta efter alla år fortfarande inte är på plats? Spelade ett MMO i 10 år, där kunde man bli permanent bannlyst utan förvarning vid missbruk av rapporter och därmed slöseri av administrationens tid.

Tacksam för extrema svar.

Mvh.
Anti-Vit Centerpartist.
Inte utan att jag blev lite nyfiken på inlägget ifråga som genererade den responsen

-

Jag undrar annars i rapporthanteringen, tar sig mod tid att läsa ett rapporterat inlägg för att se om rapportvalet stämmer och dessutom kanske om inlägget ändå passar i sitt sammanhang? Tidsödande göra, eller raderas det bara? Förstås olika mellan olika mods, mer än en gång något inlägg försvunnit som varit snällt där jag misstänkt okynnesrapportering, ren spekulation här rapportören kanske var en kändare FB profil och därför ingen kontroll genomläsning om det var en vettig anmälan utan bara en snabb radering, dvs. spara tid/arbete.

-

Förslag,
Begränsa antal rapporter en användare kan göra per dag till ex.vis. 3, är det något som verkligen behöver rapporteras och sticker ut så finns säkerligen någon användare med "rapportutrymme" kvar som reagerar.
Senast redigerad av arne99 2023-10-06 kl. 00:01. Anledning: Mer text.
Citera
2023-10-06, 00:03
Bannlyst
Problemet är att det nu är i system på Flashback.

Moderatorerna är överhängande PK vänster. Användare på forumet som är PK vänster rapporterar allt de inte håller med om och modsen tar bort allt, även om det inte är befogat.
Citera
2023-10-06, 00:15
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Inte utan att jag blev lite nyfiken på inlägget ifråga som genererade den responsen

Varenda inlägg från avc i tråden har blivit massrapporterade. Inlägget i fråga var en massa raljerande över användaren DR Tinnitus.

(FB) Modjävel svarar inte på PM beträffande raderade inlägg
Citera
2023-10-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Tänker att det kan vara svårt att sätta dit någon för missbruk av rapportering, eftersom vi användare uppmanas att rapportera inlägg som "vi anser" bryta mot reglerna eller vara förstörande. Just det med att "vi anser" gör att det nog är svårt att kunna fälla någon för missbruk. Såvida inte användaren ENDAST riktar in sig på en annan användare.

Om någon anmäler ett inlägg för samtliga regelbrott, så är det nog uppenbart att det rör sig om ett missbruk av rapporteringsfunktionen.

Samma sak för de flesta regler vid enstaka rapporteringar om det inte går att hitta något regelbrott i inlägget.
Citera
2023-10-06, 00:20
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Varenda inlägg från avc i tråden har blivit massrapporterade. Inlägget i fråga var en massa raljerande över användaren DR Tinnitus.

Tack för info.
Citera
2023-10-06, 00:28
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Tack för info.

Inlägget försvann visst, men här är en skärmdump av den om du vill läsa.

https://postimg.cc/yDdpzqYk
Senast redigerad av Mike.Andersen 2023-10-06 kl. 00:41.
Citera
2023-10-06, 01:15
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Om någon anmäler ett inlägg för samtliga regelbrott, så är det nog uppenbart att det rör sig om ett missbruk av rapporteringsfunktionen.

Samma sak för de flesta regler vid enstaka rapporteringar om det inte går att hitta något regelbrott i inlägget.

Jo det är väl sant visserligen men faktum kvarstår dock att det är helt orelevant för oss användare ifall ett inlägg blivit rapporterat en gång eller 1000 gånger. Enstaka rapporteringar är väl svårare att se som ett misabruk, om vi tar 0,03 som jag gissar är den vanligaste anledningen som användare väljer när de rapporterar den går ju nästan alltid att hävda att man ärligt ansåg att x tråd/inlägg bröt mot den regeln. Sen vill nog fb även vara försiktigt med att straffa användare som rapporterar då en regel där troligen skulle minska rapporteringarna då användare inte gärna vill straffas för att rapportera fel.

Men som sagt dock, ifall det är uppenbart så borde ju modsen själva vilja göra något åt saken då det är på deras del som det skapar problem, dvs att det skapar medvetet onödigt extra arbete. Att random användare rapportera ett inlägg som en mod senare anser inte är ett regelbrott bör inte ses som negativt. Men ifall en användare går ut och medvetet spammar rappoteringar på inlägg/trådar som den vet är inom reglerna så är det förstås inte bra och jag gissar att modsen inte uppskattar det heller.
Senast redigerad av Neroxx 2023-10-06 kl. 01:18.
Citera
2023-10-06, 01:28
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
skulle nån spamma trams rapporter så varnas dom. slutar dom inte så stängs dom av till slut =)
Är det så? I vissa trådar är det rapportspam från början till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen

Som svar på tal från vederbörande. Nu blev det raderat iallafall, med mod som naturligtvis inte svarar, eftersom jag var fräck nog att fråga varför mitt tidigare inlägg blev raderat.

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Om det kan vara till någon tröst, så är ett konto som massrapporterat ditt inlägg nu avstängt.
Låter bra. Inte att personen ifråga blir straffad, utan att ni faktiskt tar tag i detta idiotbeteende. Låt oss hoppas att det i framtiden gäller mer än undantagsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Sidan 4? Tråden är på två sidor. Sedan finns det inget som heter "egen tråd". Ingen äger en tråd, inte ens en trådstartare.
Min tråd är på 4 sidor, och jo, det är min tråd. Att den ligger på Flashbacks servrar ändrar inte faktumet, mr definitionstroll. Har jag skapat tråden är det min tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Att sitta och rapportera andra medlemmar bara för att ses inte med blida ögon av mods.
Ohörsamhet fungerar så här:
Medlemmen bryter mot reglerna och får varningar, kan vara för olika regelbrott sedan blir det som i detta fallet en tillsägelse att sluta RPa i onödan.
Medlemmen fortsätter och stängs sedan av för ohörsamhet.

Dvs man behöver inte bryta mot samma regel x-antal gånger utan man samlar på sig flera i olika trådar och delforum.

Så den regeln TS efterfrågar finns redan.
Det går inte ha för många olika siffror och benämningar på regler här på forumet, less is more.
More is more. En regel som inte står är en regel som inte finns. Mods kan använda svepskäl, absolut, men då blir samtliga regler meningslösa och man kan lika gärna lämna regelsidan tom.

Min upplevelse efter alla år i iPhone vs Android-trådarna, när jag av misstag upptäckte att man kunde se historiska rapporter, var att inga reprimander delades ut till trubbelmakarna. I sista tråden var gissningvis 80% av inläggen från Androidlägret rapporterade.
Senast redigerad av avc 2023-10-06 kl. 01:44.
Citera
2023-10-06, 01:35
Medlem
avcs avatar
Citat:
Vad spelar det egentligen för roll för en TS ifall en tråd är rapporterad? Det har ingen inverkan mer än att en mod får en notifikation. Det säger inget om trådens kvalité eller värde. Om det skulle vara ett problem för mods däremot så är det väl en sak men för oss vanliga användare finns det ingen som helst relevans. För en RP är inte att likställa med ett regelbrott, dvs trådstarter eller inlägg som blivit rapporterade behöver inte ha begått ett regelbrott för det är upp till mod att avgöra.

Så kontentan är att en trådstart eller inlägg kan ha hur många rapporter som helst utan att det bryter mot reglerna, eftersom vi användare inte får notifikationer om eventuella rapporteringar så är inte detta ett problem för oss. Detta ligger isåfall hos mods som kan se dessa rapporteringar och kan se (förutsätter att de kan se) hur användare rapporterar.

Det spelar en avgörande roll att idioter vill bestraffa mig för att jag startar en tråd och uttrycker en åsikt. I länkad tråd nämns bland annat argumentet "mods tröttnar". Makear logiskt inte much sense, men på Flashback blir man i vissa forum varnad över att ha fel åsikt. Så det är utom tvivel en härskarteknik av en särskild sort motdebattörer ämnad att strypa debatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Problemet är att det nu är i system på Flashback.

Moderatorerna är överhängande PK vänster. Användare på forumet som är PK vänster rapporterar allt de inte håller med om och modsen tar bort allt, även om det inte är befogat.
Håller med till 100%, och det är fan sällan. Populister dessutom; uppenbarligen livrädda att stöta sig med andra mods. Obefogade raderingar/varningar/avstängningar är normalt oöverklagliga, även pga uppenbart (medvetet?) missförstånd.

Citat:
Tack för info.
Som i sin tur "raljerade" över mig och därmed blev åtklämd.
Senast redigerad av avc 2023-10-06 kl. 01:40.
Citera
2023-10-06, 01:39
Medlem
Citat:
Jo det är väl sant visserligen men faktum kvarstår dock att det är helt orelevant för oss användare ifall ett inlägg blivit rapporterat en gång eller 1000 gånger. Enstaka rapporteringar är väl svårare att se som ett misabruk, om vi tar 0,03 som jag gissar är den vanligaste anledningen som användare väljer när de rapporterar den går ju nästan alltid att hävda att man ärligt ansåg att x tråd/inlägg bröt mot den regeln. Sen vill nog fb även vara försiktigt med att straffa användare som rapporterar då en regel där troligen skulle minska rapporteringarna då användare inte gärna vill straffas för att rapportera fel.

Men som sagt dock, ifall det är uppenbart så borde ju modsen själva vilja göra något åt saken då det är på deras del som det skapar problem, dvs att det skapar medvetet onödigt extra arbete. Att random användare rapportera ett inlägg som en mod senare anser inte är ett regelbrott bör inte ses som negativt. Men ifall en användare går ut och medvetet spammar rappoteringar på inlägg/trådar som den vet är inom reglerna så är det förstås inte bra och jag gissar att modsen inte uppskattar det heller.

Vissa av reglerna t.ex. 0.03. Trams och off-topic kan jag förstå, men det finns andra regler t.ex. 1.09. Narkotikahandel.

Trådstarten från avc var anmäld för bland annat 1.09. Narkotikahandel och något sådant fanns inte med där.

Jag vet inte hur mycket merjobb det blir, men en 1.xx. rapport borde kontrolleras noggrannare.
Citera
2023-10-06, 01:59
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Vad spelar det egentligen för roll för en TS ifall en tråd är rapporterad? Det har ingen inverkan mer än att en mod får en notifikation.

Det har hänt att rapporteringarna har gått lite överstyr. Kolla den här tråden som stängdes under natten på grund av rapporteringskaos.

(FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.

Citat:
Tråden hålls låst över natten för att undvika kaos. Öppnar på morgonen.
/Mod
Senast redigerad av Mike.Andersen 2023-10-06 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in