2023-10-05, 16:59
Medlem
Skum fråga kanske.

Om min frus barn (ej myndig) åker på skadestånd.
Har jag då som bonus-förälder ett ekonomiskt ansvar?
Citera
2023-10-05, 17:08
Medlem
StudiumValors avatar
Ingen skum fråga.
Dock är svaret lite skumt som jag lyckats finna
Sambos ansvar
För en sambo finns det inga juridiska skyldigheter gentemot barnet. Denna person ansvarar för barnet endast genom sina frivilliga åtaganden. I vissa fall kan en underhållsskyldighet uppstå för en person som inte är förälder till barnet men då gäller det att personen varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet. Vidare krävs det att denna person antingen är gift eller har eget barn tillsammans med föräldern. Underhållsskyldigheten som här kan uppstå är är dock subsidiär till föräldrarnas underhållsskyldighet och gör sig därför gällande först om barnets behov inte kan tillgodoses av dennes föräldrar (7 kap. 5 § FB).
Citera
2023-10-05, 17:17
Medlem
Tack iaf för svaret.

Ska bearbeta texten.
Citera
2023-10-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Skum fråga kanske.

Svaret finner du i skadeståndslagen (SkL), och inte i föräldrabalken.

Om jag minns rätt... så kan vårdnadshavare bli skadeståndsskyldiga för sina barns räkning.
Är du vårdnadshavare?
Citera
2023-10-05, 18:22
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy

Om jag minns rätt... så kan vårdnadshavare bli skadeståndsskyldiga för sina barns räkning.
Är du vårdnadshavare?
Nästan rätt!

3:5 SkL: ”En förälder som har vårdnaden om ett barn ska ersätta…”

Så kravet är förälder OCH vårdnadshavare för solidariskt (begränsat) skadeståndsansvar. TS borde kunna känna sig lugn. 😊
Citera
2023-10-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Nästan rätt!

Så kravet är förälder OCH vårdnadshavare för solidariskt (begränsat) skadeståndsansvar. TS borde kunna känna sig lugn. 😊
Ok.. jag lägger mig.

Sen kanske ska tilläggas att om det finns hemförsäkring som täcker ansvar så tar ju den skadeståndet (upp till gränsen).
Citera
2023-10-05, 21:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Skum fråga kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy

Är du vårdnadshavare?
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Nästan rätt!

Det är som Kycklingtass säger.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen skum fråga.
Dock är svaret lite skumt som jag lyckats finna
Sambos ansvar
För en sambo finns det inga juridiska skyldigheter gentemot barnet. Denna person ansvarar för barnet endast genom sina frivilliga åtaganden. I vissa fall kan en underhållsskyldighet uppstå för en person som inte är förälder till barnet men då gäller det att personen varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet. Vidare krävs det att denna person antingen är gift eller har eget barn tillsammans med föräldern. Underhållsskyldigheten som här kan uppstå är är dock subsidiär till föräldrarnas underhållsskyldighet och gör sig därför gällande först om barnets behov inte kan tillgodoses av dennes föräldrar (7 kap. 5 § FB).
Hänvisa gärna till det du citerar, människa!

Här är källan:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-ihop--bli-sambo/sambos-ansvar-for-sin-partners-barn/

Nu har iofs Kycklingstass gett ett utmärkt svar ovan, så länken har spelat ut sin roll.
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-10-05 kl. 21:44.
Citera
2023-10-06, 00:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är som Kycklingtass säger.

Hänvisa gärna till det du citerar, människa!

Här är källan:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-ihop--bli-sambo/sambos-ansvar-for-sin-partners-barn/

Nu har iofs Kycklingstass gett ett utmärkt svar ovan, så länken har spelat ut sin roll.
Tack och sorry, männska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in