2023-11-23, 15:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åklagaren valde ju iofs att ansöka om stämning mot PS just på grund av bla. dubbelswishen, eller?
Jag har inte lyckats hitta några domar men en nyhetsartikel från 2020 visar att dubbelswishar kan räcka för fällande dom. Det handlar bl a storleken på den andra swishen och om förklaringen kan godtas. När det gäller PS betalade han 400 kr för "grundmassagen" och sedan ytterligare 1000 kr. Det senare beloppet är nog för högt för att utgöra betalning för förlängd massage eller ex fotmassage. Återstår att säga att den andra swishen gäller inköp av produkter. Om den förklaringen är hållbar vet vi inte eftersom det aldrig blev rättegång, men gissningsvis har andra ibland kommit undan med liknande förklaringar och ibland inte.

Citat:
Swish-betalningarna kommer i så fall att utgöra en viktig del av bevisningen. Enligt åklagare Jessica Wenna har transaktionerna som avser ett sexköp en viss struktur. Först en betalning för massage, och sen – inom en timme – ytterligare en betalning för sexuell tjänst.

– Vi har tagit del av den misstänktas kontoutdrag och där kunnat se transaktioner som skiljer ut sig på ett särskilt sätt som gör att vi kan göra bedömning att det rör sig om ett sexköp. Så vi har i samtliga fall som vi kommer delge misstanke om sexköp en ekonomisk transaktion i botten, säger hon.

Enligt Jessica Wenna är det ganska ovanligt att det finns en så pass strukturerad dokumentation över betalningar som misstänks vara för ett sexköp, som i hennes aktuella mål i Södermanland.

Att använda Swish-betalningars struktur för att försöka bevisa sexköp prövades nyligen av Uppsala tingsrätt, i ett liknande mål som gällde massagesalonger i Uppsala och Järfälla.

Där åtalade totalt 20 män för sexköp – av dem fälldes hälften. De tio som friades hade egna förklaringar kring varför de betalat extra – till exempel att de ville förlänga en massage, som inte innehöll sexuella inslag. Enligt Uppsala tingsrätt var förklaringarna ibland "anmärkningsvärda", men inte så orimliga att de kunde ignoreras.

– Det resonemanget har vi tagit höjd för så vi har inte räknat med de belopp som skulle kunna vara en förlängning av en massage. Eller något mindre tillägg. De transaktioner som vi har bedömt utgör ett sexköp är betydligt högre än en förlängd massage eller tillägg för fotmassage eller liknande, säger åklagare Jessica Wenna.
https://sverigesradio.se/artikel/kvinna-atalas-for-grovt-koppleri-100-misstankta-sexkopare
Citera
2023-11-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har inte lyckats hitta några domar men en nyhetsartikel från 2020 visar att dubbelswishar kan räcka för fällande dom. Det handlar bl a storleken på den andra swishen och om förklaringen kan godtas. När det gäller PS betalade han 400 kr för "grundmassagen" och sedan ytterligare 1000 kr. Det senare beloppet är nog för högt för att utgöra betalning för förlängd massage eller ex fotmassage. Återstår att säga att den andra swishen gäller inköp av produkter. Om den förklaringen är hållbar vet vi inte eftersom det aldrig blev rättegång, men gissningsvis har andra ibland kommit undan med liknande förklaringar och ibland inte.

https://sverigesradio.se/artikel/kvinna-atalas-for-grovt-koppleri-100-misstankta-sexkopare
Nu hittar jag inte längre dokumentation från salongen, men de hade ju en ganska tydlig bokföring, där man kunde se vad som var swishat, om något extra hade betalats och har jag för mig, vad det i så fall handlade om.

Kvinnan som sålde sexet skulle knappast få fullt betalt för en eventuell massagekudde som sålts.

Om Polisen sedan fått tillgång till gamla transaktioner på papper är osagt.
Citera
2023-11-23, 15:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu hittar jag inte längre dokumentation från salongen, men de hade ju en ganska tydlig bokföring, där man kunde se vad som var swishat, om något extra hade betalats och har jag för mig, vad det i så fall handlade om.

Kvinnan som sålde sexet skulle knappast få fullt betalt för en eventuell massagekudde som sålts.

Om Polisen sedan fått tillgång till gamla transaktioner på papper är osagt.
Jag skulle tro att sannolikheten är rätt hög att PS blivit fälld för sexköp om ärendet fått gå till rättegång och att det är skälet till att hans ombud förhalade utredningen och när det inte längre gick gömde sig PS undan delgivning.

Det finns ju en fällande dom gällande koppleri. I det målet finns det nog en del bevisning som åklagaren använder i sexköpsmålen. Tydligen var detta Stockholms största thaimassagebordell under en period.
Citera
2023-11-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åklagaren valde ju iofs att ansöka om stämning mot PS just på grund av bla. dubbelswishen, eller?

Ja, det var så alla som besökte den förtäckta bordellen åkte på det. Men den tyske tattaren säger sig ha köpt olja för att relaxa..
Citera
2023-11-23, 16:19
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Jag skulle tro att sannolikheten är rätt hög att PS blivit fälld för sexköp om ärendet fått gå till rättegång och att det är skälet till att hans ombud förhalade utredningen och när det inte längre gick gömde sig PS undan delgivning.

Det finns ju en fällande dom gällande koppleri. I det målet finns det nog en del bevisning som åklagaren använder i sexköpsmålen. Tydligen var detta Stockholms största thaimassagebordell under en period.
Den ligger ju avskilt på en ganska öde gata så där är det lätt att parkera bilen precis utanför och slinka in och ut utan att märkas särskilt mycket. Har man dessutom en mössa nerdragen och solglasögon på sig är det ingen som känner igen en kändis.
Citera
2023-11-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Den ligger ju avskilt på en ganska öde gata så där är det lätt att parkera bilen precis utanför och slinka in och ut utan att märkas särskilt mycket. Har man dessutom en mössa nerdragen och solglasögon på sig är det ingen som känner igen en kändis.
En smart spanare kanske kollar den parkerade bilens registreringsnummer?
Citera
2023-11-23, 16:26
Medlem
Citat:

För åklagarens del är den här tyske tattaren skyldig till sexköp och om tingsrätten hade uttalat sig hade den utdömt straff för sexköpet, men tingsrätten tillät inte det ske eftersom åklagaren inte fick gripa den här tyske tattaren som gömde sig i slottet.
Senast redigerad av Paul.Honecker 2023-11-23 kl. 16:30.
Citera
2023-11-23, 16:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En smart spanare kanske kollar den parkerade bilens registreringsnummer?
Ja det är sant, jag tänkte mer på att det går att gömma och maskera sig för folket som bor och går där på gatan.
Citera
2023-11-23, 16:30
Medlem
Varför stod inte kusinerna upp och skyddade sin kusin?
Citera
2023-11-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja det är sant, jag tänkte mer på att det går att gömma och maskera sig för folket som bor och går där på gatan.
Nu är det väl inte spanande grannar som har sett den kungliga Patrick köpa sex.
Citera
2023-11-23, 16:33
Medlem
Två Sommerlath har tagit Sverige med storm. Den ena är engagerad i att stoppa sexbrott och den andra är engagerad i att begå sexbrott.
Citera
2023-11-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Öh? Källa på det tack. Den konstellationen var inte öppen länge. Undrar om de hade så många kunder totalt ens. Som dessutom köpte sexuella tjänster. Och lämnade spår. Som ger ett bevisvärde att gå till åtal på. Det nummer riksbekanta "dubbelsvisch" gör det inte.
I call bullshit tills vettigt underlag påvisas.

Källan är intervju häromdagen med ansvarig på den grupp inom polisen som arbetar med fallet. Han har intervjuats flera ggr den senaste veckan och medverkat i rapport och tv4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in