2023-10-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jesus hänvisar i Nya testamentet till Gud som sin Fader på flera ställen och det är viktigt att förstå att det kristna trosbekännelsen innebär att Gud Fader, Gud Son (Jesus Kristus) och den Helige Ande är en enda Gud i en treenig Gud. Denna lära kallas treenigheten och är en central doktrin i den kristna tron.

Om kristna bara hade ägnat lite mer tid åt mattelektioner istället för bibelstudier.

Bibeln säger ju att: "Fadern (F) är Gud, Sonen (S) är Gud och den Helige Anden (H) är Gud.

Men samtidigt att Fadern (F) inte är Sonen (S) , Sonen (S) inte den Helige Anden (H) och att den Helige Anden (H) är inte Fadern (F)".

Enkel aritmetik ger; Om F = G, S = G och H = G, följer att F = S = H, medan den andra delen av uttalandet föreslår att F¹ S¹ H (vilket betyder "inte lika") som alltså är en direkt motsägelse till treenigheten.
Citera
2023-10-06, 11:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om kristna bara hade ägnat lite mer tid åt mattelektioner istället för bibelstudier.

Bibeln säger ju att: "Fadern (F) är Gud, Sonen (S) är Gud och den Helige Anden (H) är Gud.

Men samtidigt att Fadern (F) inte är Sonen (S) , Sonen (S) inte den Helige Anden (H) och att den Helige Anden (H) är inte Fadern (F)".

Enkel aritmetik ger; Om F = G, S = G och H = G, följer att F = S = H, medan den andra delen av uttalandet föreslår att F¹ S¹ H (vilket betyder "inte lika") som alltså är en direkt motsägelse till treenigheten.
Om fadern låter sonen och anden verka, för att tillbedjas tillsammans med honom, och människor kallar denna makt för Gud, så står matematiken utan kraft att ändra på något eller motbevisa något.
Citera
2023-10-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om fadern låter sonen och anden verka, för att tillbedjas tillsammans med honom, och människor kallar denna makt för Gud, så står matematiken utan kraft att ändra på något eller motbevisa något.

Oj! Där fick minsann matematiken sig verkligen en riktig käftsmäll! Lite gulligt kan jag nästan tycka att man kan bli arg på mattematik?

Så du menar att det som står i bibeln alltså inte stämmer?

Eller är vi nu inne dom där ”jag vet inte längre vad jag ska säga, så jag hittar helt enkelt bara på något nytt skit som förhoppningvis kan rädda mig-argumenten” som religösa alltid plockar fram när de inser att deras egna påståenden helt uppenbart inte går ihop?

PS! Jag behöver inte ”motbevisa” något. Det är du som ska bevisa dina påståenden.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-06 kl. 12:28.
Citera
2023-10-06, 13:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

nä det är inget konstigt alls.
Treenigheten innebär bara att GUD har tre skepnader. Finns flera olika exempel på detta som Dr jekyll och Mr Hyde där J och H är samma person men samtidigt inte.
Citera
2023-10-06, 13:40
Medlem
Citat:
Treenigheten innebär bara att GUD har tre skepnader. Finns flera olika exempel på detta som Dr jekyll och Mr Hyde där J och H är samma person men samtidigt inte.

Ok!

Så hur får du det att i sådana fall gå ihop med det kristna snacket om att ”Gud sände sin son Jesus för att dö på korset för våra synder”?

Klonade han sig eller hur funkar det? Än viktigare kanske?

Om det var Gud själv på korset, eller Gud i from av Jesus? Vad består då hela snacket om att ”offra” sig i över huvud taget? Om han var Gud innan han blev uppspikad på korset, och Gud efter.
Vad har han då ”offrat”?

Det mesta man kan säga om Jesus är möjligtvis att han ”offrade” sig att låtsas vara inlåst i en grotta på jorden över helgen. Inget annat!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-06 kl. 13:54.
Citera
2023-10-06, 14:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Oj! Där fick minsann matematiken sig verkligen en riktig käftsmäll! Lite gulligt kan jag nästan tycka att man kan bli arg på mattematik?

Så du menar att det som står i bibeln alltså inte stämmer?

Eller är vi nu inne dom där ”jag vet inte längre vad jag ska säga, så jag hittar helt enkelt bara på något nytt skit som förhoppningvis kan rädda mig-argumenten” som religösa alltid plockar fram när de inser att deras egna påståenden helt uppenbart inte går ihop?

PS! Jag behöver inte ”motbevisa” något. Det är du som ska bevisa dina påståenden.
Jag gillar matematik och det står inte i Bibeln att fadern, sonen och den helige anden alla är Gud. Treenigheten är ett senare påfund som ändå inte strider mot matematiken. Fadern är inte identisk med sonen så treenigheten handlar om något annat.

Jag försöker igen då: tänk att Gud är en styrelse och att fadern, sonen och anden alla sitter i styrelsen och att alla har rätt att teckna, alltså bestämma. Inget konstigt iofs.
Citera
2023-10-06, 15:00
Medlem
Citat:

Citat:
Jag gillar matematik och det står inte i Bibeln att fadern, sonen och den helige anden alla är Gud. Treenigheten är ett senare påfund som ändå inte strider mot matematiken. Fadern är inte identisk med sonen så treenigheten handlar om något annat.

Jag försöker igen då: tänk att Gud är en styrelse och att fadern, sonen och anden alla sitter i styrelsen och att alla har rätt att teckna, alltså bestämma. Inget konstigt iofs.

Se så! Två helt olika förklaringar på två inlägg! Det går bra nu!! Eller?
Utifrån det faktum att det finns över 40 000 olika kristna inriktningar, som alla säger att de övriga 39999 har fel.

Har ni kristna inte funderat på att prata ihop Er lite först omkring vad som gäller?
Det skulle öka Er trovärdighet kan jag medge!
Citera
2023-10-06, 17:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Se så! Två helt olika förklaringar på två inlägg! Det går bra nu!! Eller?
Utifrån det faktum att det finns över 40 000 olika kristna inriktningar, som alla säger att de övriga 39999 har fel.

Har ni kristna inte funderat på att prata ihop Er lite först omkring vad som gäller?
Det skulle öka Er trovärdighet kan jag medge!
Det har du iofs rätt i men vi svarade på två olika frågor: han som kristen på frågan om treenigheten och jag som matematikintresserad jesustroende på frågan om ifall treenigheten stred mot matematiken.

Men trolla på du.
Citera
2023-10-06, 18:22
Medlem
Citat:
Det har du iofs rätt i men vi svarade på två olika frågor: han som kristen på frågan om treenigheten och jag som matematikintresserad jesustroende på frågan om ifall treenigheten stred mot matematiken.

Men trolla på du.

Du får givetvis tro på exakt vad du vill, men om du ska kalla dig kristen så måste du nog välja mellan matten, eller Gud i det här fallet!

Menar du alltså att Jesus och Gud inte är densamme?

Ska vi göra så att du i nästa inlägg listar de delar i bibeln som förtydligar att det inte är så. Och så listar jag de delar i bibeln som hävdar den raka motsatsen?
Citera
2023-10-14, 16:52
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Jesus är Gud.
Säger man något annat är man troligen arianist och förtjänar brännas på bål för kätteri.
Och du har hållit tändstickorna torra ifall att ...
Citera
2023-10-14, 17:36
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendBenzema
Varför envisas kristna med att jesus är guds son när jesus själv säger att han är gud flera gånger i bibeln?

John 14:9 ”Philip said to Him, “Lord, show us the Father, and it is sufficient for us.” Jesus said to him, “Have I been with you so long, and yet you have not known Me, Philip? He who has seen Me has seen the Father; so how can you say, 'Show us the Father'?”

Varför envisas kristna och tro att jesus är guds son när jesus själv hela tiden refererar sig själv till gud? Varför hoppas allt detta över och man bildar sin egen trosuppfattning trots att det står tydligt i kristendomens heliga bok över hur allt är?
Du tycks fast i ett muslimsk judiskt tänkande; Allahu akbar - Gud är större.

Guds Son är Guds Ord -Sanningen-. Det är 'tron' på Jesu Krist som skiljer en från mängden. Ifall du inte tror på Jesus Kristus så kommer du oundvikligen att tro även på judar och muslimer (och deras tolkningar).
Gud är den som åstadkommit Jesus Kristus inte tvärtom.
Citera
2023-10-14, 20:01
Medlem
flashbagss avatar
"Jesus har flera gånger sagt att han är gud"

Jesus Kristus är Gud. En Gud att lyssna till för sanningen.

Odin Thor Frej Bacchus, andra gudar att inte lyssna till ifall du tror på Jesus Kristus.
Senast redigerad av flashbags 2023-10-14 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in