2023-09-22, 01:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
I Sverige så drar arbetsgivaren efter tabell, och ju mer man tjänar, desto större procentandel av lönen betalas i skatt.

Så med två arbeten ska man normalt betala mer skatt än vad arbetsgivarna betalar. Kommer man över gränsen för statlig inkomstskatt kan skillnaden springa iväg.

Sedan kan ränteavdrag gjort att ts trots två arbeten fått tillbaka på skatten.

Vilket som är primär tjänst och så vidare har ingen betydelse i Sverige. Man betalar skatt på den totala inkomsten minus avdrag.

Absolut att ts ska kontakta Skatteverket.
Bra att man inte skiljer mellan olika jobb i Sverige.
Här i Norge gör man det och det verkar nästan som att man vill skrämma folk från att ta ett andra jobb eftersom de då måste betala så mkt mer i skatt.
Citera
2023-09-22, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det innebär att om du börjar jobba mitt i året så betalar du vanligtvis för mycket skatt. Det får du tillbaka som en trevlig present från Skatteverket nästa år, eller så kan du anmäla jämkning och då betala in mindre skatt, men du blir såklart av med återbäringen.

Det du inte kan göra är att minska din inkomstskatteinbetalning på egen hand. Du måste gå via Skatteverket.
Vet inte om "present" är någon bra benämning. Det är ju ens egna pengar, utlånade till staten en längre tid, till nollränta...
Citera
2023-09-22, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vet inte om skattereglerna för extrajobb i Sverige är samma som i Norge (där jag bor) men här så skattar man minst 35% på alla extrajobb, oavsett hur mycket man tjänar.
Om detta även gäller i Sverige och du tjänar mer på extrajobbet så skulle jag rekommendera dig kontakta SKV och be dem betrakta jobb no.2 som ditt primära jobb, så att skatten på detta jobb blir lägre, och så skattar du mer i % på ditt första jobb som du tjänar mindre på.
Vad snackar du om?
Huvudinkomst är alltid ca 32-35%
Biintäkt hamnar på runt 50%.

Jag har två löner som tillsammans hamnar på runt 850.000, det skattar jag ca 38% på.

Om jag skattade 35% så hade det sammanlagt blivit ca 40.000 i skattesmäll nästa år.

Här i Norge litar ju staten på sina medborgare så det är mycket enkelt att finjustera skatten månad till månad.
Citera
2023-09-22, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vet inte om "present" är någon bra benämning. Det är ju ens egna pengar, utlånade till staten en längre tid, till nollränta...
Nja, idag har du ränta på pengarna, skattefritt
Citera
2023-09-22, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Vad snackar du om?
Huvudinkomst är alltid ca 32-35%
Biintäkt hamnar på runt 50%.

Jaså, det är sådana ohemula skatter i Norge?

Tjänar man 35000 kr/månad i Sverige så är skatten ca 21% (Om man bor i Stockholm).

50000 kr ger en skatt på ca 24%.
Citera
2023-09-22, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Tack för snabbt svar! Vad behöver jag för att ansöka om det? Ska jag bara skicka in kvitton och dylikt så får skatteverket göra en kalkyl
Du gör en preliminärdeklaration, resultatet ligger sedan till grund för ett beslut om jämkning.
Alla extrainkomster skall det dras 30% i källskatt på, med jämkning kan det givetvis bli något annat. Vad skatten verkligen blir, det framgår av slutskattsedeln.

Skicka in några kvitton (på vad förresten?) är inte aktuellt.
Citera
2023-09-22, 07:27
Medlem
Citat:
Har egentligen två extrajobb. I det ena dras det knappt 10-15% skatt, och får alltid skatteåterbäring ändå. Men förstår inte varför nya extrajobbet ska ha så mycket högre skatt helt plötsligt, timlönen borde vara 20-30% högre, men får ändå mindre nettolön trots att jag jobbar lika mycket i båda arbetsplatserna. Känns som något fulspel nya arbetsgivaren håller på för att locka slavarbetare. Om skatteverket inte sänker skatten med jämkningen kommer jag säga upp mig från nya jobbet.
Även om du inte får jämkning (finns det underlag så får du det) så beräknas slutligen skatten på din totala inkomst under året, spelar i det läget ingen roll vilken källskatt som är innehållen.
Citera
2023-09-22, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
I Sverige så drar arbetsgivaren efter tabell, och ju mer man tjänar, desto större procentandel av lönen betalas i skatt.

Så med två arbeten ska man normalt betala mer skatt än vad arbetsgivarna betalar. Kommer man över gränsen för statlig inkomstskatt kan skillnaden springa iväg.

Sedan kan ränteavdrag gjort att ts trots två arbeten fått tillbaka på skatten.

Vilket som är primär tjänst och så vidare har ingen betydelse i Sverige. Man betalar skatt på den totala inkomsten minus avdrag.

Absolut att ts ska kontakta Skatteverket.

Det är enbart huvudarbetsgivaren som skall dra källskatt efter tabell, övriga gör det efter schablon.
Citera
2023-09-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du gör en preliminärdeklaration, resultatet ligger sedan till grund för ett beslut om jämkning.
Alla extrainkomster skall det dras 30% i källskatt på, med jämkning kan det givetvis bli något annat. Vad skatten verkligen blir, det framgår av slutskattsedeln.

Skicka in några kvitton (på vad förresten?) är inte aktuellt.

Tack alla för svar! Har dock fortfarande inte riktigt förstått jämkningen. Otydligt när man läser i skatteverkets hemsida. Om jag gör jämkning, och får ett beslut att betala totalt XXXX kr under 2023, kvar blir XXX kr delat på kommande månader sep-dec. Kommer då skatteverket betala tillbaka extra skatt som arbetsgivaren betalat in? Låt säga jämkningen kvar 5000 kr per månad resten av året. Arbetsgivaren betalar 11000 kr i skatt i sep, så får jag 6000 kr från skattekontot, i oktober arbetsgivaren betalar 2000 kr, så betalar jag 3000 kr till skattekontot... elller hur går betalningen till? Så förvirrad!
Citera
2023-09-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bra att man inte skiljer mellan olika jobb i Sverige.
Här i Norge gör man det och det verkar nästan som att man vill skrämma folk från att ta ett andra jobb eftersom de då måste betala så mkt mer i skatt.
Nej, man skiljer inte mellan olika jobb i Norge.
Allt går i samma ”pott”, som till slut räknas ihop likt som här i Sverige.

En stor (positiv imho) skillnad med hur man gör i Norge, är att man betalar skatt i bara 10,5 månader.
Halv skatt i december och inga skatt als på semesterutbetalningen i juni.

Det här är jo självklart inget staten bjuder på, du betalar bara mer skatt resten av året, en form av ”tvunget” sparande till jul och semestern.

Säg för enkelhetens skull att skatten är lik i Norge och Sverige, 25% totalt på en inkomst på 400000.
I Norge betalt man 100000 i skatt över 10,5 månader, i Sverige över 12 månader

Bruttolön Norge och Sverige 33333kr
Skatt Norge januari-maj och juli-november 9524kr (28,57%)
Juni 0 (0%)
December 4762kr(14,29%)
Totalt 100000

Dina 35% på extrainkomster kommer ge ungefär 30% i snitt när man räknar bort december och juni, och du kommer få pengar tillbaka om din totala skatt blir 25%, eller få betala om den blir 35%.

Hos mig drogs det 50% på alla extrainkomster, men norska skv använder sig också av tabeller likt här i Sverige.

Lite OT, men många i Norge gick i ”skattefällan” när de gick mycket övertid i december, i tron om att det gav halv skatt. Så är det dock inte, man får ändå betala skatt på totalen när året är slut.

Till OP: jämka vet ja.
Citera
2023-09-22, 10:12
Avslutad
Citat:
Tack alla för svar! Har dock fortfarande inte riktigt förstått jämkningen. Otydligt när man läser i skatteverkets hemsida. Om jag gör jämkning, och får ett beslut att betala totalt XXXX kr under 2023, kvar blir XXX kr delat på kommande månader sep-dec. Kommer då skatteverket betala tillbaka extra skatt som arbetsgivaren betalat in? Låt säga jämkningen kvar 5000 kr per månad resten av året. Arbetsgivaren betalar 11000 kr i skatt i sep, så får jag 6000 kr från skattekontot, i oktober arbetsgivaren betalar 2000 kr, så betalar jag 3000 kr till skattekontot... elller hur går betalningen till? Så förvirrad!
Det enda jämkningen gör är att betala ut eventuell skatteåterbäring i förväg. Den slutliga skatten blir densamma.
Citera
2023-09-22, 10:17
Medlem
Citat:
Skatt som inbetalts för mycket betalas tillbaka, detta oavsett om det är källskatt som blivit i överkant eller egna inbetalningar. Låter du bli jämkning så blir ju skatten lika mycket totalt som om de gör sådan, skillanden är när den betalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in