2023-09-21, 15:24
Medlem
Sökte jobb som utvecklare (har 2,5 års erfarenhet) och jag har inte gjort klart min examen (fråga mig inte varför, jävligt frustrerande nu i efterhand), har kandidatuppsatsen kvar. Nu fick jag en deal om jag fixar klart min kandidatuppsats i januari så kan de anställa mig då (syns i kontraktet). Dock fick jag inte plats denna termin så kan inte bli klar med den... Jag måste manuellt registrera om mig i december.

Företaget kunde erbjuda mig en provanställning, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga nu. De ville att vi skulle gå igenom kraven och erbjudandet en dag nu. Kan jag försöka förhandla om jag kan få provanställning till VT24 till juni och att de kan skjuta på kravet till juni då jag förväntas bli klar, eller kommer de neka mig helt och hållet tro?

Sjukt stressad och vet inte vad jag ska säga. Ska jag vara ärlig och säga att jag inte fick plats eller ska jag bara hävda att jag inte kan ta den risken att ta ett jobb om det är premissen att det ska vara klart på ett visst datum? Känns sjukt, tänk om jag gjorde kandidatuppsatsen och något händer privat och jag inte blir klar liksom pga någon anledning. Då står jag utan arbete helt och hållet.
Citera
2023-09-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qv.z
Sökte jobb som utvecklare (har 2,5 års erfarenhet) och jag har inte gjort klart min examen (fråga mig inte varför, jävligt frustrerande nu i efterhand), har kandidatuppsatsen kvar. Nu fick jag en deal om jag fixar klart min kandidatuppsats i januari så kan de anställa mig då (syns i kontraktet). Dock fick jag inte plats denna termin så kan inte bli klar med den... Jag måste manuellt registrera om mig i december.

Företaget kunde erbjuda mig en provanställning, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga nu. De ville att vi skulle gå igenom kraven och erbjudandet en dag nu. Kan jag försöka förhandla om jag kan få provanställning till VT24 till juni och att de kan skjuta på kravet till juni då jag förväntas bli klar, eller kommer de neka mig helt och hållet tro?

Sjukt stressad och vet inte vad jag ska säga. Ska jag vara ärlig och säga att jag inte fick plats eller ska jag bara hävda att jag inte kan ta den risken att ta ett jobb om det är premissen att det ska vara klart på ett visst datum? Känns sjukt, tänk om jag gjorde kandidatuppsatsen och något händer privat och jag inte blir klar liksom pga någon anledning. Då står jag utan arbete helt och hållet.

Är väl inte konstigt att säga att du inte har plats på kursen?
Så var bara ärlig. Du kan ju också föreslå att du skriver arbetet för företaget samtidigt som du jobbar där, det kanske är en deal som de skulle gilla? Är vanligt att skriva kandidatuppsatser på företag
Citera
2023-09-21, 17:16
Avslutad
Det enda företaget bryr sig om är huruvida du är rätt person för jobbet eller inte. Så länge du kan övertala arbetsgivaren att du är talangen de söker så ska du se att de är mer än villiga att kompromissa.

"Jag fick tyvärr inte plats denna gång, men jag ser istället detta som ett utmärkt tillfälle att ta ordentlig tid att finslipa på mina förmågor tills att jag kan få plats till nästa gång"

"Beklagar för detta oväntade besked, men jag kan försäkra er att ni kommer få en ännu skickligare utvecklare till ert team så snart jag är färdig om ni är villiga att visa extra tålamod, det här kommer bli klockrent ska ni se!"
Citera
2023-09-21, 21:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2023-09-28, 15:29
Medlem
Update: De kunde dra ut på det till sommaren 2024. Men det är ändå risky alltså. Vad ska man göra.
Citera
2023-09-28, 16:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qv.z
Update: De kunde dra ut på det till sommaren 2024. Men det är ändå risky alltså. Vad ska man göra.
Eftersom du nu har tid att göra klart kandidatuppsatsen så kan du väl göra klart den? Inte nog med att du får jobbet, du får ut en riktig examen också.
Citera
2023-09-28, 16:15
Medlem
416.5hps avatar
Det låter lite som om du är rädd för att du inte kommer att klara av att skriva uppsatsen och få den godkänd? Är det så? Du kan slappna av. Kandidatuppsatser, speciellt inom teknik, har inte speciellt höga krav.

Som någon annan föreslog - varför inte skriva uppsatsen som en del av dina arbetsuppgifter? Ta fram en något nydanande lösning på något problem som din arbetsgivare har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in