2023-09-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillGoldstein
Det är folk som blivit dömda för det jo. Rätten menar att det är en översättning av tyskans "Sieg Heil" och att det därför automatiskt betyder att man rangordnar olika raser och vill utrota alla som man anser vara lägre stående. Alltså hmf.

Typ så. Olagligt är det i varje fall.
Lagen har utvidgats på senare år och mycket som inte var HMF förr är det idag.

Förr var det typ rent hat, hot och hets samt att hakkorset och frasen Sieg Heil var HMF klassade men Hell seger var helt ok och tom öppen "kritik" mot Homomaffian var ok fram tills årsskiftet 01/02 om om jag inte minns fel då de tidigare än så inte klassades som "folkgrupp".

Inga som helst problem att prata gott om eller att lyfta fram Adolf Hitler som förebild offentligt heller men idag är det olagligt.

Många sprang runt med T shirten Adolf Hitler on tour och T shirts med texten böghatare och iockmed hur HMF lagen såg ut då runt 00 talet så var det helt ok men hade inte varit det idag.
Citera
2023-09-14, 21:07
Medlem
Stark-Senaps avatar
Man väl inte vara värre än Adolf H, som Svenska Nyheter så träffande gjorde ett inslag om
https://www.svtplay.se/video/KVAVRmP/svenska-nyheter/ikvall-22-00
Citera
2023-09-14, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
På svenska säger vi "hell seger", vilket väl i vissa sammanhang är olagligt. På tyska vänder man på ordföljden och säger "seger hell". Innebär det att folk som heter "Segerhäll" i efternamn, vilket är ganska många, har ett olagligt efternamn?
Det finns en kärring i Visby som inte verkar ha några problem med att heta Segerhäll. Inga namnbyten registrerade på senare år så polisen verkar inte ligga i buskarna utanför hennes bostad.

Jag tror att du övertänker det här. Det är inte många som tänker på nazister när man hör namnet Segerhäll. Det är dessutom från början ett väldigt ovanligt namn så det är inget vanligt folk normalt sett stöter på i vardagen.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2023-09-14 kl. 21:16.
Citera
2023-09-14, 21:16
Medlem
Karl970s avatar
Undrar hur namnet Hitler får användas idag? Var Hitlers syster den sista tysken som fick använda namnet legalt i Tyskland? Vet att Hitler har släktingar i USA som lever men osäker på om de brukar efternamnet.

OnT: Segerhäll är ju inte provocerande, ingen tänker väl knappast på kopplingen "hell seger" vid användning av Segerhäll.
Citera
2023-09-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl970
Undrar hur namnet Hitler får användas idag? Var Hitlers syster den sista tysken som fick använda namnet legalt i Tyskland? Vet att Hitler har släktingar i USA som lever men osäker på om de brukar efternamnet.

OnT: Segerhäll är ju inte provocerande, ingen tänker väl knappast på kopplingen "hell seger" vid användning av Segerhäll.
Det är lite offtopic men jag tror inte att Hitlers sista levande släktingar i USA brukar namnet då de lever under skyddad identitet.

Det gjordes en jävligt bra dokumentär om Hitlers släkt som åtminstone förr låg uppe på YouTube.

Hitler hade en bror (Alois jr Hitler) och en syster (Paula Hitler) eller rättare sagt halvsyskon. En brorson dog på östfronten och en annan dvs Willy Hitler drog till USA och gick med i marinen för att bekämpa sin farbror, vilket den amerikanska marinen gjorde en PR video om dvs Hitler vs Hitler.

Det var så jävla länge sedan jag såg den och jag är osäker på om systern fick några barn men några bror / dotter barn drog till USA efter kriget och gick under jorden eller om det var avkommor efter Willy Hitler.

Reportern lyckades efter mycket research luska reda på dem men de vägrade ställa upp på intervjuer och ville bli lämnade ifred.

Det enda han nämnde var att de levde tillbakadragna liv i frivillig celibat då de inte ville föra Hitlers gener vidare.

Edit:
Efter lite research så var Hitlers halvsyster Paula barnlös och hon dog 1960 och är begravd under namnet Paula Hitler.

Det är Willy Hitlers tre söner Alexander, Brian och Louis som idag heter Stuart Houston i efternamn som fortfarande lever i USA.

Willy Hitlers fjärde son dog i en bilolycka.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-09-14 kl. 22:21.
Citera
2023-09-14, 22:15
Medlem
Karl970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är lite offtopic men jag tror inte att Hitlers sista levande släktingar i USA brukar namnet då de lever under skyddad identitet.

Det gjordes en jävligt bra dokumentär om Hitlers släkt som åtminstone förr låg uppe på YouTube.

Hitler hade en bror och en syster eller rättare sagt halvsyskon. En brorson dog på östfronten och en annan dvs Willy Hitler drog till USA och gick med i marinen för att bekämpa sin farbror, vilket den amerikanska marinen gjorde en PR video om dvs Hitler vs Hitler.

Det var så jävla länge sedan jag såg den och jag är osäker på om systern fick några barn men några bror / dotter barn drog till USA efter kriget och gick under jorden eller om det var avkommor efter Willy Hitler.

Reportern lyckades efter mycket research luska reda på dem men de vägrade ställa upp på intervjuer och ville bli lämnade ifred.

Det enda han nämnde var att de levde tillbakadragna liv i frivillig celibat då de inte ville föra Hitlers gener vidare.

Efter lite research så var Hitlers syster halvsyskon och barnlös.

Det är Willy Hitlers tre söner Alexander, Brian och Louis som idag heter Stuart Houston i efternamn som fortfarande lever i USA.

Willy Hitlers fjärde son dog i en bilolycka.

Stort tack för infon, nu blev mitt minne lite färskare.
Citera
2023-09-15, 01:09
Medlem
Man kan ju tycka det med tanke på att skatteverket nekar namnbyte till "putin" på ett litet barn
Citera
2023-09-15, 06:58
Medlem
diseuses avatar
Ni som tror att det aldrig är straffbart att ropa ”hell seger” kan läsa följande domar:

Göta hovrätt, mål: B 230-09 (dom den 18 februari 2009)

Svea hovrätt, mål: B 7097-20 (dom den 16 december 2020)
Citera
2023-09-15, 08:01
Medlem
Vad är anledningen till att uttrycket "Hell Seger" anses olagligt? På liknande sätt undrar jag hur lagstiftningen kan förbjuda användandet av "Heil Hitler". Enligt min åsikt verkar det vara ett ingrepp i yttrandefriheten när vissa specifika ord och uttryck förbjuds. Varför är det olagligt att uttrycka positiva åsikter om historiska figurer? Gäller samma regler för figurer som Mao, Stalin, Jack The Ripper eller Kim Jong Un, Putin? Varför finns det specifik lagstiftning mot just Hitler? Jag anser att det bör få jurister att fundera över när och hur lagar begränsar yttrandefriheten.

Personligen anser jag att lagstiftningen om "hets mot folkgrupp" bör omprövas. Det är en balansgång mellan att skydda individers känslor och att upprätthålla yttrandefriheten där vikten av de senare är ljusår viktigare på exakt alla mätbara punkter.
Senast redigerad av TreoAxier 2023-09-15 kl. 08:05.
Citera
2023-09-15, 09:48
Medlem
Hur gör man med alla katoliker som ber "Hell dig, Maria. Full av nåd. Välsignad är du bland bland kvinnor."
Citera
2023-09-15, 09:58
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Hur gör man med alla katoliker som ber "Hell dig, Maria. Full av nåd. Välsignad är du bland bland kvinnor."
Jag tror det blir svårt att hitta en svensk domstol som tolkar det du beskriver som ett sätt att uttrycka stöd för Tredje riket.
Citera
2023-09-15, 11:08
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Eftersom det finns åtminstone en person med det efternamnet så kan det knappast vara olagligt.
Dock kommer du inte tillåtas byta till det pga att det är färre än 2000 som bär efternamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in