2023-09-15, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Grabben
Tror du du är första personen som utgivit sig för att vara något den inte är på Flashback? Eller första personen som är väldigt dålig på sitt jobb. Att du (eventuellt) jobbar som polis är inte ens relevant eftersom du bara lägger fram åsikter - vilket du inte ens verkar fatta själv trots att jag förklarat distinktionen för dig.

Ja, och regelverket ger utrymme -gott om utrymme- för att förhöra folk i den här situationen*. Att man eventuellt gjort till praxis att välja att inte göra det, betyder inte att det inte går att göra.

Se asterisk nedan.

Men häng för fan inte upp dig på slumpmässiga exempel jag tog fram ur arslet och angav bara för att föra fram en poäng. Min poäng var att jag inte kan veta om det finns möjligheter att hitta några bevis, eftersom jag inte vet något alls om situationen mer än vad som står i blaskorna. Återigen, spelar du dum?

Men för helvete människa.
Poängen är att erkännande kan räcka för att få en fällande dom. Jag gav dig både ett konkret exempel, och forskning. Att jag gav dig en exempel som gäller en annan typ av brott är inte relevant i sammanhanget. Och vill man hänga upp sig på oväsentliga detaljer så styrker denna detalj min ståndpunkt. Eftersom grovt narkotikabrott är ett grovt brott, medan fortkörning och ett mindre tjänstefel inte är det. Och erkännanden har större vikt i normalbrott än i grova brott.

*
https://lagen.nu/1942:740

https://advokatfamiljforsvar.se/maste-jag-ga-pa-polisforhor/#:~:text=Ja%2C%20polisen%20f%C3%A5r%20h%C3%A5lla%2 0f%C3%B6rh%C3%B6r,s%C3%A5lunda%20bli%20kallad%20p% C3%A5%20polisf%C3%B6rh%C3%B6r.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad#:~:text=Sk%C3%A4ligen%20misst%C3%A4n kt.,den%20plats%20d%C3%A4r%20pl%C3%A5nboken%20l%C3 %A5g.
Har du tänkt höra poliserna som envar alltså? För du är medveten om att man antingen är misstänkt, eller vittne - och att det är helt olika regler beroende på? Att kalla någon som vittne och fråga om dom begått brott är att mixa rollerna på ett otillåtet sätt. DET kan vara tjänstefel.

I övrigt återkommer du till att du inte vet, medan jag påstår både att jag vet och ger konkreta uppslag som du kan kontrollera. Och tvivlar du på min bakgrund får du väl scrolla min inläggshistorik, den borde sprida ett visst sken över saken.
Citera
2023-09-15, 22:40
Medlem
Citat:

*
https://lagen.nu/1942:740

https://advokatfamiljforsvar.se/maste-jag-ga-pa-polisforhor/#:~:text=Ja%2C%20polisen%20f%C3%A5r%20h%C3%A5lla%2 0f%C3%B6rh%C3%B6r,s%C3%A5lunda%20bli%20kallad%20p% C3%A5%20polisf%C3%B6rh%C3%B6r.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad#:~:text=Sk%C3%A4ligen%20misst%C3%A4n kt.,den%20plats%20d%C3%A4r%20pl%C3%A5nboken%20l%C3 %A5g.

Förklara gärna "hunnit inledas" och hur det skall tolkas och i vilka situationer det är applicerbart. Vad säger förarbetena till lagen samt praxis?

I det aktuella ärendet, vilka vittnen skall förhöras och vad kan de tillföra? Tänker du att poliserna skall förhöras innan eller efter det att FU är inledd?
Citera
2023-09-15, 22:40
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det ENDA som är intressant i detta ärende är om det fanns en mätning i lasern samt att polisen som mätte upp hastigheten gjort detta enligt konstens alla regler och sedan, om det behövs, kan vittna i domstol. ALLT annat är ointressant.

Nej, ett erkännande har bevisligen också värde.
Citera
2023-09-15, 22:42
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Har du tänkt höra poliserna som envar alltså? För du är medveten om att man antingen är misstänkt, eller vittne - och att det är helt olika regler beroende på? Att kalla någon som vittne och fråga om dom begått brott är att mixa rollerna på ett otillåtet sätt. DET kan vara tjänstefel.

Ja. Och trafikpoliserna kan vittna mot Ghazale. Eller så kan Ghazale vittna mot trafikpoliserna.

För övrigt skulle jag gissa på att man först kan förhöra någon som vittne och under förhöret inte specifikt fråga om de begått något brott*. För att vid ett senare tillfälle kalla dem till nytt förhör, då som misstänkt. För jag kan inte tänka mig att det aldrig skett att någon först inte varit misstänkt, för att sedan bli misstänkt utifrån vad personen sagt.

*"Var du på plats X vid klockslag Y? Ja? Okej, vi återkommer."
Senast redigerad av fluff995 2023-09-15 kl. 22:46.
Citera
2023-09-15, 22:43
Medlem
Citat:

I övrigt återkommer du till att du inte vet, medan jag påstår både att jag vet och ger konkreta uppslag som du kan kontrollera. Och tvivlar du på min bakgrund får du väl scrolla min inläggshistorik, den borde sprida ett visst sken över saken.

Personligen skulle jag gärna vilja att Fluff995 ledde en ev FU mot mig. Jag skulle gå fri till exakt vilket brott som helst trots all upptänklig bevisning. Jag skulle inte ens kallas på förhör
Citera
2023-09-15, 22:48
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Personligen skulle jag gärna vilja att Fluff995 ledde en ev FU mot mig. Jag skulle gå fri till exakt vilket brott som helst trots all upptänklig bevisning. Jag skulle inte ens kallas på förhör

Det hela är väldigt enkelt.
Kan ett erkännande användas som bevis, som räcker för en fällande dom? Ja.
Har de inblandade förhörts, så vi vet om de alls är beredda att erkänna? Nej.

Eller har du något att invända?
Citera
2023-09-15, 22:51
Medlem
Citat:
Nej, ett erkännande har bevisligen också värde.

Absolut har ett erkännande ett (visst) värde men det måste stödjas av annan bevisning för att han något egentligt värde. Ett erkännande utan stödbevisning är inte värt något alls.

Känner du till vad fri bevisföring är för något?
Citera
2023-09-15, 22:53
Medlem
Citat:
Tack för informationen om vad du tror. Jag har som sagt jobbat och använt instrumentet i över tio års tid, så jag är rätt så säker på att det fungerar som så att mätningen syns i displayen fram tills dess att du trycker (klickar) på avtryckaren igen för att göra en ny mätning.

Det finns alltså inget inbyggt minne för mätningarna. Och även om det fanns - hur skulle man kunna knyta en mätning till en specifik bil och förare långt i efterhand?

Jättebra att du jobbat med något i 10 års tid, det måste minst göra dig till en elektronikingenjör!

Som att prata med ett bångstyrigt barn..........
Citera
2023-09-15, 22:59
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Absolut har ett erkännande ett (visst) värde men det måste stödjas av annan bevisning för att han något egentligt värde. Ett erkännande utan stödbevisning är inte värt något alls.

Du får gå tillbaka och läsa #421. Ett erkännande är alltid värt något utan stödbevisning. Ett erkännande kan -och har- också leda till fällande dom utan ytterligare bevisföring presenterats. Det är inte något jag tycker, utan något jag belagt. Stödbevisning är säkert jättebra att ha, framförallt när ord står mot ord och/eller det handlar om ett grovt brott. Men här pratar vi ett scenario där den åtalade har erkänt, och i ett brottsmål som gäller brott av normalgrad.

Citat:
Känner du till vad fri bevisföring är för något?

Jag kan googla det. Kan inte se att där står något relevant. Mer än i så fall att ett erkännande får läggas fram som bevis.
Citera
2023-09-15, 23:01
Medlem
Citat:
Det hela är väldigt enkelt.
Kan ett erkännande användas som bevis, som räcker för en fällande dom? Ja.
Har de inblandade förhörts, så vi vet om de alls är beredda att erkänna? Nej.

Eller har du något att invända?

Känner du till fri bevisprövning?

Ett erkännande kan i sig inte räcka, det måste till någon form av stödbevisning för att erkännandet skall ha något värde

Eller menar du att jag kan gå in på en polisstation och erkänna, exempelvis mordet i vasastan igår kväll och jag blir dömd för det? ENBART på mitt erkännande?
Citera
2023-09-15, 23:03
Medlem
Citat:
Du får gå tillbaka och läsa #421. Ett erkännande är alltid värt något utan stödbevisning. Ett erkännande kan -och har- också leda till fällande dom utan ytterligare bevisföring presenterats. Det är inte något jag tycker, utan något jag belagt. Stödbevisning är säkert jättebra att ha, framförallt när ord står mot ord och/eller det handlar om ett grovt brott. Men här pratar vi ett scenario där den åtalade har erkänt, och i ett brottsmål som gäller brott av normalgrad.

Jag kan googla det. Kan inte se att där står något relevant. Mer än i så fall att ett erkännande får läggas fram som bevis.

Men om han tar tillbaka erkännandet i domstol då? Vad har du då att komma med? Vilken juridisk skolning har du? Har du någon erfarenhet av processrätt eller utredningar eller domstolsförhandlingar?
Citera
2023-09-15, 23:04
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Eller menar du att jag kan gå in på en polisstation och erkänna, exempelvis mordet i vasastan igår kväll och jag blir dömd för det? ENBART på mitt erkännande?

Ja självklart, om domstolen gör den bedömningen.
Men det du lägger fram är ett fånigt exempel. En situation där en trafikpolis erkänner att denne missat att registrera en kollega för fortkörning -och en anmälan redan gjorts mot denne innan erkännandet kommer- är mindre fånig.

Och återigen, erkännanden spelar större roll i brott av normalgrad, dvs inte exvis mord.
Senast redigerad av fluff995 2023-09-15 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in