2024-02-01, 09:42
Medlem
vonVettvillings avatar
Således bör man i största möjliga utsträckning, betala mef kontanter på Systembolaget. Och vid eventuell hälsokontroll svara "Jag dricker max 3st standardglas i månaden" dvs under gränsen för riskbruk. Detta lär på sikt leda till hälsokontroller med "provpaket" där PEth är inbakat. Dessa prover visar i vissa fall att pat ljuger och skall således straffas. Indraget körkort, provtagning varje vecka osv.
Citera
2024-02-01, 15:54
Medlem
Bbobis avatar
Med tanke på den naturliga alkoholproduktionen från bakterier i våra kroppar gör det 100% av jordens befolkning till kroniska alkoholister.

Bara trams är det. Kanske vill dom få utökad budget och därför behöver öka nya fall för att rättsfärdiga den genom detta utspel.
Citera
2024-04-30, 15:23
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Med tanke på den naturliga alkoholproduktionen från bakterier i våra kroppar gör det 100% av jordens befolkning till kroniska alkoholister.

Bara trams är det. Kanske vill dom få utökad budget och därför behöver öka nya fall för att rättsfärdiga den genom detta utspel.

Alkohol är förstås en styggelse, inget man egentligen ska hälla i sig överhuvudtaget med tanke på att det både är cancerogent och dödar organen. Jämför man med de gamla vikingarna drack man en alkoholhalt motsvarande 1-2 %, inte 5- eller 40 % som idag per enhet. Däremot är socialstyrelsens kalkyleringar överdrivna med tanke på att varannan svensk då bör klassas som råalkis enl. denna data. Jämför man med USA, där 24 miljoner amerikaner dricker 4,5 flaskor whisky i veckan är det ingenting.

Nu har givetvis den kategorin ett alkoholproblem eftersom det motsvarar ungefär 10 enheter per dag, men min poäng är att värstingarna får oss andra att må mycket bättre över våra egna alkoholvanor. 5-10 enheter per vecka blir plötsligt väldigt försvarbart när man vet hur mycket de riktiga alkoholisterna häller i sig.

Annars räcker det att läsa de alster som forumets egna rövaralkisar frispråkigt delar med sig, när de sitter och tvångshalsar ett gäng Sofiero 7,5 så snart de vaknat upp från gårdagens alkoholkoma.
Senast redigerad av -DaRude- 2024-04-30 kl. 15:32.
Citera
2024-05-03, 07:59
Medlem
Visst är alkohol skadligt för kropp och själ men öl borde vara lite mindre skadligt än starksprit tänker jag.

Mina alkoholvanor är att jag dricker sällan men mycket när jag väl dricker. Och endast öl. I år 2024 har jag druckit endast vid tre tillfällen.

Under mina semestrar brukar det bli öl varje dag tyvärr. Men det kan gå månader mellan drickandet när jag är tillbaka efter semestern. Vet inte hur pass skadligt det är.

Kanske ska prova cannabis istället. Alla vänsterflummare påstår ju att det är harmlöst.
Senast redigerad av KungHerbert 2024-05-03 kl. 08:05.
Citera
2024-05-04, 07:26
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerbert
Visst är alkohol skadligt för kropp och själ men öl borde vara lite mindre skadligt än starksprit tänker jag.

Tvärtom. Öl är det sämsta du kan dricka, sprit det bästa. Effekten av alkoholen är ju densamma, medan öl dessutom innehåller kolhydrater och därför bidrar till insulinresistens. Det kallas ölmage av en anledning.
Citera
2024-12-22, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Alkohol är förstås en styggelse, inget man egentligen ska hälla i sig överhuvudtaget med tanke på att det både är cancerogent och dödar organen. Jämför man med de gamla vikingarna drack man en alkoholhalt motsvarande 1-2 %, inte 5- eller 40 % som idag per enhet. Däremot är socialstyrelsens kalkyleringar överdrivna med tanke på att varannan svensk då bör klassas som råalkis enl. denna data. Jämför man med USA, där 24 miljoner amerikaner dricker 4,5 flaskor whisky i veckan är det ingenting.

Nu har givetvis den kategorin ett alkoholproblem eftersom det motsvarar ungefär 10 enheter per dag, men min poäng är att värstingarna får oss andra att må mycket bättre över våra egna alkoholvanor. 5-10 enheter per vecka blir plötsligt väldigt försvarbart när man vet hur mycket de riktiga alkoholisterna häller i sig.

Annars räcker det att läsa de alster som forumets egna rövaralkisar frispråkigt delar med sig, när de sitter och tvångshalsar ett gäng Sofiero 7,5 så snart de vaknat upp från gårdagens alkoholkoma.

Vilken normalsvensk sitter och halsar i sig 40% sprit? Är du helt efterbliven?

På slutet av 1800 talet drack vi 46 l rent brännvin per person år. Och ändå var medellivslängden för män som överlevt sin 50-årsdag över 70 år.
Citera
2024-12-22, 19:12
Medlem
Jag dricker färre än 4 öl när jag dricker eftersom jag också dricker vin, champagne och diverse drinkar.
Citera
2026-04-17, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jo jag känner själv att jag bör hålla mig till rekommendationerna. Senaste året har jag klämt fyra stor stark plus en whiskey fredag kväll, inte sällan lördag också.

Även om jag inte har några beteendeproblem eller svårigheter att hålla mig ifrån alkoholen, känner jag att det tär på hälsan, sakta men säkert. Så jag uppskattar ändå att de kommer med en liten påminnelse, alkohol är inte direkt hälsokost😶‍🌫️

nej det gör du inte troll
hur kan du ta dessa på allvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in