2023-09-17, 20:00
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Du behöver inte förklara att det finns skillnader mellan länder, jag gjorde det själv i tidigare inlägg. Du kan röka cannabis offentligt i Amsterdam och ha sex med hundratals prostituerade om du vill det men i Sverige åker du i fängelse.

Min poäng är att ni måste sluta se Sverige som ett överlägset land. Som överlägset alla andra länder, det är det inte. Att Sverige är det enda landet med socialt skyddsnät är ju löjligt. Som exempel i USA har man större "rättigheter" än i Sverige när det handlar om yttrandefrihet. Innebär det att USA är överlägset Sverige och bättre att leva i? I USA har man rätten till självförsvar och rätt till vapen, i Sverige inte. Innebär det att USA är överlägset?

Så ni måste sluta tro att Sverige är unikt och överlägset alla andra länder för det är det inte. Det är det jag pratar om. Och här är man unika i Norden för du ser inte detta beteendet någon annan stans. Du ser inte personer från Sydeuropa eller Östeuropa eller till och med UK bete sig på detta sättet.

Folk kommer inte till Sverige på grund av att man älskar Sveriges lagar eller kultur. Folk kommer inte till Sverige på grund av att Sverige ger ut "överlägsna bidrag". Det är denna överlägsenhetskomplexen jag talar om. Det är det som gör svenskar "konstiga" och som jag skrivit om i tidigare inlägg.

Det fetade: självklart inte. Alla svenskar vet att folk kommer till Sverige för ett par saker. Nämligen för det första för att vi låter dem komma hit, vi är mycket generösa med att ge uppehållstillstånd, för det andra för att de kan fortsätta leva som de gör hemma här och för det tredje vi har generösa bidrag och andra system som gör det är enkelt att etablera sig här. Mitt exempel från Litauen talar sitt tydliga språk. Det är inte Litauen som fått ta emot över 2 miljoner människor utan det är Sverige.

Underskatta inte heller psykologin i att bo i ett land ditt alla önskar att bosätta sig i. Så har det varit under årtionden. Kanske inte längre tack och lov. Folk har varit oerhört kåta på att få komma till Sverige. Det klart att det ändå måste finnas något som drar och lockar för det är ingen slump att de valt Sverige eller hur? Under folkvandringen 2014-2015 såg vi hur lämmeltåget gick genom hela Europa. De passerade land efter land för att få komma just till Sverige och Tyskland. De ratade fria rika demokratier ofta med bättre klimat, bättre bostadsmarknad och arbetsmarknad, lägre skatter, lägre prisnivå samt bättre integration och mindre kriminalitet En slump? Skulle inte tro det.

Överlägsenhetskänsla? Jag vet inte om det stämmer. Samtidigt är de nordiska länder de mest öppna och toleranta samhällena mot andra kulturer och de som är minst nationalistiska. Länder i Sydamerika kan ju vara oerhört nationalistiska men har egentligen inte mycket att komma med förutom bra fotboll.
Det är ju faktiskt så att länder i Sydamerika fortfarande har en stor fattigdom, slumområden och en massa ekonomiska strukturella problem. Östeuropa ja samma där, de har inte kommit ifatt Västeuropa ännu fast de är på god väg åtminstone länder som Polen, Baltikum, Slovenien. UK, ja det är väl ett typiskt exempel på ett förstockad och ganska omodernt klassamhälle med stora klassskillnader och fattigdom som faktiskt inte finns i de nordiska länderna tex. Ser man inte detta så är man ganska blind. Därmed inte sagt att dessa länder är sämre än Sverige eller sämre att bo i. Jag skulle gladeligen byta bort en hel del av vår PK skitnödiga välfärd för att Sverige skulle bli ett normalt europeiskt land att leva i. För det är så att våran elit, våra medier och våra politiker unisont menar att Sverige måste ligga i framkant, vara världsklass inom miljö, jämlikhet och fördelningspolitk av någon anledning. Sverige ska vara den "humana stormakten vilket bara är pinsamt hyckleri. Vi ska leka moralpolis och alltid vara bror duktig som kommer med pekpinnar åt andra länder. Det är man trött på och exakt som du sa. Jag som svensk känner mig mer fri i Amsterdam psykologiskt fastän jag inte köper cannabis eller sex på bordell men blotta vetskapen av att jag kan göra det lagligt och även gå in i en kiosk och köpa mig en öl gör att jag känner mig mer fri än i Sverige rent psykologiskt.

Glöm inte heller att alla nu levande svenskar som är födda före millennieskiftet fostrats av det socialdemokratiska partiet och har "Den svenska modellen" och "Folkhem" djupt rotat i medvetandet. Och faktum var att från andra världskrigets slut fram till 90-talet var framförallt Sverige men även de övriga nordiska länderna faktiskt föregångare på en rad olika områden som ekonomisk tillväxt parat med generella välfärdsystem och fördelningspolitik, jämlikhet, sexuellfrigörelse, du-reform och att bygga ett moderna samhälle.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-17 kl. 20:22.
Citera
2023-09-17, 20:02
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Tre veckor efter terminsstart saknas 36 elever på Sjumilaskolan i Göteborg. Enligt rektorn är det ännu för tidigt att säga vad orsakerna är, men skolan har gjort ett antal orosanmälningar till socialtjänsten.

– Det kan vara att man flyttar tillbaks till sitt ursprungsland eller till en annan kommun, eller har en längre semester, säger Charlotte Andersson, rektor för Sjumilaskolan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/36-elever-saknas-pa-sjumilaskolan

En hel klass, alltså 7% av hela skolans elever. Kan det vara en och annan syrier/somalier här också?

Dessa ingår alltså inte i någon officiell statistik utan är en del av mörkertalet. Sen är ju inte alla dessa 36 elever borta från landet, men ändå. Är fler elever som saknas jämfört med tidigare år säger rektorn iallafall.
Senast redigerad av Refund 2023-09-17 kl. 20:26.
Citera
2023-09-17, 20:31
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är sant. De kan leva som hemma och samtidigt få ta del av frikostiga bidrag. Där har vi huvudorsaken till Sveriges stora invandring. Plus icke att förglömma, Svenska folket har släppt in dem.

Jag har verkligen inte sagt att åldringsvården och universitetsutbildningar är bättre i Sverige än i våra nordiska grannländer. Det är mycket som befinner sig i fritt fall kvalitetsmässigt i Sverige

Bara för att du upprepar en sak innebär inte att det är sant.

Jag har förklarat det tidigare och gör det igen. Folk invandrar INTE till Sverige på grund av bidragen. Det är direkt löjligt att tro detta.
Citera
2023-09-17, 20:40
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det fetade: självklart inte. Alla svenskar vet att folk kommer till Sverige för ett par saker. Nämligen för det första för att vi låter dem komma hit, vi är mycket generösa med att ge uppehållstillstånd, för det andra för att de kan fortsätta leva som de gör hemma här och för det tredje vi har generösa bidrag och andra system som gör det är enkelt att etablera sig här. Mitt exempel från Litauen talar sitt tydliga språk. Det är inte Litauen som fått ta emot över 2 miljoner människor utan det är Sverige...

Du tillägger inte mycket till debatten utan påpekar vad du anser vara bra i Sverige och vad du anser vara bättre i Holland.

Med överlägsenhetskomplex så menar jag att man anser att ens värderingar, kultur och samhälle är överlägset alla andra. Det vill säga man försöker inte se på andra kulturer och värderingar och synsätt som jämlika utan man ser det som man har i Sverige som det enda rätta och alla andra ska rätta sig efter detta. Qatar VM var ett exempel på denna överlägsenhetskulturen i Sverige.

Man pratar om homosexualitet som om det är en del av den naturliga ordningen och vägrar acceptera att man inte accepterar detta hos andra kulturer.

Så man kommer se allting som bevis för att ens samhälle är överlägset, och man kommer ignorera all bevis som visar motsatsen. Ett exempel är när fruktsamheten i Sverige låg på 1,98 år 2010 vilket var en temporär siffra på grund av den reproduktiva transitionen. Nu är siffran nere på 1,52 vilket är en av den lägsta i Europa.

Men trots att denna siffran låg under reproduktionstalet (2,11) så gjorde man en stor sak av detta och försökte visa detta som bevis på att det svenska samhället är överlägset alla andra och att det visar att Sveriges system med "jämlikhet" och med ett stort socialt skyddsnät är det enda rätta systemet.

Detta var förstås nonsens, vi vet alla om det. Och nu använder du samma argument angående invandringen. Folk kommer inte till Sverige på grund av samhället, kulturen, värderingarna eller bidragen.

Dessutom som du också skriver så är dessa koncepten meningslösa. Frihet till exempel vad betyder det? Är prostitution frihet? Är rätten till tunga droger som heroin och kokain frihet? Incest? Transexualitet?

Om detta är frihet så är frihet något ondskefullt som borde bekämpas.
Citera
2023-09-19, 11:40
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Du tillägger inte mycket till debatten utan påpekar vad du anser vara bra i Sverige och vad du anser vara bättre i Holland.

Med överlägsenhetskomplex så menar jag att man anser att ens värderingar, kultur och samhälle är överlägset alla andra. Det vill säga man försöker inte se på andra kulturer och värderingar och synsätt som jämlika utan man ser det som man har i Sverige som det enda rätta och alla andra ska rätta sig efter detta. Qatar VM var ett exempel på denna överlägsenhetskulturen i Sverige.

Man pratar om homosexualitet som om det är en del av den naturliga ordningen och vägrar acceptera att man inte accepterar detta hos andra kulturer.

Så man kommer se allting som bevis för att ens samhälle är överlägset, och man kommer ignorera all bevis som visar motsatsen. Ett exempel är när fruktsamheten i Sverige låg på 1,98 år 2010 vilket var en temporär siffra på grund av den reproduktiva transitionen. Nu är siffran nere på 1,52 vilket är en av den lägsta i Europa.

Men trots att denna siffran låg under reproduktionstalet (2,11) så gjorde man en stor sak av detta och försökte visa detta som bevis på att det svenska samhället är överlägset alla andra och att det visar att Sveriges system med "jämlikhet" och med ett stort socialt skyddsnät är det enda rätta systemet.

Detta var förstås nonsens, vi vet alla om det. Och nu använder du samma argument angående invandringen. Folk kommer inte till Sverige på grund av samhället, kulturen, värderingarna eller bidragen.

Dessutom som du också skriver så är dessa koncepten meningslösa. Frihet till exempel vad betyder det? Är prostitution frihet? Är rätten till tunga droger som heroin och kokain frihet? Incest? Transexualitet?

Jag tror man måste hålla isär vissa saker och inse att vi till stor del pratar om olika ämnen och företeelser och på olika plan av samhället. Min syn är naturligtvis färgad av min uppväxt och dåtidens folkhem och svenska modell och som svensk ser jag naturligtvis skillnader mellan vårt land och andra både postivt och negativt .

Naturligtvis håller jag fullt ut med om att den nutida kulturmarxism, postmodernism och identitetspolitken som populärt brukar gå under benämning "PK" alltså "politisk korrekt" är helt förkastligt för ett samhälle och faktiskt förstör det inifrån. Jag delar inte heller alls den här vurmen för trans och homo till exempel men prylen är att det gör egentligen inte majoriteten av svenska folket heller utan det är något som pådyvlas oss uppifrån. Vi måste tycka "rätt" saker om vi vill göra karriär, få ett bra jobb, inte bli socialt utstötta osv. Det är faktiskt så att jag tror många "vanliga" svenskar har värderingar och åsikter som ligger närmare många invandrares med mer traditionell icke sekulariserad kultur än vad man tror.

Tyvärr så är invandringspolitiken också något som kidnappats av ovan nämnda PK vilket gjort debatten väldigt polariserad och hysterisk. Dessutom är det ju så att ett argument från eliten för att ha generös invandring i Sverige gått ut på att vi "räddar" flyktingar från alla dåliga och ondskefulla länder och kulturer och får de bara komma till Sverige så får de mental frälsning och blir bra och goda människor som tänker och beter sig som svenskar. Det är någon form av etnocentrism och egotripp i det här och för alla som propagerar för fri invandring finns drag av tankegods som att Sverige är överlägset och vi har en moralisk skyldighet att rädda världen som den humanistiska stormakt vi är.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-19 kl. 11:44.
Citera
2023-10-18, 01:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Du behöver inte förklara att det finns skillnader mellan länder, jag gjorde det själv i tidigare inlägg. Du kan röka cannabis offentligt i Amsterdam och ha sex med hundratals prostituerade om du vill det men i Sverige åker du i fängelse.

Min poäng är att ni måste sluta se Sverige som ett överlägset land. Som överlägset alla andra länder, det är det inte. Att Sverige är det enda landet med socialt skyddsnät är ju löjligt. Som exempel i USA har man större "rättigheter" än i Sverige när det handlar om yttrandefrihet. Innebär det att USA är överlägset Sverige och bättre att leva i? I USA har man rätten till självförsvar och rätt till vapen, i Sverige inte. Innebär det att USA är överlägset?

Så ni måste sluta tro att Sverige är unikt och överlägset alla andra länder för det är det inte. Det är det jag pratar om. Och här är man unika i Norden för du ser inte detta beteendet någon annan stans. Du ser inte personer från Sydeuropa eller Östeuropa eller till och med UK bete sig på detta sättet.

Folk kommer inte till Sverige på grund av att man älskar Sveriges lagar eller kultur. Folk kommer inte till Sverige på grund av att Sverige ger ut "överlägsna bidrag". Det är denna överlägsenhetskomplexen jag talar om. Det är det som gör svenskar "konstiga" och som jag skrivit om i tidigare inlägg.

Ja, USA är nog i stort (stora variationer mellan olika delstater) ett bättre land att leva i än Sverige.

Mycket färre andel av er muslimer, och de som finns är bättre integrerade och mindre radikala än er som vi här i Sverige tvingas att dras med.
Citera
2023-10-18, 08:05
Medlem
Citat:

Du har både rätt och fel. Du har rätt om att sverige och väst försöker tvinga på andra länder sin kultur, vilket är fel och strider emot riktig mångfald (riktig mångfald är att alla ska få ha sin hörna, inte att alla ska tvingas in samma lilla rum och komma överens). Jag tycker man ska låta alla länder (helst alla individer) ha sin kultur och inte lägga några värderingar i det öht. Men då man kommer hit, så ska man däremot acceptera våran kultur fullt ut, och visa tacksamhet för man släpptes in. En invandrare oavsett vem det är, är i evig skuld till landet som släppte in han/hon.

Så varför kommer de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in