Citat:
Du behöver inte förklara att det finns skillnader mellan länder, jag gjorde det själv i tidigare inlägg. Du kan röka cannabis offentligt i Amsterdam och ha sex med hundratals prostituerade om du vill det men i Sverige åker du i fängelse.
Min poäng är att ni måste sluta se Sverige som ett överlägset land. Som överlägset alla andra länder, det är det inte. Att Sverige är det enda landet med socialt skyddsnät är ju löjligt. Som exempel i USA har man större "rättigheter" än i Sverige när det handlar om yttrandefrihet. Innebär det att USA är överlägset Sverige och bättre att leva i? I USA har man rätten till självförsvar och rätt till vapen, i Sverige inte. Innebär det att USA är överlägset?
Så ni måste sluta tro att Sverige är unikt och överlägset alla andra länder för det är det inte. Det är det jag pratar om. Och här är man unika i Norden för du ser inte detta beteendet någon annan stans. Du ser inte personer från Sydeuropa eller Östeuropa eller till och med UK bete sig på detta sättet.
Folk kommer inte till Sverige på grund av att man älskar Sveriges lagar eller kultur. Folk kommer inte till Sverige på grund av att Sverige ger ut "överlägsna bidrag". Det är denna överlägsenhetskomplexen jag talar om. Det är det som gör svenskar "konstiga" och som jag skrivit om i tidigare inlägg.
Min poäng är att ni måste sluta se Sverige som ett överlägset land. Som överlägset alla andra länder, det är det inte. Att Sverige är det enda landet med socialt skyddsnät är ju löjligt. Som exempel i USA har man större "rättigheter" än i Sverige när det handlar om yttrandefrihet. Innebär det att USA är överlägset Sverige och bättre att leva i? I USA har man rätten till självförsvar och rätt till vapen, i Sverige inte. Innebär det att USA är överlägset?
Så ni måste sluta tro att Sverige är unikt och överlägset alla andra länder för det är det inte. Det är det jag pratar om. Och här är man unika i Norden för du ser inte detta beteendet någon annan stans. Du ser inte personer från Sydeuropa eller Östeuropa eller till och med UK bete sig på detta sättet.
Folk kommer inte till Sverige på grund av att man älskar Sveriges lagar eller kultur. Folk kommer inte till Sverige på grund av att Sverige ger ut "överlägsna bidrag". Det är denna överlägsenhetskomplexen jag talar om. Det är det som gör svenskar "konstiga" och som jag skrivit om i tidigare inlägg.
Det fetade: självklart inte. Alla svenskar vet att folk kommer till Sverige för ett par saker. Nämligen för det första för att vi låter dem komma hit, vi är mycket generösa med att ge uppehållstillstånd, för det andra för att de kan fortsätta leva som de gör hemma här och för det tredje vi har generösa bidrag och andra system som gör det är enkelt att etablera sig här. Mitt exempel från Litauen talar sitt tydliga språk. Det är inte Litauen som fått ta emot över 2 miljoner människor utan det är Sverige.
Underskatta inte heller psykologin i att bo i ett land ditt alla önskar att bosätta sig i. Så har det varit under årtionden. Kanske inte längre tack och lov. Folk har varit oerhört kåta på att få komma till Sverige. Det klart att det ändå måste finnas något som drar och lockar för det är ingen slump att de valt Sverige eller hur? Under folkvandringen 2014-2015 såg vi hur lämmeltåget gick genom hela Europa. De passerade land efter land för att få komma just till Sverige och Tyskland. De ratade fria rika demokratier ofta med bättre klimat, bättre bostadsmarknad och arbetsmarknad, lägre skatter, lägre prisnivå samt bättre integration och mindre kriminalitet En slump? Skulle inte tro det.
Överlägsenhetskänsla? Jag vet inte om det stämmer. Samtidigt är de nordiska länder de mest öppna och toleranta samhällena mot andra kulturer och de som är minst nationalistiska. Länder i Sydamerika kan ju vara oerhört nationalistiska men har egentligen inte mycket att komma med förutom bra fotboll.
Det är ju faktiskt så att länder i Sydamerika fortfarande har en stor fattigdom, slumområden och en massa ekonomiska strukturella problem. Östeuropa ja samma där, de har inte kommit ifatt Västeuropa ännu fast de är på god väg åtminstone länder som Polen, Baltikum, Slovenien. UK, ja det är väl ett typiskt exempel på ett förstockad och ganska omodernt klassamhälle med stora klassskillnader och fattigdom som faktiskt inte finns i de nordiska länderna tex. Ser man inte detta så är man ganska blind. Därmed inte sagt att dessa länder är sämre än Sverige eller sämre att bo i. Jag skulle gladeligen byta bort en hel del av vår PK skitnödiga välfärd för att Sverige skulle bli ett normalt europeiskt land att leva i. För det är så att våran elit, våra medier och våra politiker unisont menar att Sverige måste ligga i framkant, vara världsklass inom miljö, jämlikhet och fördelningspolitk av någon anledning. Sverige ska vara den "humana stormakten vilket bara är pinsamt hyckleri. Vi ska leka moralpolis och alltid vara bror duktig som kommer med pekpinnar åt andra länder. Det är man trött på och exakt som du sa. Jag som svensk känner mig mer fri i Amsterdam psykologiskt fastän jag inte köper cannabis eller sex på bordell men blotta vetskapen av att jag kan göra det lagligt och även gå in i en kiosk och köpa mig en öl gör att jag känner mig mer fri än i Sverige rent psykologiskt.
Glöm inte heller att alla nu levande svenskar som är födda före millennieskiftet fostrats av det socialdemokratiska partiet och har "Den svenska modellen" och "Folkhem" djupt rotat i medvetandet. Och faktum var att från andra världskrigets slut fram till 90-talet var framförallt Sverige men även de övriga nordiska länderna faktiskt föregångare på en rad olika områden som ekonomisk tillväxt parat med generella välfärdsystem och fördelningspolitik, jämlikhet, sexuellfrigörelse, du-reform och att bygga ett moderna samhälle.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-17 kl. 20:22.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-17 kl. 20:22.