Citat:
Ursprungligen postat av
Bajslukt
Är det någon som har satt sig in i fallet och vet om det finns några bevis överhuvudtaget? Eller baseras domen enbart på vad kvinnorna påstår?
Det är en intressant fråga naturligtvis. Det är inte särskilt föredömligt att återinföra häxprocesserna där vittnesutsagan är det enda som räknas för att få personen dömd. Så gjorde man förr när man brände häxor på bål. Det spelar ingen roll om det handlar om kvinnor eller män, enbart påståenden och vittnen kan inte vara tillräckligt.
"Varför skulle de ljuga?" är en återkommande fråga. Varför ljuger folk i största allmänhet? Varför finns det bedragare, lyckosökare, hämndfulla partners, opportunister, svartsjuka, psykisk ohälsa, narcissism, sadism och annat? Det existerar, och endast ord mot ord är svårt att utgå från i en rättsprocess kan man tycka. Särskilt när det handlar om en påföljd som detta.
Jag tycker det verkar väldigt knapphändigt med uppgifter om faktiska och konkreta bevis. Det är främst påståenden, vittnen och stödvittnen och en relativt stark indiciekedja kring hans beteende, men det är inget som tekniskt och konkret knyter honom till något brott vad jag kan se, mer än målsägandes vittnesuppgifter. I teorin kan ju allt vara uppdiktat, om man ska vara skeptisk, och det känns inte tryggt om det räcker för att fälla någon i en rättsstat.
Men jag tror att Scientologikyrkans roll i det hela har påverkat utfallet och förmodligen har man kunnat få ut en del information den vägen också som stödjer kvinnornas utsagor. Men det vore välkommet med lite mer information om hur man med säkerställda och odiskutabla bevis är 100 % övertygade att han våldtagit kvinnorna.