2024-04-24, 20:02
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Menar du att det inte räknas som blindside om mottagaren råkar vända huvudet mot tacklaren 1/10 sekund innan kollision?
Trodde blindside även handlade om VAR man kommer ifrån, inte bara hur man står i förhållande till varandra i ögonblicket för smällen.

Har Pudas sina ögon placerade i nacken? Om så är fallet är det en blindside. Kommer Zaar utanför Pudas perifera synfält? Eller kommer han framifrån?

Det är ingen blindside. Hade det varit en klockren blindside kunde Zaar åkt ut. Men man blir INTE automatiskt utvisad för en blindside. Det är upp till domarens omdöme.
Citera
2024-04-24, 20:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har Pudas sina ögon placerade i nacken? Om så är fallet är det en blindside. Kommer Zaar utanför Pudas perifera synfält? Eller kommer han framifrån?

Det är ingen blindside. Hade det varit en klockren blindside kunde Zaar åkt ut. Men man blir INTE automatiskt utvisad för en blindside. Det är upp till domarens omdöme.

Se bilderna jag postade idag, sen berättar du för mig varifrån Zaar kommer utifrån Pudas perspektiv.

Finns ingenting som ger automatiskt utvisning, det är alltid domaren som dömer.
Citera
2024-04-24, 20:14
Moderator
vfs avatar
Citat:
Se bilderna jag postade idag, sen berättar du för mig varifrån Zaar kommer utifrån Pudas perspektiv.

.

Rakt framifrån i tacklingsögonblicket. Du är inte måttligt enögd. Pudas har ett ansvar som regleras i regelboken. Står tydligt i den hur mottagarens ansvar är.

Nog från min sida om detta.
Citera
2024-04-24, 21:01
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Rakt framifrån i tacklingsögonblicket. Du är inte måttligt enögd. Pudas har ett ansvar som regleras i regelboken. Står tydligt i den hur mottagarens ansvar är.

Nog från min sida om detta.

Så det räknas bara från det exakta tacklingsögonblicket? I was not aware of that.
Så om Pudas hade rätat huvudet åt vänster en halv sekund senare hade det varit en blindside. Har jag förstått dig rätt?
Citera
2024-04-24, 21:03
Medlem
perry2s avatar
Ser ut som Rögle mönstrar fullt lag i morgon
Längtar till matchen
Citera
2024-04-25, 05:09
Medlem
Släpp tacklingen på Pudas nu töntar... hård tackling ja, ful nej. Gå vidare snart gått 3 dagar

Match idag! Lite press på Bandyklubben för att vi ha hemmais och sådär. Hoppas på mer mål idag från Bandyklubben. Vinner vi båda hemma är vi en riktig bra plats för att ta ett historiskt SM guld! men tror tyvärr att Skellefteå lär knipa en vinst.

Vi höres senare ikväll.
Citera
2024-04-25, 11:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Rögle är oddsfavoriter i finalmatch 3, ungefär 2.10 för Röglevinst, tre gånger pengarna för Skellefteåvinst. Skellefteå startade båda matcherna hemma mycket tveksamt, vilket inte är likt dem. I senaste matchen var de normalt duktiga tekarna Pär Lindholm och Linus Lindström inte alls framgångsrika i tekandet: vann bara 6 av 15 respektive 4 av 13 tekningar. Jag tror att laget fortsatt har problem med finalspel hemma, de hade ju svårbegripligt nog tio raka förluster hemma i finalspel innan de med nöd och näppe lyckades vinna första finalmatchen i år.

Hemmapubliken förväntar sig att Skellefteå ska köra över motståndarna i första perioden, att de med frenetisk forechecking och snabba omställningar ska leda med ett par tre mål i första periodpausen. Så spelade de när de första gången vann guld, 1978, och den traditionen lever kvar i fansens föreställningsvärld. Nu vågade eller förmådde de inte spela så...jag gissar att coachen Robert Ohlsson ville ha en mer försiktig approach, att de inte skulle gå bort sig och släppa till baklängesmål. Men det blev liksom varken hackat eller malet av det.

Nu är det Rögle som förväntas ta initiativet, ska bli intressant att se vart matchen tar vägen. För att Skellefteå ska kunna vinna tror jag de måste utmana Röglebackarna ännu mer, spela för att få med sig utvisningar (utan att filma). Högt skridskotempo, distinkt och kreativt passningsspel, inte tappa pucken i känsliga lägen. Inget av lagen har varit effektiva i avsluten, hoppas på ett gäng mål i kväll och en roligare match.
Citera
2024-04-25, 12:33
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Så du har ingen egen uppfattning efter att ha sett bilderna utan hänvisar istället till vad andra sagt.
Okej.

Tyvärr så är många rätt novisa i sitt kunnande, alternativt färgade av att vilja Bandyklubben ska vinna och inte SAIK.
Tacklingen borde genererat 5 min, match, sen avstängning resten av matchserien.
Zaars tackling skulle varit ok om han inte exakt tiondelen innan kollisionen lyft sin överarm så att den träffar Pudas huvud, detta syns klart och tydligt iom att Pudas huvud tvärt kastas åt sidan.

Jag, helt opartisk gällande vem jag önskar ska bli mästare så ser enbart till händelsen, om det ska tillåtas mer tacklingar eller inte är en annan fråga, men att helt plötsligt ändra bedömningarna under finalen gällande huvudtacklingar är fel.

Nog om detta, vi får hoppas på en hetare match ikväll, det har varit lojt från båda lagen i de två matcher som spelats.
Citera
2024-04-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Tyvärr så är många rätt novisa i sitt kunnande, alternativt färgade av att vilja Bandyklubben ska vinna och inte SAIK.
Tacklingen borde genererat 5 min, match, sen avstängning resten av matchserien.
Zaars tackling skulle varit ok om han inte exakt tiondelen innan kollisionen lyft sin överarm så att den träffar Pudas huvud, detta syns klart och tydligt iom att Pudas huvud tvärt kastas åt sidan.

Jag, helt opartisk gällande vem jag önskar ska bli mästare så ser enbart till händelsen, om det ska tillåtas mer tacklingar eller inte är en annan fråga, men att helt plötsligt ändra bedömningarna under finalen gällande huvudtacklingar är fel.

Nog om detta, vi får hoppas på en hetare match ikväll, det har varit lojt från båda lagen i de två matcher som spelats.

Novisa, hahaha.
Citera
2024-04-25, 19:07
Medlem
BizarreReverends avatar
Riktigt tråkig Shl Final serie att vänta. Vad tror ni om matchen idag 0-0 efter full tid?
Citera
2024-04-25, 19:10
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Riktigt tråkig Shl Final serie att vänta. Vad tror ni om matchen idag 0-0 efter full tid?
Är nog troligt, blir en jämn match i alla fall.
Citera
2024-04-25, 19:18
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Är nog troligt, blir en jämn match i alla fall.

Skellefteå satte def ton som hemmalag

Nu kommer Rögle köra mer framåt...men ändå kontrollerat.

Båda lagen siktar på SMguld... ej på att underhålla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in