Citat:
Jag har ju förstås inte hunnit testa NovelAi särskilt länge ännu så du kan ha rätt i att med rätt inställningar och korrekt inskrivna ”regler” och ”minnen” för den kanske den blir betydligt bättre.
Men, när man har lärt sig att få ChatGPT att gå förbi sin censur så har den inga problem att skriva både hårdporr och våldsporr och förstås allt annat emellan detta och romantiska sexnoveller.
Däremot har jag aldrig testat de ”jailbreaks” som publiceras med jämna mellanrum utan arbetar mer med att ha ChatGPT i ett koppel så att säga så den lydigt följer med och sedan skriver det jag vill med betydligt större finess än vad exempelvis NovelAi verkar vara kapabel till.
Sen har jag förstås arbetat med ChatGPT sedan den släpptes så jag är både förtjust och hanterar prompt-gränssnittet betydligt bättre.
Men, säg att du vill förklara för Kayra utan några moduler historiens synopsis, övergripande tema, huvud karaktärernas egenskaper och utseenden samt några detaljer den bör ha i åtanke och sedan få den att skriva säg kapitel tre där Anna och Jessica är på gymet. Hur skulle du göra detta?
Till ChatGPT så brukar jag lämna in ungefär tre A4 och säga till den att inte skriva något alls ännu utan bara ta emot information. Det gör den villigt även om alla poster lyser rött och den tydligt säger att detta inte är passande. När jag i en senare post faktiskt börjar leda den till olika delar och kapitel skriver den girigt och villigt.
När man väl springer på något hinder och den absolut inte vill fortsätta, brukar hända när den har ”tappat minnet” av de första dokumenten, får man övertyga den igen. Vilket förstås kräver lite skicklighet, men inte alls är omöjligt.
Men, när man har lärt sig att få ChatGPT att gå förbi sin censur så har den inga problem att skriva både hårdporr och våldsporr och förstås allt annat emellan detta och romantiska sexnoveller.
Däremot har jag aldrig testat de ”jailbreaks” som publiceras med jämna mellanrum utan arbetar mer med att ha ChatGPT i ett koppel så att säga så den lydigt följer med och sedan skriver det jag vill med betydligt större finess än vad exempelvis NovelAi verkar vara kapabel till.
Sen har jag förstås arbetat med ChatGPT sedan den släpptes så jag är både förtjust och hanterar prompt-gränssnittet betydligt bättre.
Men, säg att du vill förklara för Kayra utan några moduler historiens synopsis, övergripande tema, huvud karaktärernas egenskaper och utseenden samt några detaljer den bör ha i åtanke och sedan få den att skriva säg kapitel tre där Anna och Jessica är på gymet. Hur skulle du göra detta?
Till ChatGPT så brukar jag lämna in ungefär tre A4 och säga till den att inte skriva något alls ännu utan bara ta emot information. Det gör den villigt även om alla poster lyser rött och den tydligt säger att detta inte är passande. När jag i en senare post faktiskt börjar leda den till olika delar och kapitel skriver den girigt och villigt.
När man väl springer på något hinder och den absolut inte vill fortsätta, brukar hända när den har ”tappat minnet” av de första dokumenten, får man övertyga den igen. Vilket förstås kräver lite skicklighet, men inte alls är omöjligt.
Coolt, Chatgpt kan inte jämföras med novelai så en ocensurerad chatgpt hade ju varit underbart men jag är alldeles för paranoid då openai loggar allt man skriver men fan va nice

Ang det ovan så baserar kayla sina svar på det du skrivit ovanför alltså historiens början så därför måste du guida den genom att påbörja en story sen fortsätter den.
Du skriver in det viktigaste i NovelAI's lorebook(karaktärer, platser, delar av storyn etc) sen skriver du in resten i Kayla's minnes panel så har den en hyffsad koll.
Sen måste du sänka "randomness" och mixtra med "repetition penalties" för att undvika att den spårar ur för mycket.
Sen moduler är väldigt rekommenderat för att öka trovärdigheten i kaylas skrivande.
Som jag sa krävs det rätt mycket mixtrande för att få kayla att skriva bra(många custom settings är en pluss för vissa dock) och om man dessutom är en asdålig författare(som mig) så tar det inte länge innan kayla kopierar din stil vilket är väldigt irriterande(för författare är det ju bra då det är en av sakerna många tycker om därför måste jag mixtra extra mycket för att få den att skriva mindre som mig.
Hade ju varit absolut bäst om chatgpt hade varit helt krypterad och ocensurerad som kayla men tills dess är novelai den bästa jag hittat hittils.
Så kort sagt använd både minnet och lorebook och kickstarta storyn genom en "prologue" så ska den följa storyn hyffsat även om den kräver guidning.
Man blir besviken om man har samma förväntningar på novelai som chatgpt men för det den används för(krypterade och ocensurerade historier) är den rikigt bra🙂