2023-09-05, 16:55
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeSuckz
har funderat på plugga upp till kanske arbetsledare men då byggena blir mindre o mindre så kommer positionerna att bli mindre tilldelade. och då är jag rädd att jag bränt 2 år pluggande och sen inte hittat nåt stabilt jobb att landa på. men allt det här är ett stort OM. men så det ser ut idag är det läskigt med allt inom bygg. och då bor man i folk tätaste staden i Sverige.
Men de kommer att vända och då har du mer utbildning än många andra.
Att utbilda sig är aldrig fel. Det kan va lite segt medan man gör de man kommer att betala sig senare.
Du kan ju också starta nåt eget företag vid sidan av, kanske på halvtid eller nåt och göra lite "servicejobb" när du behöver extra cash osv.
Om du jobbat 13 år redan så är du inte någon snoris så de det som en möjlighet att vidareutveckla dig.
En dag är det du som sitter på kontoret (för att du vill eller för att kroppen är sliten) och drar in den stora lönen och dit har du också möjlighet att komma fortare med utbildning mer utbildning.
Citera
2023-09-05, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Helt fel, yrkesarbetarna konkurreras allt mer ut av billig, importerad arbetskraft, tjänstemannapositionerna är i stor mån ganska orörda.

Det är flera jätteprojekt på gång och som måste göras, så folk kommer behövas!

du har rätt. men problemet är all utländsk arbetskraft. om. ryssen får 170-180kr i tim lön så o svensken ska ha 280kr så förstår jag varför man börjar ta ner på svensk arbetskraft. varför betala 100kr mer för nån annan som gör likadant arbete för mkt mindre.

jag har inget emot ryssar polacker osv men dom har gjort det svårt för svensk utbildade byggare att få upp lönen och nästa grej är att vi blir helt utarbetad. även om du är med facket kan företagen köpa ut dig för att bli av med svensken för att senare anställa ryssen. och den summan att köpa ut är inte billig men dom gör det ändå om det kostar 200k.
Citera
2023-09-05, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men de kommer att vända och då har du mer utbildning än många andra.
Att utbilda sig är aldrig fel. Det kan va lite segt medan man gör de man kommer att betala sig senare.
Du kan ju också starta nåt eget företag vid sidan av, kanske på halvtid eller nåt och göra lite "servicejobb" när du behöver extra cash osv.
Om du jobbat 13 år redan så är du inte någon snoris så de det som en möjlighet att vidareutveckla dig.
En dag är det du som sitter på kontoret (för att du vill eller för att kroppen är sliten) och drar in den stora lönen och dit har du också möjlighet att komma fortare med utbildning mer utbildning.
så sant, tack
Citera
2023-09-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Transport- och flyttbranscherna har behov av starka killar, kanske inget man vill stanna i hela livet men som man kan ta som ett påhugg under en tid.

Har de 284 spänn i timmen?
Citera
2023-09-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Har de 284 spänn i timmen?

Vet inte, det låter högt, men bättre än att gå arbetslös i alla fall om man inte hittar något annat jobb.

Jag utbildade mig själv i ett pappersvändarjobb men blev arbetslös i en lågkonjunktur. Då jag sen tidigare hade ett C-kort så fick jag jobb som chaufför av olika tunga lastbilar och höll på med det i 15 år.
Trivdes faktiskt bättre med det än att sitta på kontor och man kände att man gjorde nytta på ett mer direkt sätt. Men det var ju inte 284:-/tim.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-09-05 kl. 18:18.
Citera
2023-09-05, 18:22
Medlem
BavarianBeetles avatar
Vad är en titel av kunskap?
Citera
2023-09-05, 19:02
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Alltså, låt oss vara realistiska här. Ja, byggbranschen är nog körd nu och för en hel del år framåt, så glöm den.

Jag tycker du ska slå dig in i transportbranschen. Att köra lastbil, där finns det hur mycket jobb som helst. Tar inte allt för lång tid att ta lastbilskort och inte allt för dyrt. Sen finns det hur mycket åkerier som helst som behöver chaufförer. Börja med det och håll på med det i några år.

Sen vet jag att dom som kör truck på ICA tjänar enormt bra. Alla större butiker så som ICA MAXI, Citygross, Coop, osv. De behöver truckförare. Så du kan ju bli lagerarbetare också. Du kan jobba på så många ställen då, posten, IKEA, systembolaget, byggvaruhus, andra typer av varuhus, hamnarbetare, jobba inom industrin, osv. Med truckkort så finns det enormt många ställen du kan jobba på och lönen som jag förstått det är ganska bra. Vet en polare som körde truck på ICA, han hade 34k i månadslön och detta var dessutom säkert 5 år sedan. Han kanske tjänar 38k idag, inte vet jag. Där får du lyfta en hel del också kan jag tänka mig, så du är aktiv, springer runt och rör dig hela dagarna.

Sen kan du ta traverskort. Det är väldigt efterfrågat. Då kan du jobba inom industrin. Jobba på Sandvik, Atlas Copco, ABB, Volvo, osv. De behöver ju såklart truckförare också. Så att ha både truckkort och traverskort, då kan du få jobb på hur många ställen som helst. Komplettera det med ett lastbilskort också, så får du jobb hur lätt som helst och som jag sa. Det är hyffsat betalt.

Sen är väl truckkort gratis via arbetsförmedlingen. Det var det förr iaf, vet inte om det är det nu. Men det är iaf subventionerat på nått sätt. Samma sak tror jag det är med lastbilskörkort. Anledningen är ju för att dessa jobb verkligen behövs i samhället. Vi behöver massor med lastbilschaufförer och truckförare. Så det är ju faktiskt nått som funkar. Sen om du slår dig in på denna bana. Ja, då kanske man kan köra andra saker också, typ skogsmaskin, kranbil, farligt gods, osv.

De som kör farligt gods vet jag tjänar riktigt bra! För då krävs det lite extra behörighet.

Sen om byggbranschen återhämtar sig om några år så kan du ju senare gå tillbaka till den.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2023-09-05 kl. 19:36.
Citera
2023-09-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vet inte, det låter högt, men bättre än att gå arbetslös i alla fall om man inte hittar något annat jobb.

Jag utbildade mig själv i ett pappersvändarjobb men blev arbetslös i en lågkonjunktur. Då jag sen tidigare hade ett C-kort så fick jag jobb som chaufför av olika tunga lastbilar och höll på med det i 15 år.
Trivdes faktiskt bättre med det än att sitta på kontor och man kände att man gjorde nytta på ett mer direkt sätt. Men det var ju inte 284:-/tim.

Ok, ja klart det är bättre. TS ville ha kvar sina 284:- per timme.

Har själv kört lastbil förr i ca 10 år och det var inget större fel på det.
Citera
2023-09-05, 19:28
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Jobbat 13 år inom bygg sektorn men har sista tiden haft extremt svår o hitta jobb efter min titel av kunskap. Behovet borde vara stort för min sektor men det är svåra tider nu så det är som det är tyvärr.

Har funderat på plugga men vet inte direkt vad jag bör sikta in mig på. Några tips är mkt tacksamt.

Jag är en vanlig ung stor starkt bygg man med grundläggande kompetenser för att förstå Vad som är rätt o fel. Tkr om manliga jobb där bära o bygga är nåt jag inte har problem med så länge lönen speglar arbetet. Hade en lön på 284kr i timmen som senast. Och vill helst stanna på den nivån. Men allt är av intresse. Blev lite flummigt men tips på vad man tror framtidens yrken kan vara för oss män som gillar aktivt yrke.

Det finns förmodligen ingen framtid du tänker på som kommer inträffa. Och snart kommer varken pengar eller jobb vara ett problem för dig.

Har du pengar så du klarar dig ett halvår (a-kassa?), då primärt i mat och kontanter är det bara luta sig tillbaka. Och njuta. (Ta ut kontanter för 2-4 veckor)

Allt kommer rasa globalt. Det måste göra det. Pengar kommer inte vara ett problem för dig i framtiden. Du kommer ha så du klarar dig. Du kommer ha saker/upplevelser du inte ens kan köpa för pengar idag oavsett om du haft miljarder.

Folk hade ätit ris med bönor utan krydda i ett år med glädje om dom förstod vad som är på andra sidan av det här upplevda eländet vi befunnit oss i flera år nu.

Desto mer dom drar åt tumskruvarna, och vallar, desto mer kommer folk som inte vill tänka själva tvingas till det. För deras eget bästa.
Citera
2023-09-05, 19:30
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Jag är en vanlig ung stor starkt bygg man

Porrskådis? Framförallt inom homo-genren kan du nog tjäna en del flis.
Citera
2023-09-05, 19:52
Bannlyst

Jag har extremt mycket emot ryssar, dom har inte i det här landet och göra om dom inte bränner sina ryska pass, likaså annan importerad arbetskraft.
Ökar arbetsplatsolyckorna och går inte att kommunicera med, att inte kunna prata med varandra på en byggarbetsplats kan vara extremt farligt!

Sök dig till tjänstemannasidan, sen konsultar du, då kan du fakturera 1000 kr/h!
Citera
2023-09-05, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Alltså, låt oss vara realistiska här. Ja, byggbranschen är nog körd nu och för en hel del år framåt, så glöm den.

Jag tycker du ska slå dig in i transportbranschen. Att köra lastbil, där finns det hur mycket jobb som helst. Tar inte allt för lång tid att ta lastbilskort och inte allt för dyrt. Sen finns det hur mycket åkerier som helst som behöver chaufförer. Börja med det och håll på med det i några år.

Sen vet jag att dom som kör truck på ICA tjänar enormt bra. Alla större butiker så som ICA MAXI, Citygross, Coop, osv. De behöver truckförare. Så du kan ju bli lagerarbetare också. Du kan jobba på så många ställen då, posten, IKEA, systembolaget, byggvaruhus, andra typer av varuhus, hamnarbetare, jobba inom industrin, osv. Med truckkort så finns det enormt många ställen du kan jobba på och lönen som jag förstått det är ganska bra. Vet en polare som körde truck på ICA, han hade 34k i månadslön och detta var dessutom säkert 5 år sedan. Han kanske tjänar 38k idag, inte vet jag. Där får du lyfta en hel del också kan jag tänka mig, så du är aktiv, springer runt och rör dig hela dagarna.

Sen kan du ta traverskort. Det är väldigt efterfrågat. Då kan du jobba inom industrin. Jobba på Sandvik, Atlas Copco, ABB, Volvo, osv. De behöver ju såklart truckförare också. Så att ha både truckkort och traverskort, då kan du få jobb på hur många ställen som helst. Komplettera det med ett lastbilskort också, så får du jobb hur lätt som helst och som jag sa. Det är hyffsat betalt.

Sen är väl truckkort gratis via arbetsförmedlingen. Det var det förr iaf, vet inte om det är det nu. Men det är iaf subventionerat på nått sätt. Samma sak tror jag det är med lastbilskörkort. Anledningen är ju för att dessa jobb verkligen behövs i samhället. Vi behöver massor med lastbilschaufförer och truckförare. Så det är ju faktiskt nått som funkar. Sen om du slår dig in på denna bana. Ja, då kanske man kan köra andra saker också, typ skogsmaskin, kranbil, farligt gods, osv.

De som kör farligt gods vet jag tjänar riktigt bra! För då krävs det lite extra behörighet.

Sen om byggbranschen återhämtar sig om några år så kan du ju senare gå tillbaka till den.

Jätte bra skrivet o förklarat uppskattar det stort, tack du. Har ett samtal med AF imorgon ska nämna det du skrev.

Trevlig kväll på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in