Citat:
Ursprungligen postat av
Akvileja
Jag har under några år lagt märke till att många kvinnor i SR:s P1 läspar, både anställda och intervjuade, de senare ofta högutbildade. Det verkar nästan som ett mode, men det gäller ytterst få män. Så läste jag en artikel om att det blir allt vanligare att folk har tungan i fel position, även i viloläge. Tungan skall, enligt artikeln vila mot gommen och inte mot tänderna. Ett tecken på detta skulle vara läspning, men även att gå med halvöppen mun för jämnan. Det fick mig att undra om det finns några ”förebilder” på damsidan som brukar hålla munnen halvöppen. Jag kan tänka mig att det anses sexigt, men för mig ser det bara dumt ut.
Vad gäller tyskor, så känner jag en som efter dryga 50 år i Sverige bryter lika mycket som Silvia. Kanhända beror det på varifrån i Tyskland de konner.
Okej, då är det inte bara jag som har fått hörselbortfall som jag nästan ett tag trodde eftersom den ena avlöste den andre och som sagt ofta utan /r/ som jag tycker det är enklast att identifiera frånvaron av.
Intressant vinkel om det skulle ha något med utseendet att göra. För det är något jag även registrerat, vuxna kvinnor som visar liten del av tungspetsen, som att de ska se lite busiga ut?!
Kan det finnas samband?
Men till Svantesson, skulle du säga att hon läspar?
En annan tanke rent på intellektuellt plan kanske en del gjort sig vana att släpa på orden för att få tanken att hänga med i de snabba medierna. Men det förklarar inte /r/.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Bllir det inte så när t ex skåningar och smålänningar försöker "träna bort" sin dialekt?
De sägs väl att de skorrande r:en håller på stt försvinna ur svenskan. Min fråga var om det var fler som registrerat att /r/ i allmänhet fallit bort hos en stor del på SR.