2023-09-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Satsa på det du brinner för, ganska stor skillnad mellan bilmekaniker och kock.

Hur vanligt är det egentligen att folk ”brinner” för ett yrke? Visst, det finns säkert sådana människor, men för de flesta av oss är jobbet ett sätt att försörja sig.

Jag har svårt att tänka mig att en bilmekaniker blir uppspelt av att veta att han ska byta åtta oljefilter och fyra bromsbelägg under dagen.
Citera
2023-09-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hur vanligt är det egentligen att folk ”brinner” för ett yrke? Visst, det finns säkert sådana människor, men för de flesta av oss är jobbet ett sätt att försörja sig.

Jag har svårt att tänka mig att en bilmekaniker blir uppspelt av att veta att han ska byta åtta oljefilter och fyra bromsbelägg under dagen.

Jo men det är ganska stor skillnad på att laga mat och laga bilar.
Citera
2023-09-01, 23:24
Medlem
killawifes avatar
Det varierar. För många jobb kräver de erfarenhet och då spelar det ingen roll att man nyss gått en utbildning då man ändå inte får jobbet.

Af kör ju ofta med "80% av de som går utbildning får jobb!" Men det är en sanning med modifikation då de inte anger vilka jobb de får, när de får dem eller nånting. De flesta arbetslösa får ju jobb, oavsett om man går utbildning eller inte.
Citera
2023-09-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag går just nu på en utbildning via arbetsförmedlingen. Med fullaste respekt, så kan jag inte hjälpa att reagera på hur många invandrare som går på utbildningen. Samtidigt som jag inte ser dessa folk i just denna område av arbete.

De får mig att tappa hoppet, om jag kommer få ett jobb efter AF:s utbildning.

Jag har också märkt ifrån olika bekanta att jag går på en utbildning via AF. Vilket jag får reaktioner och får känslan av att jag har ''sämre värde''. Kanske är alla andra medvetna över hur dåligt det är?

Jag går på bilmek-utbildning. Jag tänkte att det kändes spännande. Men känslan går lite upp och ner. Mest oro över hur allt kommer bli i slutändan.

Utbildningar via AF existerar enbart om samhället är i behov av sådant arbete.

Kanske restaurang/kockutbildning är mer ett säkert kort?

Mycket sällan, är mitt intryck. Baserat på bekanta i min omgivning. Och vad de berättat för mig. Problemet är att de ska vara "bristyrken". Och deras egna prognoser över det. Brukar inte stämma så där jättebra. Dock verkar det som att de flesta utbildningar först och främst riktar sig till män. Typ "Asfaltsläggare", "elektriker, målare" etc. Det får man ju inte säga i dessa dagar. Men inte många kvinnor söker sig dit eller är intresserade av dessa yrken. Sen brukar erfarenhet väga tyngre. I många ansökningar vill arbetsgivaren att du ska ha minst 1 års erfarenhet. Det kommer bry sig mindre om du gått en utbildning på 6 månader. Där väger nog en utbildning som är längre tyngre. Så det kan anses att AF utbildningar därför inte är lika "fina" och oftast snabba.

Även om det finns inom vård ibland, hotell och butik. Men det är ju begränsade platser och
sen är det "kartläggning" och test. Så är inte säkert att personen blir vald. Det brukar vara begränsat med platser. Vet att procenten minskat drastiskt över hur många som faktiskt får arbete efter. Jämfört med för ett par år sedan. Kommer inte ihåg exakt.

Men nu var det typ ca 40%. Vilket jag tycker låter klent. Det här handlar ju i slutändan mest om statistisk och att få in den arbetslösa i något. Snarare än att man genuint bryr sig om det faktiskt kommer leda till arbete. I alla fall slutade det med att de bekanta jag känner. Antingen hittade arbete på egen hand eller själva valde en utbildning utanför AF. Genom CSN/jobb.
Senast redigerad av zoraya2 2023-09-02 kl. 00:06.
Citera
2023-09-02, 11:21
Medlem
Det var en som nämnde här om att det brukar mest vara invandrare på bilverkstad?

Är det vanligt med svart jobb också?

Jag vill helst jobba vitt, liksom lagligt
Citera
2023-09-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det var en som nämnde här om att det brukar mest vara invandrare på bilverkstad?

Är det vanligt med svart jobb också?

Jag vill helst jobba vitt, liksom lagligt

Höll du inte på med teater och liknande? Vete fan om du kommer att trivas som bilmek i så fall.
Citera
2024-08-06, 21:07
Medlem
It-utbildningar måste ju vara något det är brist på ute på arbetsmarknaden? Exempelvis programmerare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in