Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag formulera mig fel tidigare.
Visa ett företag som har denna bössa hemma i lager för försäljning.
Visa en privatperson har licens på denna bössa.

Utan detta får du snacka på hur mycket du vill, kommer aldrig ändra min åsikt eller tro på det hela.

Klart dom kan köpa in vapen på jakt.se. Varför skulle dom inte kunna det?

För att exempelvis Barret ska få leverera denna bössa till Sverige, så behöver dom exportlicens, som ska godkännas av svenska myndigheter. Det är så vapenförsäljning går till från andra länder till Sverige.

Formulera om dig då, vad menar du?

Det är uppenbart på de sidor jag länkade till att de riktar sig till konsumenter och inte till upphandlande myndigheter som Försvarsmakten eller FMV.. Tror du Försvarsmakten går in på corax-store och skickar en prisförfrågan genom att skriva in ett personnummer och email? Skärp dig.

Att handlarna inte har dom på lager beror på att det är en niche-vara som säljs väldigt sällan. Så var det till och med med många AR-15 innan de blev tillåtna för jakt den 1/8.
Du har redan fått exempel.
Citera
2023-11-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lkfl
Formulera om dig då, vad menar du?

Det är uppenbart på de sidor jag länkade till att de riktar sig till konsumenter och inte till upphandlande myndigheter som Försvarsmakten eller FMV.. Tror du Försvarsmakten går in på corax-store och skickar en prisförfrågan genom att skriva in ett personnummer och email? Skärp dig.

Att handlarna inte har dom på lager beror på att det är en niche-vara som säljs väldigt sällan. Så var det till och med med många AR-15 innan de blev tillåtna för jakt den 1/8.
Du har redan fått exempel.

Tror du jakt.se kommer ifrågasätta efter personnummer om dom blir kontakta av försvarsmakten om köp av vapen? Skärp dig.

AR-15 fanns inom sportskytte innan den blev tillåten för jakt.
Exemplen du la fram står det klart och tydligt
"beställningsvara" "Produkten har utgått och kan ej köpas"

Fortsätt snacka.
Citera
2023-11-20, 21:24
Medlem
Citat:
Tror du jakt.se kommer ifrågasätta efter personnummer om dom blir kontakta av försvarsmakten om köp av vapen? Skärp dig.

Fortsätt snacka.

Så vem är telefonnummer för då? Det är för när privatpersoner ska köpa en.
Den finns kvar på corax som du säkert ser.
"Beställningsvara!
Maila oss för beställning, finns i 20" flutad och 29" flutad
Skicka en prisförfrågan för denna produkt.
Ditt namn (frivilligt)
Din e-postadress
Exempelvis dittnamn@example.org
Ditt telefonnummer"

Ja precis, AR-15 var laglig innan för sportskyttar men är nu tillgänglig för fler när jägare också får köpa en, jag är en av dom. Att varan är beställningsvara betyder bara att den inte köps tillräckligt ofta för att ha på lager.
Citera
2023-11-20, 21:30
Medlem
Citat:

Fortsätt snacka.

Här har du en 50 bmg för målskytte PÅ LAGER:
https://ammobilen.se/vapen/gevar-mal...tech-hti-50bmg
Citera
2023-11-21, 07:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ja… men det är helt irrelevant för om du ska få licens eller inte. För jaktlicens finns det endast en nedre gräns för anslagsenergi, ingen övre gräns.

Igen, har du några belägg för vad du påstår om en övre gräns?

Nej ingen övre gräns vad jag vet.

Men som sagt bössan är otroligt stark, i jämförelse med ett normalt jaktvapen. c,a 8 gånger starkare än en 6,5/55
Citera
2023-11-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nej ingen övre gräns vad jag vet.

Men som sagt bössan är otroligt stark, i jämförelse med ett normalt jaktvapen. c,a 8 gånger starkare än en 6,5/55

Absolut. Det är en väldigt kraftig kaliber ofta används den av militär till att slå ut icke-bepansrade fordon och liknande.
Jag argumenterar inte emot det.

Jag menar att det är irrelevant då det inte finns någon övre gräns för anslagsenergi i NVV nya (eller gamla) direktiv och vad jag vet finns det ingen gräns för målskytte heller. Detta styrks av de länkarna jag redan delat med flera svenska handlare som säljer dessa vapen men annonser som uppenbart är riktade till konsumenter, privatpersoner och kanske i vissa fall företag/skytteföreningar. Se länk ovan.

Du kan läsa om NVVs nya direktiv i min tråd om AR-15 för jakt.
Sen vet man aldrig med Polisen det är ju dom som beviljar licenserna men det finns flera personer om har licens för 50 bmg.
Citera
2023-11-26, 20:38
Medlem
Citat:
Borde i teorin gå bra att få på jaktlicens nu efter NVV nya direktiv. Har du råd med den har du råd att lägga 300 kr på en licensansökan. Uppdatera här när du får svar
Då blir du första och enda i Sverige som får den så.
Citera
2023-11-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Då blir du första och enda i Sverige som får den så.

Har aldrig sagt att jag ska ansöka så det blir nog svårt.
Citera
2023-11-29, 22:47
Medlem
Citat:
Har aldrig sagt att jag ska ansöka så det blir nog svårt.
Aa framför allt när jaktlicens inte ens finns.
Citera
2023-11-30, 06:34
Medlem
Citat:

Det är bara fåniga detaljer vad man väljer att kalla det. Man ansöker om inköpstillstånd och väljer om det är för ändamål jakt, målskytte, samling eller annat godkänt ändamål. Sen köper man sitt vapen och får papper som heter vapenlicens och lite längre ner står det vilket ändamål som gäller.

För den som har sin jägarexamen klar och godkänt vapenskåp är det bara att prova lyckan i licenslotteriet. Det enda man kan förlora är 320 kr i handläggningsavgift. Jag har redan mina sex vapen vilket polisen anser är max för jakt, annars hade jag sökt bara för att se vad dom släpper igenom med nya direktiven.

Skytteföreningen jag är med i har medlemmar som skjuter .50 och alla våra skjutbanor för kula har godkännande för kalibern.
Citera
2023-11-30, 13:55
Medlem
Citat:

Semantik…
Kalla det vad du vill

Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Det är bara fåniga detaljer vad man väljer att kalla det. Man ansöker om inköpstillstånd och väljer om det är för ändamål jakt, målskytte, samling eller annat godkänt ändamål. Sen köper man sitt vapen och får papper som heter vapenlicens och lite längre ner står det vilket ändamål som gäller.

För den som har sin jägarexamen klar och godkänt vapenskåp är det bara att prova lyckan i licenslotteriet. Det enda man kan förlora är 320 kr i handläggningsavgift. Jag har redan mina sex vapen vilket polisen anser är max för jakt, annars hade jag sökt bara för att se vad dom släpper igenom med nya direktiven.

Skytteföreningen jag är med i har medlemmar som skjuter .50 och alla våra skjutbanor för kula har godkännande för kalibern.

Vapengarderoben håller på att utredas. Förhoppningsvis kan du få din 7e till sommaren
Citera
2023-12-02, 17:04
Medlem
Citat:
Semantik…
Kalla det vad du vill

Vapengarderoben håller på att utredas. Förhoppningsvis kan du få din 7e till sommaren
Aa för det blir såå mkt lättare att kalla det för något det inte är.

" på morgonen backar jag ut min 747 ur båthuset och promenerar den ner till eight twelve och matar den med havre."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback