2023-08-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Sett nyare slangbellor som fungerar som en pistol och man laddar en kula snabbt och det var runt 4-5 gummislangar på den för optimal styrka. Den har nog kapacitet att ha ihjäl någon . Ska nog köpa en sån om jag får inbrott så har jag ett vapen. Även så går det säkerligen att göra något liknande tår gas själv fast med lut eller något. Skulle lätt kunna ha ihjäl eller förblinda någon som gör inbrott

Varför inte luft pistol?
Citera
2023-08-28, 21:30
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Måste finnas minst ett dussin trådar om ämnet redan. Men hur som helst, en kort yxa är bästa lagliga vapnet för ett trångt utrymme som en hall.
Citera
2023-08-28, 21:41
Medlem
Triremers avatar
Gasmask och tårgas. På med gasmasken och spruta ut gasen så lämnar de fort.
Citera
2023-08-28, 21:47
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Gasmask och tårgas. På med gasmasken och spruta ut gasen så lämnar de fort.

Jepp. Käka en ordentlig portsion av ärtsoppa med fläsk som förberedelse och sen ladda en ordentlig mogen brakskit som du levererar rakt i nyllet på tjuven..
Citera
2023-08-28, 21:48
Avslutad
Anfall är bästa försvar om någon tar sig in i ditt hem.
Tyvärr är närstrid det säkraste sättet att oskadliggöra en inkräktare på
Det finns t.ex jättebra små sylvassa "sugrör" du kan använda.
Det är precis som på en amerikansk fängelsefilm, in nära och sen ett intensivt huggande med "sugröret" mot kroppens mjukdelar.
Armhåla, hals, nacke och mage/buk.
Citera
2023-08-28, 21:49
Medlem
DenHemligaKukens avatar
Något som du kan ha både i hemmet och gärna utanför är en stor jävla pitbull. Jag hade mycket romer som gjorde inbrott och knackade dörr, men dessa försvann när jag införskaffade ett par Staffar, så tänker att en pitbull är säkert ännu bättre i avskräckande syfte/försvar. Utöver detta skaffade jag även larm/kameraövervakning. Bor du i lägenhet skaffa en säkerhetsdörr/valv.

Som tillhygge ja...dagens rånare har väl mestadels skjutvapen, men det är lite risky att ha och ännu mer risky att använda...så vetefan, en golfklubba kanske, pepparspray..luftpistol ska väl vara OK. Kniv...ju mer saker du har dessto bättre.
Citera
2023-08-28, 21:50
Medlem
deeznutss avatar
Skaffa dig ett skjutvapen som en vuxen människa.
Citera
2023-08-28, 21:52
Medlem
Om du blir attackerad inne i hemmet är en kniv alt spjut /bajonett det allra bästa.

Om du står på altanen och någon rusar emot dig är ett paintballgevär väldigt effektivt.

En kompis till mig knäckte en inbrottstjuv skalle med en kofot en gång
Citera
2023-08-28, 21:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

En bergsmanskäpp..

Längre räckvidd än en yxa. Går att stöta med den spetsiga änden också, eller slå med baksidan av "yxhuvudet" eller med själva yxan. Dessutom är den tämligen estetiskt tilltalande om man köper en lite finare variant, så den kan stå framme nära till hands.
Citera
2023-08-28, 21:55
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
En cricketboll i en strumpa ledde till 23 timmars vistelse på operationsbordet för en inkräktare.

En klar vinnare.
Citera
2023-08-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Träklubba inlindad i toppen med blyskivor.
Citera
2023-08-28, 22:07
Medlem
Har både en Eskrima-pinne (hickory, ca 50cm) och en machete lätt tillgängliga. Har koll på grunderna för Eskrima/Filipino. Lagom korta för att fungera inomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in