2023-08-22, 17:48
Avslutad
Det är ganska många arbetsplatser i Sverige där det råder fotoförbud samt i många fall att man måste ha fototillstånd. Så det är bättre välja bort ta foto på sin arbetsplats och i vart fall inte lägga ut det. Kan vara allt från att konkurrenter ej ska snappa upp teknik till brottsrisk.
Det var väl nån som tog o la ut bild från sitt jobb i Göteborgs hamn å åkte av med jobbet för nåt år sedan.
Senast redigerad av lone star 2023-08-22 kl. 17:53.
Citera
2023-08-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
MTR är väl inte riktigt den arbetsgivaren i Sverige som är mest känd för att göra den bästa lösningen, när den har kontakt med sin personal.

Jag är inte förvånad över MTRs beteende, där förväntar jag mig i princip vad som helst vid det här laget. Men jag trodde att de var slugare än så här.
Citera
2023-08-22, 17:54
Medlem
Eponumoss avatar
Jösses.

Skälet till att tidningen nämner den höjda säkerhetsnivån är för att tågvärdarna ombetts vara extra vaksamma.

Det är alltså kvinnans fackförbund som lyfter den här biten i deras pressrelease till tidningarna för att skapa sympati för att kvinnan inte ska få sparken eftersom vi behöver tågvärdar nu när det fraktas bomber i alla väskor och ryggsäckar på vart och vartannat tåg.

Det är alltså strunt endast för att få oss att tycka att TikTok-stjärnan borde få behålla jobbet trots att hon står inne i en kupé och dansar istället för att sköta sitt jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Tolkar det som att den anställde kanske haft samröre med extremister? Oavsett så ska ju inte anställda syssla med TikTok på arbetstid, speciellt inte i ett högriskyrke som detta.

Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag försöker förstå varför Aftonbladet nämner att detta sker dagen efter de "nya direktiven från myndigheter gällande terrorism och säkerhetsläget".

Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Jo, timing är lite konstig. Får det att låta som att det är ok ena dagen men något man får sparken för så fort säkerhetsnivån höjs.
Citera
2023-08-22, 17:59
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Fast en varning är väl de flesta förtjänta av? Innan det blir foten.

Hon kör inte tåg...

Fast måste man bli tillsagd att om man är på jobbet, så jobbar man? Vem vet inte det?
Finns bättre kandidater som förstår att man inte sitter med jävla TikTok när man är på jobbet. Borde ju vara en självklarhet.

Sen kan det ju vara så att de observerat flertal liknande incidenter. Hon kanske är värdelös på sitt jobb, och arbetsgivaren bara väntade på detta tillfälle.

Hur som så kunde jag inte bry mig mindre om hennes gnäll.
Finns en anledning till att jag aldrig ens varit nära att få sparken från alla de jobb jag haft.

Det positiva är ju att hon till 100% kan fokusera på sitt jävla fjortis-TikTok nu.
Citera
2023-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
jaha. men man bör inte filma här heller. hon är väl också ansvarig för passagerare och säkerhet. dessutom bör hon vara glad hon har ett jobb dom tog väl bort detta låtsasjobb.

Kan absolut vara olämpligt men jag kikade igenom hennes tik-tok och det är ju uppenbarligen ingenting nytt att hon gör det här. Arbetsgivaren bör väl ha känt till det sedan länge och haft gott om möjligheter att varna henne.

Jag tycker inte att det är hederligt av MTR att sparka henne utan en varning först. Så jag hoppas att hon har blivit varnad och haft en chans att sluta filma.

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det är ganska många arbetsplatser i Sverige där det råder fotoförbud samt i många fall att man måste ha fototillstånd. Så det är bättre välja bort ta foto på sin arbetsplats och i vart fall inte lägga ut det. Kan vara allt från att konkurrenter ej ska snappa upp teknik till brottsrisk.
Det var väl nån som tog o la ut bild från sitt jobb i Göteborgs hamn å åkte av med jobbet för nåt år sedan.

Fast en varning är väl inte helt fel? Hon verkar ha filmat sin arbetsplats under lång tid så det kan knappast vara först nu som MTR blir medvetna om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jösses.

Skälet till att tidningen nämner den höjda säkerhetsnivån är för att tågvärdarna ombetts vara extra vaksamma.

Det är alltså kvinnans fackförbund som lyfter den här biten i deras pressrelease till tidningarna för att skapa sympati för att kvinnan inte ska få sparken eftersom vi behöver tågvärdar nu när det fraktas bomber i alla väskor och ryggsäckar på vart och vartannat tåg.

Det är alltså strunt endast för att få oss att tycka att TikTok-stjärnan borde få behålla jobbet trots att hon står inne i en kupé och dansar istället för att sköta sitt jobb.

Jag tycker inte att hon borde ha filmat på jobbet men jag har tittat igenom lite av hennes grejer och det är ju inte tal om att hon stått och dansat istället för att göra sitt jobb.

Det är ju rätt oskyldiga grejer det jag har sett.
Citera
2023-08-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Fast måste man bli tillsagd att om man är på jobbet, så jobbar man? Vem vet inte det?
Finns bättre kandidater som förstår att man inte sitter med jävla TikTok när man är på jobbet. Borde ju vara en självklarhet.

Sen kan det ju vara så att de observerat flertal liknande incidenter. Hon kanske är värdelös på sitt jobb, och arbetsgivaren bara väntade på detta tillfälle.

Hur som så kunde jag inte bry mig mindre om hennes gnäll.
Finns en anledning till att jag aldrig ens varit nära att få sparken från alla de jobb jag haft.

Det positiva är ju att hon till 100% kan fokusera på sitt jävla fjortis-TikTok nu.

Det är ju svårt att veta exakt vad som har sagts mellan henne och arbetsgivaren. Har hon blivit varnad tidigare så har jag inga problem med att hon får sparken.
Citera
2023-08-22, 18:13
Medlem
webbutvecklarens avatar
Bra att de tar detta på riktigt allvar. Att använda TikTok borde vara förbjudet på arbetstid. Jobbar man så gör man arbetsuppgifter och ej filmar TikTok eller andra sociala medier, speciellt i ett högriskjobb, vara på sociala medier får man göra på sin fritid.
Citera
2023-08-22, 18:13
Medlem
Full-Retards avatar
Tror inte de får göra såhär utan att informera facket först, om hon inte var timanställd eller någe sånt.

Nån som har videon?
Citera
2023-08-22, 18:14
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Det är ju svårt att veta exakt vad som har sagts mellan henne och arbetsgivaren. Har hon blivit varnad tidigare så har jag inga problem med att hon får sparken.

Ja, jag håller med dig. Lätt att spekulera när man inte vet.
Har dock en liten misstanke att det ligger mer bakom detta.
Citera
2023-08-22, 18:25
Medlem
Ja då har dom fått svart på vitt att hon gör annat på arbetstid. Men jag vet många som gör annat på sin arbetstid och ingen verkar bry sig.
Citera
2023-08-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Länk till kvinnans tiktok?

Här:
https://www.tiktok.com/@alidanorman/video/7270057189635656992
Citera
2023-08-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Bra att de tar detta på riktigt allvar. Att använda TikTok borde vara förbjudet på arbetstid. Jobbar man så gör man arbetsuppgifter och ej filmar TikTok eller andra sociala medier, speciellt i ett högriskjobb, vara på sociala medier får man göra på sin fritid.

Helt rätt i sak.

Tågvärdarnas huvudsakliga uppgift har dock varit avgångssignalering (öppna och stänga dörrar, informera föraren att det är tid för avgång). Då är det klart att de inte haft något att göra mellan stationerna. Så att hon spelat in TikToks istället för att bara sitta och vänta in att tåget stannar igen har ju inte gjort att företaget presterat sämre osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in